Traktorer och processorer

bjm 350 stegmatare

12 inlägg 7691 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

bjm 350 stegmatare

källshult  
#533477 undra om det är någon som har erfarenhet av bjm 350 som driftsäkerhet och suport från tillverkaren och allmänt om ett
sånt aggregat



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: bjm 350 stegmatare

JohannesG  
#533489 Har ingen erfarenhet, men av det lilla jag sett på mässor ser det ut som att BJM är något långsammare än exempelvis Tapio 350. Men kan ju vara att de kört med för lågt flöde.

Funderar du på att byta ut Keslan?

Användarvisningsbild

Re: bjm 350 stegmatare

Seb macahan  
#533492 Bjm har haft ett rykte om sig att ha extremt dålig support, men. Inga egna erfarenheter och det kan vara illasinnade rykten eller gamla synder. Du kan ringa mig @källshult ska du få en liten historia som jag inte skriver ut här 😉

Användarvisningsbild

Re: bjm 350 stegmatare

Huggar Herman  
#533494 Medelåldern på BJM är väl 70+ så det känns väl inte direkt som ett företag för framtiden. 😉

Avatar Fallback

Re: bjm 350 stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533496 Frågan har ställts innan ett par gånger utan respons här, lite konstigt.
Finns tom filmer på tuben på en lite basmaskin för gallring....
Funderar du på den som ligger ute på blocket?

Avatar Fallback

Re: bjm 350 stegmatare

Dennis1982  
#533498
Seb macahan skrev:Bjm har haft ett rykte om sig att ha extremt dålig support, men. Inga egna erfarenheter och det kan vara illasinnade rykten eller gamla synder. Du kan ringa mig @källshult ska du få en liten historia som jag inte skriver ut här 😉

Vi har en gammal bjm-bärare och jag kan inte klaga på supporten. Mycket delar på lager och ringer vi och beställer så kommer det snabbt. Men detta gäller som sagt en 80-tals maskin, hur det är på de nya har jag ingen aning om.

Användarvisningsbild

Re: bjm 350 stegmatare

stegmaster  
#533547
JohannesG skrev:Har ingen erfarenhet, men av det lilla jag sett på mässor ser det ut som att BJM är något långsammare än exempelvis Tapio 350. Men kan ju vara att de kört med för lågt flöde.



Eller så kanskje de kör med en 50mm kolv på sitt 350 aggregat, i motsats til nästan alla andra tillverkare som har 40mm, för dom uppgir en kvistkraft på 4500kp. :surp:

Användarvisningsbild

Re: bjm 350 stegmatare

JohannesG  
#533554 Inte omöjligt det heller. Står det vid vilket tryck? Då är det enkelt att räkna ut storlek på cylinder.

Användarvisningsbild

Re: bjm 350 stegmatare

stegmaster  
#533599 175bar.
Det blir en kolv på 57mm(om det finns just detta mått då)? :surp:
Rekommanderat oljeflöde 60-100l/min.,

http://bjmmaskin.se/?page_id=30

Användarvisningsbild

Re: bjm 350 stegmatare

LarsMollstedt  
#561222
källshult skrev:undra om det är någon som har erfarenhet av bjm 350 som driftsäkerhet och suport från tillverkaren och allmänt om ett
sånt aggregat


Jag och min farbror har kört Bjm 350 på en 5 tons grävmaskin i 11 år. Vi bytte runt år 2014 när styrsystemet uppdaterades. Nu har de även uppdaterat programmvaran på vår maskin med en 20% kapacitetshöjning. ( 3 fub. /h vid medelstam 0,1) Alla nytillverkade har detta program.
Vi är väldigt nöjda med supporten från Ulf på Bjm. Skickar slitdelar snabbt och hjälper till med felsökning om det uppstår problem.
Kör ca. 500 fub per år, det enda vi bytt på den senaste maskinen är en givare till diametermätningen. Tilläggas bör att vi frestat den ganska hårt vid huggning av vindfällen, bara att kapa 1-2 stockar och sedan sköter stegmatare resten.

Avatar Fallback

Re: bjm 350 stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561262 Äntligen har de kommit någon respons från en som har en Bjm 350, har varit väldigt tyst innan!
Nu vet jag inte vilken del av landet du hör hemma i och vilken mån du varit stormdrabbad men här i södra Småland har volymmässigt min stegmatare kört väl så mkt grovt stormfällt som gallring med gott resultat

Avatar Fallback

Re: bjm 350 stegmatare

moshult  
#734389 Jag köpte en bjm 350 i höstas. Det var ett impulsköp och inte det jag hade tänkt att investera i 😮 efter lite om och men så har jag hängt den på grävaren då jag inte sitter så bra i traktorn. Första dagen i skogen med det nya ekipaget blev som jag misstänkte,,, slangbrott, bandkrängning bland stenarna, trångt mellan träden och ett slirande aggregat. Nåväl dag två med nya slangar mer ris i vägen påläst om justeringsmöjligheterna så gick det betydligt bättre. Kände att jag hittade lite bättre arbetsmetodik. 😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).