Öppna kategorin

Vad driver er som jobbar med skog?

20 inlĂ€gg 13077 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Vad driver er som jobbar med skog?

winterpuppy  
#734231 Hej......... 😀

Jag Àlskar skogen, jag Àlskar allt med den, skogens mystik, anda, liv, djuren, den finns alltid dÀr och livnÀr oss med god luft, vild föda etc., camping i skogen lÄter hur kul som helst, lÀgereld, pyntade julgranar Àr nÄgot av det vackraste som finns pÄ jorden.... ja, listan Àr lÄng...

Men..... nÀr det kommer till att arbeta med skogen, som tex. SkogsmÀstare... sÄ kan det ibland kÀnnas rÀtt sÄ deppigt... verkar som ett slitjobb för smÄslantar med massa gubbar runt omkring? skulle man inte hellre vilja sitta tryggt pÄ sin stol som psykolog och dra in feta löner, ha fina tjejer till kollegor?

Jag vet inte vad jag ska lĂ€sa till... behöver hjĂ€lp med att vĂ€lja! đŸ˜„đŸ˜€



   TS
Elmia
AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad driver er som jobbar med skog?

winterpuppy  
#734240 NĂ„gon? 😱

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad driver er som jobbar med skog?

jannee  
#734242 Du kan göra bÀgge delarna, lÀs till det som verkligen stÄr dig i hÄgen, man mÄste trivas med sitt jobb annars blir du inte harmonisk.
För vissa spelar pengar en avgörande betydelse, för andra Àr det andra vÀrderingar som Àr viktigast.
För övrigt kan du vara naturmuppie pÄ fritiden, inget som tvingar dig till att ha skogen som försörjning.
I dag Àr det mÄnga som har skog i generna, arv frÄn förÀldrar eller mor/farförÀlder.
SjÀlv har jag haft skogen som hobby/fritidssysselsÀttning, arbetat som chaffis.
Min grabb skruvar hellre ihop hus - snickare.
För honom Àr det ett nödvÀndigt ont att plantera/röja/gallra, för mig har det varit en avkoppling - vi Àro alla olika med olika kynne.
Min hobby/fritidssysselsÀttning har visserligen varit minst sagt lönsam, MEN det var inte det som var avgörandet för att jag köpte morfars gÄrd utan det var, för mig, en sjÀlvklarhet.
M.a.o gör det du verkligen kÀnner för, annars kommer du i framtiden att Ängra dig.
Tiderna förÀndras, allt som har med skog blir mer och mer teknikberoende pÄ nÄgot sÀtt, oberoende pÄ vad du Àn gör.
Du kan t.o.m. sitta pÄ ett kontor och endast syssla med sÄdant som har med skog att göra, eller bara vara ute i skog hela tiden, allt Àr egentligen upp till dig sjÀlv, med vad du vill.

Avatar Fallback

Re: Vad driver er som jobbar med skog?

plutten  
#734243 I dessa tider nÀr folk har börjat söka sig mera ut i naturen istÀllet för att flyga söderut kan med tanke pÄ dina egna tankar om skogen vildmarksguide vara ett alternativ. Bara en tanke

AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad driver er som jobbar med skog?

winterpuppy  
#734244
jannee skrev:Du kan göra bÀgge delarna, lÀs till det som verkligen stÄr dig i hÄgen, man mÄste trivas med sitt jobb annars blir du inte harmonisk.
För vissa spelar pengar en avgörande betydelse, för andra Àr det andra vÀrderingar som Àr viktigast.
För övrigt kan du vara naturmuppie pÄ fritiden, inget som tvingar dig till att ha skogen som försörjning.
I dag Àr det mÄnga som har skog i generna, arv frÄn förÀldrar eller mor/farförÀlder.
SjÀlv har jag haft skogen som hobby/fritidssysselsÀttning, arbetat som chaffis.
Min grabb skruvar hellre ihop hus - snickare.
För honom Àr det ett nödvÀndigt ont att plantera/röja/gallra, för mig har det varit en avkoppling - vi Àro alla olika med olika kynne.
Min hobby/fritidssysselsÀttning har visserligen varit minst sagt lönsam, MEN det var inte det som var avgörandet för att jag köpte morfars gÄrd utan det var, för mig, en sjÀlvklarhet.
M.a.o gör det du verkligen kÀnner för, annars kommer du i framtiden att Ängra dig.
Tiderna förÀndras, allt som har med skog blir mer och mer teknikberoende pÄ nÄgot sÀtt, oberoende pÄ vad du Àn gör.
Du kan t.o.m. sitta pÄ ett kontor och endast syssla med sÄdant som har med skog att göra, eller bara vara ute i skog hela tiden, allt Àr egentligen upp till dig sjÀlv, med vad du vill.
För mig spelar pengar rÀtt sÄ stor roll om jag ska vara Àrlig... dÄ kanske skogligt arbete inte Àr för mig? Àven fast jag Àlskar skogen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad driver er som jobbar med skog?

tallen100  
#734246 Nej, om pengar Àr det viktigaste i livet, sÄ Àr det vÀl bara att satsa pÄ det det som ger mest i kronor..

Avatar Fallback

Re: Vad driver er som jobbar med skog?

Bröderna byman  
#734248 Pluggade till civilingenjör för 20 Är sedan och har haft kontorsjobb och chefsjobb sedan dess. Vid sidan om har min bror och jag en skogsgÄrd som vi försöker hÄlla i sÄ gott skick som möjligt nÀr tid finns (barn, barnaktiviteter, hus, familj etc...).

Varje gÄng jag har varit ute i skogen önskar jag att jag kunde spendera mer tid dÀr dÄ det verkligen ger mig energi.

Hade jag fÄtt backa bandet 20 Är sÄ hade jag nog satsat pÄ att skaffa mig en utbildning och ett jobb med skiftgÄng som ger mer fritid dÄ det alltid Àr tiden som Àr begrÀnsningen för mig.

Har givetvis funderat pÄ att Àndra bana och bli skördar- eller skotarförare. Vi har skaffat en skördare till gÄrden och trivs verkligen nÀr jag sitter i den. Men Ä andra sidan finns den ekonomiska verkligheten dÀr man "vant" sig vid kontorslönen. SÄ för mig hade nog en kombination av ett jobb med skiftgÄng och skogsbruk vid sidan om varit det bÀsta.

Avatar Fallback

Re: Vad driver er som jobbar med skog?

fura  
#734251
tallen100 skrev:Nej, om pengar Àr det viktigaste i livet, sÄ Àr det vÀl bara att satsa pÄ det det som ger mest i kronor..

Som regel blir det bara en krona pÄ ett trÀd.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad driver er som jobbar med skog?

winterpuppy  
#734252 Hur menar du energi? kan det inte bara vara sÄ att man kÀnner sig energisk nÀr man vÀl Àr igÄng som med allt annat? eller Àr det hÀr nÄgot helt annat du pratar om?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad driver er som jobbar med skog?

tallen100  
#734253
fura skrev:
tallen100 skrev:Nej, om pengar Àr det viktigaste i livet, sÄ Àr det vÀl bara att satsa pÄ det det som ger mest i kronor..

Som regel blir det bara en krona pÄ ett trÀd.

Men i ett granbestĂ„nd blir det mindre, men det kan vara toppen Ă€ndĂ„ 😎

Avatar Fallback

Re: Vad driver er som jobbar med skog?

Bröderna byman  
#734254
winterpuppy skrev:Hur menar du energi? kan det inte bara vara sÄ att man kÀnner sig energisk nÀr man vÀl Àr igÄng som med allt annat? eller Àr det hÀr nÄgot helt annat du pratar om?



För mig Àr det i skogen jag tankar energi. Visst kÀnner man sig energisk, men jag menar att det ger mig energi att jobba i skogen.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad driver er som jobbar med skog?

winterpuppy  
#734259 Jag förstÄr... jag menade typ... vart tror du energin kommer ifrÄn? bara av glÀdje i och med att arbeta i skogen?

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad driver er som jobbar med skog?

Ove Lindberg  
#734266 Jag har min kyrka i skogen utan att vara religiös

AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad driver er som jobbar med skog?

machonisti  
#734281
winterpuppy skrev:Jag förstÄr... jag menade typ... vart tror du energin kommer ifrÄn? bara av glÀdje i och med att arbeta i skogen?

Lektor inom vvs - teknik. Har löst mÄnga knutar i skogen.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad driver er som jobbar med skog?

anersimyra  
#734288 TĂ€nk snöglopp i nacken, tallspĂ„n mellan skinkorna, vatten i kĂ€ngorna, hett som i helvete, förblindad av svett i ögonen och en tĂ€mligen usel timpenning innan du tar ett beslut..😝

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).