Lastindex 1,0?
Vimeks största skotare Vimek 610 SE har haft en maskinvikt och en lastvikt runt fem ton. I den storleksklassen återfinns även Malwas och Terris skotare. Sedan är det ett hopp upp till nästa skotarstorlek runt 8,5-9 tons lastvikt. Där hittar vi EcoLogs 750F (f d Gremo) och Komatsus 825 TX. De här större maskinerna väger dock en del vilket innebär att det s k lastindexet (lastförmåga delat i maskinvikt) ligger en bra bit under 1.0 som de minsta maskinerna klarar. Den här nya Vimekskotaren verkar dock hamna runt 1,0 trots att den har åtta hjul, en bra kran, klart vettig förarmiljö och utmärkt stabilitet.
Vimek i en helt ny storleksklass
De nya Vimekskotaren hamnar i en helt egen och ny storleksklass med lastförmåga runt sju ton. Novotny har på papperet haft en maskin i den här storleksklassen men den har inte setts på andra ställen än på mässor. Vimek säger att maskinen väger runt 7,6 ton och det skulle i så fall innebära att den har ett lastindex nära 1,0. Lastar man normal barrmassaved i fallande längder så får man på ungefär sju m3fub vilket kan jämföras med dryga åtta m3fub på EcoLog 750F eller knappt 10 m3fub på Komatsu 825TX. Gamla tiders älskade gallringsklassiker MiniBruunett lastade på sin tid knappt 9 m3fub så har ni något att jämföra med.
Ny kran med kranspetsstyrning
Vimek NG har en helt ny kran från systerföretaget Cranab i Vindeln. Den är en mindre version Cranabs nya serie av moderna skotarkranar och den är utrustad med kranspetsstyrning. Alltså styrautomatik som ska underlätta för föraren genom att förenkla styrningen av kranens funktioner. Hittills har kranspetsstyrning endast funnits på större maskiner men nu kommer den alltså även i det här formatet.
100% spårning
Den nya skotaren från Vimek har dubbel styrning. D v s både midjestyrning och en automatisk boggistyrning. Det innebär att den bakre boggin spårar den främre upp till över 30 graders graders styrutslag. Maskinen har en midja med vrid-styr-led vilket innebär att styrleden kommer långt bak och det bidrar till bättre spårning.
Vill ni läsa om skillnaden mellan olika midjor och styrningar så finns en utmärkt tråd på Skogsforum där AKKAMAN beskriver det hela pedagogiskt:
Pendelaxel, vridmidja eller pendelarmar?
Bra hyttkomfort
Jag fick åka med Tomas som har kört prototypmaskinen i gallring under ett knappt års tid. Det var plats nog i hytten åt oss båda och han berättade om hur han upplevt maskinen. Ni kan själva höra honom i videon här nedan. Ljudnivå och komfort var angenäm i hytten. Jag noterade att Tomas körde rätt snabbt när han körde i tomme tillbaka in i gallringen från avlägget men att det ändå såg hyfsat bekvämt ut där inne i hytten. Maskinen har ganska låg vinkel på boggilådorna och åtta hjul vilket ger en mjuk gång. Vimek vill ogärna visa upp maskinens framdel då den slutliga utformningen av motorhuv och front inte är klar i dagsläget men vi gör ett undantag för att ni ska få en känsla för hela maskinen och dess mått.
Nätta yttermått
Tomas har kört gallring efter en Rottne H8 beståndsgående skördare och han säger att han i princip skulle kunna köra direkt efter skördaren inne i beståndet också med Vimeken. Med de 500-hjul som sitter på prototypmaskinen blir maskinbredden drygt 2 meter. Lastredet kan dock breddas något om man har utrymme för det i stickvägarna. Skotaren kan förses med Bredare hjul om man vill ha ännu bättre bärighet eller med 400-hjul om man vill ha en smalare maskin. Lastredet är ganska långt och boggin sitter långt bak vilket gör att det inte blir så långt utlägg bakom skotaren när man kör långt virke. Tack vare boggistyrningen så spårar maskinen ändå bra. Layouten ger en balanserad viktfördelning och man får bärighet från alla åtta hjul trots att det är en liten maskin.
Ny CAT-motor
Prototypmaskinen för Vimek NG har utrustats med en CAT-motor som är snäppet större än i gamla 610:an. Den nya motorn heter C2,2 (2,2 liter) och har 55 kW motoreffekt och en lämplig vridmomentkurva för en skogsmaskin. Tomas som spakar prototypmaskinen säger att den orkar med bra och att motoreffekten aldrig känts begränsande varken för att ta sig fram eller för att köra kran. Inte ens i fjol vintras när skotaren verkligen fick bekänna färg i rejält snödjup.
Lansering på Elmia i juni
Vimek är övertygade om att den nya skotaren håller måttet och byggandet av den första noll-serien är redan i gång i fabriken i Vindeln. Sju nya skotare ska ut till återförsäljare och kunder på olika håll i landet. Den officiella lanseringen av Vimeks nya skotare kommer att ske på Elmia i juni där maskinen visas upp för en bredare skara. Då ska det bli intressant att se vilken beteckning skotaren får. Om den fortsatt kommer att heta NG eller om det blir något annat mer ”skotaraktigt”?
Perfekt gallringsmaskin – för skogsägaren
Ur ett skogsägarperspektiv måste det här vara en idealisk maskin. Tillsammans med en mindre skördare finns möjligheten att göra fantastiska gallringar. Beståndet som visas på videon var rena drömgallringen med smala stickvägar och ett måttligt gallringsuttag. Resultatet blir många fina huvudstammar av växande timmerträd kvar i beståndet. Utmaningen för Vimek NG blir, precis som för flera av de andra mindre maskinerna, att hitta kunder som får betalt för de mervärden de skapar. Även om lastförmågan är något högre än vad de mindre maskinerna har idag så måste entreprenören ha en tjuga eller två extra för skotningsjobbet även med den nya Vimekskotaren. Det finns säkert mer än en virkesköpare som ser värdet i det här så marknaden finns definitivt men frågan är hur stor den är? Vi följer med spänning utvecklingen och återkommer här på Skogsforum med mer information.
Här kan ni se första videon där man ser hela maskinen i arbete:
Och här är lite fler bilder:
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto