Motorsåg och handhållet

Motorsågar för 30"+ svärd?

59 inlägg 8620 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

totte  
#733718 Se nu till att justera in den för planksågning. Vid normal justering skall den fyrtakta lätt med full gas utan belastning och börja låta jämnt när den får motstånd i stock. För sågverksbruk skall den fyrtakta så den närapå bluddrar obelastad och först när den får rejält full belastning skall den börja gå jämnt.

För magert justerad ger nästan garanterat en skuren såg.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

anersimyra  
#733719 Sågen liknar i varje fall inte en 372 om jag minns rätt..🤔 sen ser det ut som att den är skadad..😮

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

johan eriksson  
#733724 Artikelnumret på svänghjulet är samma som Husqvarna 61, 268 och 272 med enkel tändning, insuget påminner om Jonsered 670.
Dock hade dessa sågar utvändig koppling.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

anersimyra  
#733730 Jag ser inget hål vid utloppet för oljan..👀😵‍💫

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

anersimyra  
#733731 Och ingen kedjespänning..😮

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

anersimyra  
#733732 Men den sitter förhoppningsvis i kåpan..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

S.Ohlsson  
#733788
totte skrev:Se nu till att justera in den för planksågning. Vid normal justering skall den fyrtakta lätt med full gas utan belastning och börja låta jämnt när den får motstånd i stock. För sågverksbruk skall den fyrtakta så den närapå bluddrar obelastad och först när den får rejält full belastning skall den börja gå jämnt.

För magert justerad ger nästan garanterat en skuren såg.


Ska göra mitt bästa för att justera in den.. Verkar som att många som får problem med dessa kinasågar får det just för att dom skär sig.

anersimyra skrev:sen ser det ut som att den är skadad..😮

Man får vad man betalar för. Den ser nästan begagnad ut med alla repor men det bryr jag mig inte om. Sen att det är en avbruten kant till vänster av kopplingen stör mig mer men jag hoppas det inte gör något.

anersimyra skrev:Jag ser inget hål vid utloppet för oljan..👀😵‍💫

1635832467_20211101_191348.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733816 Det ser rätt likt ut en 371/372.
Utan x-torq är det i alla fall vilket ökar chanserna lite att den håller.
Just vevhusdefekten är väl det som oroat mig mest. Bara o hoppas det håler antar jag.
Stora HVA fästet ser det ut att vara, så detta kanske funkar.
Lite lurigt med kopior i denna modellserie som hade både stora o lilla fästet. Vill till de kopierat rätt.
Skulle du vilja kolla cylinder diametern så den stämmer med vid nåt tillfälle? De finns från 62-78cc i de här kopiorna. Oftast stämmer det med beskrivning men inte alltid.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

S.Ohlsson  
#733844
Mange skrev:Skulle du vilja kolla cylinder diametern så den stämmer med vid nåt tillfälle? De finns från 62-78cc i de här kopiorna. Oftast stämmer det med beskrivning men inte alltid.


Visst kan jag det men inte nu innan jag kört den en sväng. Vill inte plocka isär den allt för mycket.. Om (när) problem uppstår så kan jag absolut göra det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

S.Ohlsson  
#733875 Nu har jag scannat nätet efter annat som ska köpas in:

Från Skogma.se
GB Motorsågsvärd ArborTech 3/8LP 30"
GB Adapter från Stihl (12mm) till Husqvarna (9mm)

Från Redskapsboden.se
GRANBERG Klyvkedja 3/8 Lo Pro 1,3mm (0.050)
GB Ringdrev 3/8 lo pro 7-7 tand

Ett NGK bpm7a tändstift kommer också köpas men det fanns ej hos ovanstående.

Är det någon som vet varför svärdet är ~dubbelt så dyrt på Redskapsboden (1195kr) jämfört med Skogma (638kr)?
Dom andra GB produkterna låg på ungefär samma pris. 🤔
Senast redigerad av S.Ohlsson tis 02 nov 2021, 21:16, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

Skeans1  
#733883 With the hyper skip style chain that they use you shouldn’t need low profile chain and I’d be looking for 63 gauge chain myself it’ll carry oil a little better then the narrower gauge.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

S.Ohlsson  
#733887
Skeans1 skrev:With the hyper skip style chain that they use you shouldn’t need low profile chain and I’d be looking for 63 gauge chain myself it’ll carry oil a little better then the narrower gauge.


Guess i thought LP would have less resistance when cutting through the wood and that it would be a better choice for the cheap china saw i bought.
Im gonna put an extra oil dripper at the bar nose anyway.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

jihlis  
#772579 hur gick det med sågandet?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågar för 30"+ svärd?

jlhp  
#773332 Är också väldigt nyfiken på hur det gick.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).