Motorsåg och handhållet

Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

151 inlägg 20254 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731431 Den är nu i listan och länkar till bilderna.
Gissar på din är monterad '80 kanske '81.
Innan 1982 då årtalet visas i serienummer.
Ditt serienummer är 032421.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#731434
Mange skrev:Den är nu i listan och länkar till bilderna.
Gissar på din är monterad '80 kanske '81.
Innan 1982 då årtalet visas i serienummer.
Ditt serienummer är 032421.


Finemang! Då lutar det ändå åt att sågen är snäppet äldre än mig. Tack för infon, kul att veta!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Prästtorpar'n  
#732076 Detta var jävligt intressant att läsa, alltihopa. Jag avverkade flera 444:or på den tiden det begav sig och en av mina gamla arbetskamrater har fortfarande en 444 som han använder hyfsat ofta.
Beträffande värmen så var den ett evigt bekymmer på 444, svår att vara utan på vintern, trots att jag högg i Skåne. Den lade ofta av när den behövdes som bäst och jag tyckte nog att 444 var speciellt utsatt för problem med värmen, jämfört med föregångaren 340, efterföljaren 154 och med Jonsered 451. Men kan man välja vilka dagar man ska hugga så går den ju att vara utan, åtminstone här nere.
Gratulerar till en bra såg samt ett imponerande ambitiöst och uppenbarligen väl utfört arbete med den!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#732106
Prästtorpar'n skrev:Detta var jävligt intressant att läsa, alltihopa. Jag avverkade flera 444:or på den tiden det begav sig och en av mina gamla arbetskamrater har fortfarande en 444 som han använder hyfsat ofta.
Beträffande värmen så var den ett evigt bekymmer på 444, svår att vara utan på vintern, trots att jag högg i Skåne. Den lade ofta av när den behövdes som bäst och jag tyckte nog att 444 var speciellt utsatt för problem med värmen, jämfört med föregångaren 340, efterföljaren 154 och med Jonsered 451. Men kan man välja vilka dagar man ska hugga så går den ju att vara utan, åtminstone här nere.
Gratulerar till en bra såg samt ett imponerande ambitiöst och uppenbarligen väl utfört arbete med den!


Tack, kul att höra! Jag knipsade värmekabeln nån halv decimeter från där den kommer fram under svänghjulet så kan eventuellt skarva en ny kabel om värme skulle behövas. Och om jag skulle demontera svänghjulet (för att ev. montera nya vevaxeltätningar) så kommer jag säkert även montera en ny värmekabel från anslutningspunkten därunder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Williamm  
#732114 Jag förstår inte varför det knipsas kablar bara för att det inte funkar. Det har ställt till det en del för mig, oftast är det en kontakt eller kabel som är skadad. Och en massa avknippsade som också måste fixas.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#732121
Williamm skrev:Jag förstår inte varför det knipsas kablar bara för att det inte funkar. Det har ställt till det en del för mig, oftast är det en kontakt eller kabel som är skadad. Och en massa avknippsade som också måste fixas.


I mitt fall knipsade jag den bristfälliga kabeln då det var det rätta att göra för mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

anersimyra  
#732160 Själv klippte jag kabeln på 346:an när hela generatorpaketet havererade..✂️🙂

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Williamm  
#732188
Sonny Nilsson skrev:
Williamm skrev:Jag förstår inte varför det knipsas kablar bara för att det inte funkar. Det har ställt till det en del för mig, oftast är det en kontakt eller kabel som är skadad. Och en massa avknippsade som också måste fixas.


I mitt fall knipsade jag den bristfälliga kabeln då det var det rätta att göra för mig.

Om den inte är av så går det med lod och krympslang. En som är av är lite svårare att fixa.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#733553 Då har jag och 444:an jobbat några skogningspass på tomten och maskinen gör ett riktigt bra jobb. Bedömer den fortfarande till ca. 70-75%ig så det finns fortfarande förbättringspotential. Det som kan förbättras är att den ibland efter en stund på tomgång bestämmer sig för att stanna och ibland stannar den i samband med att man lyfter den från marken (ibland när man vinklar den) efter en stund på tomgång. Vad tror ni, är det mest troliga att de där vevaxeltätningarna är otäta och behöver bytas?

Det är dock aldrig några problem med att återstarta maskinen efter den stannat så den känns därför ändå som en tillförlitlig maskin. Jag fällde ett lite större träd också, det största döda trädet på tomten som var något grövre än svärdslängden på sågen. Fick jobba från båda sidor. Trädet hade både framåtlut och sidolut. Tillämpade lång brytmån och gjorde fällskäret med instick och sågade bakåt. Trädet föll precis enligt plan. Riktigt kul! 😊

Har skaffat fil och filmall också till Oregon Speedcut-kedjan. It's all in the filing!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

tallen100  
#733555 Att den stannar efter en stund på tomgång när du lyfter den, är troligen att den behöver en liten justering på L skruven.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733580 Håller nog med att den kan va lite magert ställd.
Har du kollar bränsleledning och lod/filter?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#733614 Ersatte bränsleslang och bränslefilter inledningsvis i det här projektet. Ska fokusera på L-skruven nästa gång och köra den lite fetare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733625 Är båda ett varv ut och det fortfarande går magert är det bränslenålen som behöver justeras.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

hva555  
#735145 Lite nyfiken på den där proppen du borrade bort i luftningen. Finns det någon backventil för bränslet? Läcker den inte liggande annars?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#735154 Bra fråga! Har också funderat kring hur det egentligen är tänk att vara. Det finns ingen backventil för bränslet i luftslangen så det är alltså helt fritt där. Placeringen av luftningsgenomföringen i tanken är nära sidan där bränsle fylls på. Jag (med min korta erfarenhet av sågning) tänker att när man sågar i liggande läge så är det väl i princip alltid sidan med bränslelocket som är vänt uppåt. Och därmed är i vart fall placeringen av luftningsgenomföringen hyfsat bra då den kommer vara högt placerad i tanken vid liggande läge. Jag har i vart fall aldrig tänkt på något bränsleläckage.

Kanske kan någon annan säga med säkerhet om det är tänkt att vara så här? Kan det ha varit någon typ igensatt filter som jag feltagit helt för en propp!? 🤔😊

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).