Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 81665 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#733330 Kollade med Aketek och de erbjöd en utgången modell men med senaste insatsen med slipläge till ett skäligt pris. Den har optikklassning 1/1/1/1. Jämför med Telwin ovan som har 1/1/1/2. Som jag försökt läsa mig till innebär den sista tvån att den är snäppet sämre när man tittar lite snett. Stämmer detta, och hur stor betydelse har det? Telwin är mindre än halva priset...

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

toker72  
#733339 En vanlig Kempi svetshjälm med uppfällbart glas funkar alldeles utmärkt och kostar 6-700 hundra och har utmärkt optik och håller väldigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JohannesG  
#734491 Bra demonstration av hur fort en skiva slits beroende på vilken teknik som används. Även om han helt verkar missa att det har med hastigheten att göra. Trots att han filmade med en höghastighetskamera.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Bosse1  
#753387 Stadiga koordinatspakar,verkar vara kulleder från nån bil. Hittade på tuben.


Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#753389
JohannesG skrev:Bra demonstration av hur fort en skiva slits beroende på vilken teknik som används. Även om han helt verkar missa att det har med hastigheten att göra. Trots att han filmade med en höghastighetskamera.

Nice! Det där har man ju aldrig funderat över utan bara kapat och sett glad ut. Men då vet hur man kan få skivorna att räcka längre 😀 👍 .

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#753391 För övrigt blev det en Telwin från Classe i julas. Den har större fönster och man ser bättre än med den gamla autohjälmen, även om det kanske ändå är bäst med konventionellt glas just under själva svetsningen. Men då får jag problem med att tända på rätt ställe 🤬.

Däremot så började den krångla efter några timmar, mörk hela tiden. Det kan ha berott på att det var kallt ute, men jag mätte batterierna (2 st CR2450) och det ena hade bara 0,5 V. Kontaktade Classe som sa att Telwin haft problem med batterierna och skickade nya. Dock är dessa inte laddningsbara så jag påpekade detta.
Edit, för tredje gången. Classe svarade:
"Det är en kombination av solcell och litiumbatteri, så när hjälmen har legat mörkt ett längre tag tas strömmen från batterierna, annars går den på solcell. Det är CR2450 batterier från början."
Det stämmer ju med uppgiften från Telwin så då är allt gott och väl.
Senast redigerad av Ent tor 24 mar 2022, 15:19, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

johan eriksson  
#753417 Ett bra knep som jag har testat lite nu och knappt vill vara utan är diopterglas, dvs förstoringsglas i svetshjälmen. Vilken skillnad!
Man ser ju vad man gör igen 👍
Finns i olika styrkor.
Tänk på det ni som passerat 40.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#753454
johan eriksson skrev:Ett bra knep som jag har testat lite nu och knappt vill vara utan är diopterglas, dvs förstoringsglas i svetshjälmen. Vilken skillnad!
Man ser ju vad man gör igen 👍
Finns i olika styrkor.
Tänk på det ni som passerat 40.

Cool! Var finns detta? Är det det svarta glaset, eller nåt extra glas som har styrkan?

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

toker72  
#753456 Provade en svetshjälm med förstoringsglas för ca 20 år sen tyckte det var hel skumt att svetsa med men i dag tror jag det vore bra om jag skulle göra tex en rotsträng med genombränning men vanlig svetsning klar jag bra utan än så länge.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753465 Det är et löst plastglas som man klämmer fast på insidan. Jag tycker 2 x förstoring är lagom.
Jag har haft 3M hjälmar förr men inga av nyare sort, men provade Aketek X när den kom. Tror jag har serienummer kring 200. Med förstoringsglas och det var bra med Aketek att man kan ändra avståndet från näsan eftersom jag alltid fått näsfett på glaset tidigare.
Förra veckan köpte jag en ny Aketek som visst har förbättrad kassett på nåt vis men nu har dom också friskluft så det tog jag. Flip-up skärm också. Har inte provat än, bara laddat batterierna till fläkten. Fläkten blåser in över näsa/mun och inte ner över ögonen. Om det är en bra sak eller om det löser ett ”icke-problem” vet inte jag för jag har inte haft nån svetsfriskluftshjälm bara slipfriskluftsmask (Scott).
Svetsar inte så mycket men det blir fix och finjobb och det är 95% TIG i rostfritt. 5%med puls-MIGen.
Har aldrig haft problem med den förra.
Det syns att många lösningar med fläkt och hjälm är hämtade från 3M som ju ar Åke Hörnells bolag innan det såldes till 3M. Åke är ju uppfinnaren och världsguru på svetsglasen och startade egen LCD-fabrik i Kina och elektronik i Baltikum.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#756464
Inte så tokigt enligt mig. Men ojämn fart ser jag.
Esab 48:00.
Alla har sagt mig att den är svår.
Men jag tycker den svetsar är riktigt bra så länge den inte nappar.
Men jag har inte testat annat mycket nog. Så jag har svetsat mest med 48:00 då det var det som fanns.
Men de jag testat med orlekon special säger mig att den nog är bättre.

Jag ska testa och se vilken 7018 om jag tycker bäst om någon gång. Men tills vidare får det duga med vad som finns där jag svetsar.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756471 Jag satte en rulle 0,9 mm rörtråd för gaslös svetsning i miggen idag, nog verkar den svetsa.
Nån som har funderingar kring detta?

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#756474
Williamm skrev:
1650739461_dscf1419.jpg
Inte så tokigt enligt mig. Men ojämn fart ser jag.
Esab 48:00.
Alla har sagt mig att den är svår.
Men jag tycker den svetsar är riktigt bra så länge den inte nappar.
Men jag har inte testat annat mycket nog. Så jag har svetsat mest med 48:00 då det var det som fanns.
Men de jag testat med orlekon special säger mig att den nog är bättre.

Jag ska testa och se vilken 7018 om jag tycker bäst om någon gång. Men tills vidare får det duga med vad som finns där jag svetsar.

Jag svarar på mig självt...

Jag har svetsat mest med 48:00 och bara testat orlekon special lite. Men när jag testade special så hade jag inte övat så mycket. Jag har blivit bättre nu.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

totte  
#756475 48.00 är lite svår att tända, jämfört med många andra elektroder, i synnerhet att tända om när den är använd en bit. Men däremot är den inte alls svår att svetsa med när man väl fått futt på den, enligt min ringa erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Klyv Bixby  
#756491
totte skrev:48.00 är lite svår att tända, jämfört med många andra elektroder, i synnerhet att tända om när den är använd en bit. Men däremot är den inte alls svår att svetsa med när man väl fått futt på den, enligt min ringa erfarenhet.



Håller med👍

I min mening är Esab P5 bland det mest lätt svetsade i pinn väg, blir helt okej även i svartstål😇

Ang flusstråd så sa mina lärare en gång i tiden att det är en gnutta sämre hållfasthet och kräver lite mera ström för samma resultat.
Däremot riktig rörtråd i en trefas mig/mag är riktigt trevligt vid grova material, sjukt effektivt å bra genomträngning 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).