Verkstan

Gräsklippare går på tomgång och dör med gas?

9 inlägg 5633 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gräsklippare går på tomgång och dör med gas?

Järnoxen  
#732485 Jag har en gammal gräsklippare som gav upp i somras, först betedde den sig som att man hade tankat 2-taktsbränsle i den och efter nästa tankning så ville den inte starta alls. Jag kom fram till slutsatsen att den nog skulle må bra av ett nytt förgasarmembran, vilket den fick tillsammans med en rengöring av förgasaren. Nu gick den plötslig mycket bättre än vi kan minnas att den någonsin gjort under de 20 år vi har haft, den startade på första rycket vid några test på kvällen och gick helt felfritt i 10-15 minuter innan jag var nöjd för dagen.

Dagen efter skulle den användas, när vi försökte starta den, med full gas, så hostade den till ett par gånger och dog sedan, resultatet upprepades två eller tre gånger och därefter ville den inte alls. Jag testade då att dra några gånger utan gas och då skramlade den ingång, verkligen skramlade, nu gick den väldigt knackigt och dog när man försökte ge den mer än 1/4 gas i mer ån någon sekund åt gången och dog efter cirka 30 sekunder om man inte gav den lite gas med några sekunders mellanrum. Förgasaren blev fyll av tjock vit bensinånga och det verkade som om det läckte ut bensin mellan förgasaren och bensintanken, vid membranet.

Idag har jag plockat isär förgasaren igen och rengjort ytorna mot membranet i hopp om att det ska hålla tätt där. När jag testade idag så var resultatet detsamma som sist, dock var det på ett annat ställe det läckte idag.

Just nu misstänker jag att det kan vara bristande kvalitet på "pirat-membranet" jag skaffade för mindre än en tredjedel av priset för ett riktigt från Briggs & Stratton. Den snåla smålänningen i mig vill dock veta om det är något annat jag borde kolla innan jag beställer hem ett svindyrt membran? Motorn är en Briggs & Stratton 94908 5902-02 från 1984.

P.S. Det verkar inte göra någon skillnad om man vrider på justerskruven och tändstiften får en tjär-liknande beläggning efter körning.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Gräsklippare går på tomgång och dör med gas?

Elmhult  
#732489 Vad är det för klippare?
Förgasarna på gräsklippare är ibland gjorda helt i plast... Skaffa en ny. Kan väl inte vara så våldsamt dyrt? Men det är bara jag kanske. Har gett upp försöka laga/renovera gamla förgasare efter åtskilliga försök på bilar/traktorer/gräsklippare.

Kolla så tanken och bränsleledningar är ren och nya. Gammal gunk i ledningarna kan ställa till det.
Funkar inte det köp två får. Dom slipper du dra igång och är billigare än en robot 🤣 👍

Användarvisningsbild

Re: Gräsklippare går på tomgång och dör med gas?

totte  
#732491 Du tappade inte bort nån fjäder eller annat som hör ihop med membranet? Kolla silarna på sugrören i tanken. Och kolla om du har nån goja i botten på tanken.

Användarvisningsbild

Re: Gräsklippare går på tomgång och dör med gas?

Järnoxen  
#732494
Elmhult skrev:Vad är det för klippare?
Förgasarna på gräsklippare är ibland gjorda helt i plast... Skaffa en ny. Kan väl inte vara så våldsamt dyrt? Men det är bara jag kanske. Har gett upp försöka laga/renovera gamla förgasare efter åtskilliga försök på bilar/traktorer/gräsklippare.

Kolla så tanken och bränsleledningar är ren och nya. Gammal gunk i ledningarna kan ställa till det.
Funkar inte det köp två får. Dom slipper du dra igång och är billigare än en robot 🤣 👍


Det är min gammelfarfars gamla klippo-klippare, så jag gör mig inte gärna av med den.
Förgasaren är (lyckligtvis) gjord utav gjutjärn eller liknande. Kostnad för en ny? Jag är inte helt säker på att det går att få tag på men det kan man ju titta efter om inget annat fungerar.

Tanken har jag rengjort och några bränsleledningar finns det inte då förgasaren sitter direkt på tanken.
Får finns det sex stycken (varav fyra går med bagge just nu) för att komplettera röjsågen i hagarna :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gräsklippare går på tomgång och dör med gas?

Järnoxen  
#732495
totte skrev:Du tappade inte bort nån fjäder eller annat som hör ihop med membranet? Kolla silarna på sugrören i tanken. Och kolla om du har nån goja i botten på tanken.


Jag verkar ha alla delar, förvånansvärt nog :mrgreen:
Silarna och tanken rengjordes i väntan på att membranet skulle levereras så de är rena.

Jag testade att sätta tillbaka det gamla membranet och med lite hjälp att öppna choken så fungerade det felfritt, så det verkar allt mer som att det är det nya membranet det är fel på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gräsklippare går på tomgång och dör med gas?

totte  
#732497 Är det en sån som har automatchoke? Briggs automatchoke är en usel grej, fungerar sällan riktigt bra.

Men det var nog rengöringen som gjorde susen. Skaffa riktigt membran om du ändå byter senare. Knappast troligt att den förgasaren finns att tillgå och det är inte stort lönt att byta förgasarhus på en sån här. Det är antingen smuts i kanalerna eller dåliga packningar och membran som ställer till det. Det är förresten lättmetall.

Användarvisningsbild

Re: Gräsklippare går på tomgång och dör med gas?

Järnoxen  
#732500
totte skrev:Är det en sån som har automatchoke? Briggs automatchoke är en usel grej, fungerar sällan riktigt bra.

Men det var nog rengöringen som gjorde susen. Skaffa riktigt membran om du ändå byter senare. Knappast troligt att den förgasaren finns att tillgå och det är inte stort lönt att byta förgasarhus på en sån här. Det är antingen smuts i kanalerna eller dåliga packningar och membran som ställer till det. Det är förresten lättmetall.


Ja, det är automatchoke. Det har aldrig tidigare (före sommarens haveri) varit något problem med choken på den klipparen och den verkar fungera som den ska med det nya membranet, dock inte med det gamla, vilket nog var det ursprungliga problemet.

Ett riktigt membran får det nog bli eftersom det inte går att få tätt med piratkopian och motorn går dåligt med den, när orginalmembranet fungerar bortsett från att choken inte längre fungerar med det. Fungerar det inte med ett nytt membran så lär jag nog få erkänna mig besegrad och låta gamle trofast gå i pension efter många års hårt arbete åt släkten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gräsklippare går på tomgång och dör med gas?

parhal  
#732516 Hej, när man monterar membranen på de där förgasare måste man spänna upp spjället. dvs skruva dit förgasaren med skruvarna i tanken löst, sätt sedan en skruvmejel eller nåt som håller upp spjället, skruva sedan fast förgasaren i tanken. Om inte det hjälper brukar det vara tanken som slår sig, det ser man genom att lägga en plattfil och dra försiktigt. Det är knappast fel på förgasaren, jag har mekat dessa motor i 20 år och gått alla B&S-kurser och aldrig varit med om att förgasaren är trasig. Piratmembran brukar fungera bra.

Användarvisningsbild

Re: Gräsklippare går på tomgång och dör med gas?

Järnoxen  
#732589
parhal skrev:Hej, när man monterar membranen på de där förgasare måste man spänna upp spjället. dvs skruva dit förgasaren med skruvarna i tanken löst, sätt sedan en skruvmejel eller nåt som håller upp spjället, skruva sedan fast förgasaren i tanken. Om inte det hjälper brukar det vara tanken som slår sig, det ser man genom att lägga en plattfil och dra försiktigt. Det är knappast fel på förgasaren, jag har mekat dessa motor i 20 år och gått alla B&S-kurser och aldrig varit med om att förgasaren är trasig. Piratmembran brukar fungera bra.


Tack för tipset, ska testa det när jag får tid.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).