Skogsnyheter

Skogsstyrelsens GD pausar sitt skogsbruk

9 inlägg 3996 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsens GD pausar sitt skogsbruk

Torbjörn Johnsen  
#732341Efter möte med Näringsministern meddelar nu Skogsstyrelsens generaldirektör Herman Sundqvist att han och hans fru beslutat lägga sitt skogsbruk ”vilande”. Lite oklart vad det innebär i praktiken men jag tolkar det som att skogsvård är OK men att inga mer avverkningsr ska göras under hans fortsatta ämbetsperiod.

Man kan ju säga att det blir hygges- och avverkningfritt skogsbruk hos generaldirektören under några år.

Vad som sas om eventuella raderade mail framgår inte av pressmeddelandet.

Ni kan läsa pressmeddelandet här:

Jag har idag haft ett möte med näringsminister Ibrahim Baylan där vi har gått igenom den situation som uppstått och den kritik som framförts mot mig. I min roll som chef för myndigheten, liksom för alla anställda i statens tjänst, är det synnerligen viktigt att man uppträder opartiskt och att man också uppfattas som opartisk.

Som ett resultat av dagens möte har jag efter samråd med min fru beslutat att låta vårt skogsbrukande vara vilande. Det innebär att vi under min tid som generaldirektör inte kommer att vidta annat än skogsvårdsåtgärder och åtgärder som är nödvändiga efter exempelvis en storm.

https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... ministern/

TS

Re: Skogsstyrelsens GD pausar sitt skogsbruk

isteskog  
#732342Men vilket löjl ..... 🤓 Sverige blir bara mer och mer fantastiskt!!!

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#732343hahaha miljötalibanextremisterna har verkligen fått makten i sverige...

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#732345Man skulle kunna vända på det också. På inrådan av näringsministern pausar han sitt skogsbruk. Eftersom vi med stor sannolikhet har Europas lägsta rundvirkespriser kan det ur ett lönsamhetsperspektiv vara ett smart tips från Baylan. Kanske fler som har möjligheten ska haka på Herman? Så kanske vi någon gång kommer upp ur Europas prisdike?

#BackaHerman

Bosse1  
#732346Hur många ha ska man ha för att komma upp i gd lön? 800ha räcker väl bara till att flippa burgare ungefär.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Fredrik Reuter skrev:Man skulle kunna vända på det också. På inrådan av näringsministern pausar han sitt skogsbruk. Eftersom vi med stor sannolikhet har Europas lägsta rundvirkespriser kan det ur ett lönsamhetsperspektiv vara ett smart tips från Baylan. Kanske fler som har möjligheten ska haka på Herman? Så kanske vi någon gång kommer upp ur Europas prisdike?

#BackaHerman

pga europas lägsta virkespriser...
säkert därför 🤣

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#732350Man vet aldrig. Var det inte Baylan som ihop med Bolund lyckades med konstycket att skriva om en miljöbalk på rekordtid...? 😉

Skämtar såklart ovan men inte när det kommer till virkespriserna. Det är gravt frustrerande att vi just nu är ett U-land när det kommer till virkespriset. Allt styrs av tillgång och efterfrågan så det kanske skulle funka om fler ändå gjorde som Herman blivit ålagd. Så får etablissemanget tömma sina egna bolagsskogar och sedan bli tvingade att höja virkespriset. Jag menar, vi kan ju inte vara nöjda med hur läget är nu?

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#732431så är det.
men de har egna bolagsskogar, sen har de hela övriga världen med...

man kan ju även köpa in sig som delägare i bolagen om man tycker det är en lysande affär.

eller ett eget sågverk och hyvel:)

ingen är tvungen att sälja en pinne till nåt bolag, det är helt frivilligt :)

Användarvisningsbild

Jrp  
#732597Detta är mycket anmärkningsvärt!
Då kan inte de som styr utbildningar låta sina barn gå i skolan?
Eller idrott och kultur ansvariga inte gå på evenemang?
Dåligt av styret att de inte kan sätta ner foten och säga ifrån när sånt här kastas på engagerade människor.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).