Arbetskläder för skogen

Tips på huggarbyxor

125 inlägg 57879 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Erre  
#731744
Williamm skrev:
Erre skrev:Ja jag har nog bara hört gott om dom. Kostar ju lite. Men det gör en skaljacka med Husqvarna märke på ryggen med. Å det köper jag nog inte fler gånger.

Är det någon sam kan förklara varför alla ska ha huggarjackor? Jag förstår det inte..

Man vill ha ett stryktåligt yttre plagg även på överkroppen. Eller iallafall jag.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

anersimyra  
#731745
1634240757_e8509950-f54e-4809-bfc8-572f543ed503.jpeg
Men de benämndes inte jacka utan huggarblus i det högteknologiska materialet nylon..😅 så här var jag själv skrudad i början på åttiotalet då det även fanns huggarbrallor i en fräsig blå färg. Under ser jag att jag har den obligatoriska fiberpälsjackan menligen benämnd ” glesbyggdskavaj..😅

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Erre  
#731746 Ett fullblods proffs med andra ord.
Bara rätt där. 😁👍

Farsan har ett par gamla blå huggarbrallor kvar i någon garderob.
Känns som att gå i 2 stuprör jämfört med dagens brallor.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

alias  
#731748
Erre skrev:Ja jag har nog bara hört gott om dom. Kostar ju lite. Men det gör en skaljacka med Husqvarna märke på ryggen med. Å det köper jag nog inte fler gånger.


Kan gå i god för kvaliteten. Har kvar jackan från första uppsättningen (byxorna pensionerades efter ca 10 år efter närkontakt med motorsågskedjan), den är lite blekt i jämförelse med den nyare men har nyttjats otaliga timmar. Numera används den vid bl.a. röjning och plantbehandling medan den nyaste är reserverad för huggning, då det känns viktigare att man syns bra då.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Erre  
#731749 Låter bra alias.

Det får bli dom. 👍
Tackar.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

anersimyra  
#731750
Erre skrev:Ett fullblods proffs med andra ord.
Bara rätt där. 😁👍

Farsan har ett par gamla blå huggarbrallor kvar i någon garderob.
Känns som att gå i 2 stuprör jämfört med dagens brallor.

Men jag ser att jag av någon obegriplig anledning har femfingershandskar i stället för riktiga huggarhandskar..😖🤔

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Erre  
#731751 Nalle Puh händer kallar jag dom huggarhandskarna. 😁

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

anersimyra  
#731752
Erre skrev:Nalle Puh händer kallar jag dom huggarhandskarna. 😁

Jag minns när de handskarna plötsligt inte gick att få tag på och mina åf började sälja något kinesiskt skräp där en handske i storlek tio med nöd och näppe gick att dra på pekfingret, lång och ringfingret..😂 kort senare blev storlekarna såpass stora att handskarna förvisso gick på nävarna men vid första tillfälle som man knöt näven så sprack sömmarna som vore de gjorda av lakritsremmar.. :-o

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Blondin 750  
#731760 Jag har den uppsättningen Pfannerplagg som du funderar på Erre, de är fantastiskt sköna. Jackan är lite speciell med sin fodring i ryggen men jag tycker den är bra framför allt när man får snö på ryggen. Det är möjligt att ha ganska tunt med kläder under men ändå vara varm om ryggen och det tycker jag är skönt. För övrigt är det tight passform och kanske en smula trång i halsen, åtminstone på min version som nog är tio år gammal. Ska tillägga att jag är smal, inte direkt urtypen för en äkta ”Logger”.😄
Du kommer med stor sannolikhet bli nöjd med Pfanners grejor.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Erre  
#731768 Låter bra. 👍
Lite tajta i storlekarna alltså. Bra info.
Är 1,82 m och väger 74 kg (en bra dag).

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Blondin 750  
#731770 Plaggen är väl skräddade och har mycket bra passform. Bra hängslen är en rekommendation. Jackan är nog den som skiljer sig från mängden med sin konstruktion, men jag gillar den. Är man van vid den huggarblustyp som anersimyra visar så blir det ett nytt sätt att klä sig.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

svampbob  
#731771
Erre skrev:Ja jag har nog bara hört gott om dom. Kostar ju lite. Men det gör en skaljacka med Husqvarna märke på ryggen med. Å det köper jag nog inte fler gånger.


Jag har totalt nött ut mina Pfanner och Pandemin har hindrat mig ifrån att köpa nya. Jag vill inte köpa på nätet utan prova kläderna på en skogsmässa. Min uppsättning var så uppnött så det fanns inte en chans att se vilken storlek jag hade.

Ja jag ser inget alternativ efter att ha börjat med Pfanner.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

uffejohan  
#731775 Jag slog på stort och köpte Husqvarna Technical Extreme ( bara namnet 😮 ) huggarbyxor, Cordura-förstärkta, ventilationsöppningar och allt möjligt. Har väl använt dem max 100 huggartimmar. De små plastblixtlåsen spricker, det går hål på förstärkningarna m.m. Aldrig mer Husqvarnas kläder. Det räcker inte med flådiga namn, de måste leverera kvalitet också. Har samma erfarenhet av Husqvarnas huggarkängor när det gäller produktnamn kontra kvalitet.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

svampbob  
#731777
uffejohan skrev:Jag slog på stort och köpte Husqvarna Technical Extreme ( bara namnet 😮 ) huggarbyxor, Cordura-förstärkta, ventilationsöppningar och allt möjligt. Har väl använt dem max 100 huggartimmar. De små plastblixtlåsen spricker, det går hål på förstärkningarna m.m. Aldrig mer Husqvarnas kläder. Det räcker inte med flådiga namn, de måste leverera kvalitet också. Har samma erfarenhet av Husqvarnas huggarkängor när det gäller produktnamn kontra kvalitet.


Jag var testpilot på dom åt Husqvarna och dom funkade bra den perioden men jag gick ända och köpte Pfanner.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

JohannesG  
#731780 Någon som har erfarenhet av Oregons byxor? Är ju en lägre prisklass.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).