Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Logbullet

142 inlägg 84642 visningar 22 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Logbullet

Alltour  
HannuRöj skrev:😉 Finns bara en Logbullet i Sverige och Skogsfix har såld sin maskin så kanske inte så många har läst din fråga..
Jo, stämmer det, diesel ska det vara på en riktig skogsmaskin 👍 .
Inte mycket vet jag om Kranman men väldigt uppskattat verkar märket vara. Begangnade har stor efterfråga och priset håller bra så ganska riskfri investering är en ny Kranman.
En fördel som Bison har är hytt som tillval. Även om du nu köper en utan går det köpa en hyttpaket efteråt.
Dock hytten inte är någon höjdare, den håller bara värmen inne och regnen borta, 🙃 så motsvarande hytt bygger man lätt själv på Logbulletten med.

Mycket tack för svaret! Hytten är ju nånting jag har också tänkt på ganska mycket. Och det är som du säger att borde inte vara omöjligt att bygga det själv till Logbullet.

Om Bison är jag nu mest skeptisk om markfrigången. I större modeller är den 35 cm men vad är det i 6000? Ser väldigt lågt ut.

Kranman

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731300Tänk på att Kranman 6000 är en liten maskin.

Även om du uppgraderar till M36-kranen är den fortfarande avsevärt klenare än Farma 4,2.

Bilderna nedan är några år gamla, men ger ändå en viss uppfattning.
Det är Kranmans standard-grip (0.08?) på en äldre Bison 6000 vs. Farmas standard-grip (0.12)
1633971506_img_20200904_085535.jpg
1633971508_img_20200904_085549.jpg

Jag skulle absolut rekommendera att du provkör maskinerna innan du beslutar dig för vad du ska köpa.

Användarvisningsbild

Alltour  
#731345Mycket tack! Och precis så att man måste provkörä innan beslutelse. Det ska jag försöka göra snart för båda maskiner. Väldig intressant jämförelse ovan. Förstod helt inte att storlekskillnad är så där signifikant.

Användarvisningsbild

Kryssfeldt  
#731404För att svara på tidigare inlägg Kranmans Bison 6000 har en markfrigång på 25cm.
Sen så upplever jag som är ca 1,90m lång att kranmans samtliga hyttar är trånga.

Användarvisningsbild

HannuRöj  

En proffis som köpt en ny Logbullet.
😀 Vore trevigt att veta om han är som medlem i Skogsforum?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#771816😀 Dök upp på tuben något nytt!
Logbullet har utvecklat nya modeller för marknad i Belarus. Miniskotaren har fått lokalt godkända hytt och effektivare Kubotamotor. Helt ny maskin är skördareversion med Jobo aggregat.
Pekka Syvänen berättar på videon att dessa maskinerna ska tillverkas i Belarus. Maskinerna som är godkända till EU - marknaden ska tillverkas i Finland.
Sanktionerna gäller inte mindre skogsmaskiner, men pga helt stannade virkesexport har maskininvesteringarna helt stannat.
Logbullet Mega Max, som har länge varit som halvfärdig, är nu återigen i ritningsbordet och kommer att bli nästa maskin och den ska riktas till EU -marknaden.
Skippa direkt till 4 - 6 min.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#771817En intressant video till, skogsmässa i Belarus.

Användarvisningsbild

paavo25  

En video han talar engelska och plockar ihop en maskin för leverans

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#806088😀 Tredje prototypversion av Logbullet Mega Max är i testfas.
Han sa på videon att han är väldigt nöjd med konstruktionen. Produktionsmodellet kommer att bli mycket lik denna.
Maskinen är en typisk kombimaskin med enkelt demonteringsbara lastrede.
Driften är i två krets, fram och bak. Navmotor i varje hjul. Separata diffspärr fram och bak.
Driftläge-kranläge väljs i en strömbytare, som även aktiverar handbromsen och midjelåset.
41 kW Kubotamotor med partikelfilter, ingen urea behövs.
Bredd 1,9 m
Längd 6,0 m
Höjd 2,5 m
Markfigång 40 cm.
Lastförmågan har han inte nämd, om jag nu inte har missat det.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806105Har han inte sagt 3 ton? Eller minns jag fel.

Edit: https://www.logbullet.com/megamax/ 3 ton var det.

Finns på engelska :)

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#806160Den är alltså lite större än Alstor 840.
😀 Den kommer att utmana Alstorn, specielt om priset hamnar nära.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80617278 tusen euro skriver han för skotarmodellen, vilket just nu är 890 tusen (!!). Vad kostar en 840?

maltex  
#806175En Alstor 840 kostar väl ungefär lika beroende på utrustning. Blir inte den nya Logbulleten jämförbar med Kinetic K437 i storlek och pris.

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806499Den där kraninfästningen kommer aldrig hålla!!

Hema  
Anders_S skrev:Den där kraninfästningen kommer aldrig hålla!!

Tål att få lite mer bildmaterial på. Ser klent ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar