Skogsröjning

Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

32 inlägg 10933 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

plax  
#731110 Har funderat en del på detta med vargträd.
Det allmänna arbetssättet och det som lärs ut på kurser är ju att kronskiktet ska jämnas upp vid röjning.
D.v.s först åker vargträden i backen, (ofta längre än medelstammen) sen ställer man ut förbandet och gladeligen använder medelstam- - 25% längd som huvudbestånd.
Är det jag som är född på fel sida stammen eller, som inte förstår.
Varför inte ta tillvara på den snabbare tillväxten som vargen har?

Har tyvärr inga bilder att förklara med nu men kommer att lägga in senare. Ordet är fritt.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

Älgfoderodlare  
#731112 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 08:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

plax  
#731134 Jag har ju också börjat att försöka skola om mina "vargar" för ta till vara på deras högre kubiktillväxt, som det ser ut att vara.

Min far som jag tog över skogen av var ingen flitig röjare så det finns gott om "förväxta vargar" och de ligger över medelstammen gällande diameter i bestånden.
Samma iakttagelse som du @älgfoderodlaren 👍. Försprånget i längdtillväxt börjar jämnas ut där mellan 15-20 meter på mina marker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731158 Ser inte längden som vargträd. Men däremot dessa buskvistiga saker.

Avatar Fallback

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

isteskog  
#731161 S.k "vargar" är enligt mig förväxande, kvistiga och defekta (spröt, dubbeltopp m.m) träd. Är de däremot bara längre än medelstammen så får de stå kvar. Sen resonerar jag att det är bättre med en "varg" än en stor lucka, gäller främst när de kommer upp i gallringsåldern.

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

Älgfoderodlare  
#731168 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 08:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

HannuRöj  
#731169 🤣 I värsta fall röjer man ner en varg och får en annan varg i stället..

I en hemskt dålig ungskog är frågan snarare NÄR kvistar man. Direkt vid röjnig eller senare vid gallring 👍.

Avatar Fallback

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

isteskog  
#731170 Kanske svaret är att man går någon annanstans och kvistar istället! Är det såna bedrövliga skogar så är det nog volymtillväxt och tidig avverkning som gäller ..... 😱

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

HannuRöj  
#731171 😥 En sånt ungskog röjade jag åt kunden. 7 ha bra tallmark men fläckvis ren bärg med ingen jord. Älgarna hade åtit år efter år så att tallarna var allt mellan noll och tio meter, fröträd kvar och många som blivit blåst omkull.
Det var som en brunnsröjning runt enskilda bra tallar i alla storlekar. Som tur var hade älgarna brutit varannan björktopp så de piskade inte tallar längre.

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

Älgfoderodlare  
#731178 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 08:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731203 Vargar är ett rätt spretigt begrepp. I de fall jag har problem med vargar så härrör de ofta från en dålig eller obefintlig förröjning innan avverkning. De har då alltså inte en speciellt mycket högre tillväxt utan snarare många års försprång med ett kraftigt rotsystem som ger en snabb start efter avverkning.
Att lämna kvar sådana träd ger förutom ojämna bestånd färre överlevande stam.

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

Älgfoderodlare  
#731262 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 08:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

HannuRöj  
#732605 😀 Härom dagen tog jag bilder av tallar i två åldern som i princip är likadana. De inte är vargar, men ganska kvistiga.
Tallarna i yngre bestånd ha börjat torka sina kvistar som är nu i exakt samma diametern som de som syns på äldre stammarna. Så kvisttorkning verkar hända här i stället i samma HÖJDEN och samma ÅLDERN.
Så helt normal kvalite har även den yngre bestånd, inte allra bästa men normal.. 🤔
Riktiga vargar fanns med. I oröjda ställen hade björkarna vuxit genom tallgrenorna och piskat topparna sönder. Toppskada hade naturligtvis orsakat motsatt påverka som stamkvisting gör. Grenarna förfarande lever i två metershöjden, och mor bra bland björk- och granunderväxt.
Avståndet tallarna på bilden är ca 15 m, bilderna har tagit åt motsatt riktning, smal stickväg går mellan bestånden men annars tät skog, lingon och blåbärtyp. Vit A4 som mått.

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

Lars Lundqvist SLU  
#732913 Begreppet varg kommer från 1960-talet när några tongivande inom skogsbruket fick för sig att (framförallt) tallbestånd växte bättre om alla tallar var lika högs och stod på jämna avstånd. Ju jämnare desto bättre, och inget löv som störde.

Idag vet vi att det kan vara ganska stor variation i både höjd och avstånd mellan träden utan att produktionen påverkas. Bättre instruktioner för röjning, som uppmuntrar både ojämnhet och lövinblandning, skulle tvätta bort stämpeln ”plantage”.

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

HannuRöj  
#732923 😀 Det stämmer, Lars. En viss ojämnhet är bra och det kan även öka uttaget och produktivitet, specielt vid tidiga förstagallringar.
Med lövblandning, som i praktik är björk, krävs bra öga och rätta tidning vid röjning och gallring. Tyvärr björkar som inte har blivit åtit finns sällan vid sista röjningar, sammt är snöskadorna vanliga strax efter röjning i ungskogarna. Jag har sett (och röjat ner) mycket björkblandning i granungskogar som har böjd tvärskros för blötsnön vid 6+ m höjden. Så jag tror på ojämnhet även med lövblandning; sparar björk i smågrupper (5-10 st) eller enstaka björkar, men alldrig så att björk finns över hela beståndet efter sista röjning.
I den där tallskog på bilderna fanns inga lämpliga björkar som lövblanding. Ett par framvuxna på dikeskanten får jag inte ner så de får vara.
Men annars ska björkarna ner, det går inte att spara dåliga träd om det finns bra i närheten. Ska bli yngre granar som blandning, hoppas den som röjer före gallring röjer inte ner dom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).