Motorsåg och handhållet

Fila kedja så det går som smör, hur?

197 inlägg 100596 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#731130
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Nu ska amatören och huggarwanaben ” knugge ” få se hur det kunde se ut under de år i slutet på sjuttiotalet då jag arbetade på ackord. Men märk väl att amatören kommer att komma med ytterligare amatörmässiga omdömen som saknar förankring i verkligheten.. 😀

Fan är du 200 år.
. Nej, jag är 63 och började min första anställning som huggare 1975 vilket innebar att jag jobbade parallellt med att jag gick i skogsbruksskolan med utgångsår 1976. Men visst tusan börjar det kännas som att jag vid det här laget har gjort 200 år i skogen. Själv då! Arbetar du verkligen i branschen eller är det enbart något som du önskar att du gjorde..🤔 ditt amatörmässiga pladder antyder nämligen att detta ligger i farans riktning, så att säga.. :D

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#731131
johan eriksson skrev:Snyggt jobbat Anders 👍
Nu är det ju bara för knaggen att lägga upp filmbevis på hur han gör det bättre.

Ja, det kommer verkligen att bli skojigt att se hur han svepkvistar en gran likt den jag kvistar med 261:an.. 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#731133 Har man vasst så är det inga problem eller tror du att du är nån typ av gud i kvistning.[/quote]
Du skulle bara veta, ” Knagge.” Jag är så jävla snabb att jag brukar möta mig själv i höjd med toppen där jag vänt åter och underkvistar.. :ymparty: :-bd

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Bosse1  
#731138 När jag tog sågkort det var längesen var det många "gubbar" med ,gubbe är man själv numer 🤣
Då sa läraren att de fick ha sin gamla livsfarliga stil kvar för det var farligare för dom att lära om.Hade de klarat sig hittills så fick det vara så
Klok man det.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#731143
Bosse1 skrev:När jag tog sågkort det var längesen var det många "gubbar" med ,gubbe är man själv numer 🤣
Då sa läraren att de fick ha sin gamla livsfarliga stil kvar för det var farligare för dom att lära om.Hade de klarat sig hittills så fick det vara så
Klok man det.
Mina båda arbetskamrater som i dag båda är snart 75 fyllda blev hänvisade till att röja, plantera och köra sin Lamborghini med huggarvagn de sista åren de var anställda då de båda blev hemskickade efter halva AB kursen med omdömet ” livsfarliga ” i motorsågshantering.. 🤣 och det var nog tämligen riktigt då åtminstone den ena brodern nödgats åka ambulans vid flera tillfällen under sitt yrkesliv då han sågat sig i allt från fötterna och upp till halsen.. 🤣

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731150
anersimyra skrev:
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Nu ska amatören och huggarwanaben ” knugge ” få se hur det kunde se ut under de år i slutet på sjuttiotalet då jag arbetade på ackord. Men märk väl att amatören kommer att komma med ytterligare amatörmässiga omdömen som saknar förankring i verkligheten.. 😀

Fan är du 200 år.
. Nej, jag är 63 och började min första anställning som huggare 1975 vilket innebar att jag jobbade parallellt med att jag gick i skogsbruksskolan med utgångsår 1976. Men visst tusan börjar det kännas som att jag vid det här laget har gjort 200 år i skogen. Själv då! Arbetar du verkligen i branschen eller är det enbart något som du önskar att du gjorde..🤔 ditt amatörmässiga pladder antyder nämligen att detta ligger i farans riktning, så att säga.. :D

Då började vi samtidigt i skogen jag har även skogsbruksskola i ryggen så vad du yrar om något du inte vet ett smack om jag la av 2017 i skogen och hade då kört skördare några år. Men om du fick lära dig så dålig kvist teknik på en skogsbruksskola då var det nog foliehattar på den kursen för den utbildnings planen vi hade vid våra skola lärde ut en Anna typ av kvitteknink och det var att gå framåt så höger sida nästan ligger mot stammen. Jo jag har både video på fällteknik och kvistning men det är rena utbildnings videor och det finns andra personer med i bild och där för kan jag inte lägga upp den gpdr.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

isteskog  
#731154
knaggen skrev:Det beror nog på man kan plocka svamp lingon eller något annat bär då Har man varit i skogen sen säger det inte Så mycket med hur många år man har jobbat.
Man bör klara av alla moment som ställs på en proffisionel skogsarbetare.

Tror de flesta som läser denna tråd förstår att jag menar drygt 40 år som aktiv skogsbrukare ..... 😉

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Williamm  
#731155
knaggen skrev:Då började vi samtidigt i skogen jag har även skogsbruksskola i ryggen så vad du yrar om något du inte vet ett smack om jag la av 2017 i skogen och hade då kört skördare några år. Men om du fick lära dig så dålig kvist teknik på en skogsbruksskola då var det nog foliehattar på den kursen för den utbildnings planen vi hade vid våra skola lärde ut en Anna typ av kvitteknink och det var att gå framåt så höger sida nästan ligger mot stammen. Jo jag har både video på fällteknik och kvistning men det är rena utbildnings videor och det finns andra personer med i bild och där för kan jag inte lägga upp den gpdr.


@knaggen

Jag kan komma förbi och filma utan andra i bild. För jag börjar bli riktigt nyfiken på hur du kvistar då jag alltid tyckt anners är den snabbaste på kvistning av dem jag har sett.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

nilsszzon  
#731160
knaggen skrev:Då började vi samtidigt i skogen jag har även skogsbruksskola i ryggen så vad du yrar om något du inte vet ett smack om jag la av 2017 i skogen och hade då kört skördare några år. Men om du fick lära dig så dålig kvist teknik på en skogsbruksskola då var det nog foliehattar på den kursen för den utbildnings planen vi hade vid våra skola lärde ut en Anna typ av kvitteknink och det var att gå framåt så höger sida nästan ligger mot stammen. Jo jag har både video på fällteknik och kvistning men det är rena utbildnings videor och det finns andra personer med i bild och där för kan jag inte lägga upp den gpdr.
[/quote]

Attans detta med GDPR , om ändå det inte funnits så hade vi blivit fullärda av alla dina videos.... nej Knaggen nog dags att byta dunk för denna dag

william det lär nog inte hända du får filma nu finns ju corona att skylla på så man slipper "visa sin yrkesskicklighet"

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#731164
nilsszzon skrev:
knaggen skrev:Då började vi samtidigt i skogen jag har även skogsbruksskola i ryggen så vad du yrar om något du inte vet ett smack om jag la av 2017 i skogen och hade då kört skördare några år. Men om du fick lära dig så dålig kvist teknik på en skogsbruksskola då var det nog foliehattar på den kursen för den utbildnings planen vi hade vid våra skola lärde ut en Anna typ av kvitteknink och det var att gå framåt så höger sida nästan ligger mot stammen. Jo jag har både video på fällteknik och kvistning men det är rena utbildnings videor och det finns andra personer med i bild och där för kan jag inte lägga upp den gpdr.


Attans detta med GDPR , om ändå det inte funnits så hade vi blivit fullärda av alla dina videos.... nej Knaggen nog dags att byta dunk för denna dag

william det lär nog inte hända du får filma nu finns ju corona att skylla på så man slipper "visa sin yrkesskicklighet"[/quote]
Jag tror föralldel inte att ” kaggen ” har någon egentlig koll på när GDPR är tillämpbar.. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731167 William, ta och åk ut till Knaggen med kameran i högsta hugg, så får vi lite klipp att jämföra med.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731173
anersimyra skrev:
nilsszzon skrev:
knaggen skrev:Då började vi samtidigt i skogen jag har även skogsbruksskola i ryggen så vad du yrar om något du inte vet ett smack om jag la av 2017 i skogen och hade då kört skördare några år. Men om du fick lära dig så dålig kvist teknik på en skogsbruksskola då var det nog foliehattar på den kursen för den utbildnings planen vi hade vid våra skola lärde ut en Anna typ av kvitteknink och det var att gå framåt så höger sida nästan ligger mot stammen. Jo jag har både video på fällteknik och kvistning men det är rena utbildnings videor och det finns andra personer med i bild och där för kan jag inte lägga upp den gpdr.


Attans detta med GDPR , om ändå det inte funnits så hade vi blivit fullärda av alla dina videos.... nej Knaggen nog dags att byta dunk för denna dag

william det lär nog inte hända du får filma nu finns ju corona att skylla på så man slipper "visa sin yrkesskicklighet"

Jag tror föralldel inte att ” kaggen ” har någon egentlig koll på när GDPR är tillämpbar.. 🙃[/quote]
Har nog ganska bra koll på Gdpr och vad det innebär men du kan nog läsa på lite grann o vad den lagen innebär. Sen behöver du inte blanda i andra i våra diskussion och skall stackarn cykla och jaga mig mitt i natten när jag är ute och rensar vägar från stenhårda granar och tallar. Det är skillnad på provinenc och provinenc tänk på det.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#731185 Vad gäller växters proveniens så har jag inte samma ” stenkoll ”på dessa som jag har på bestämmelserna i DGPR. Och att jag har ” stenkoll ” på DGPR har samband med att jag är en mycket produktiv amatörfotograf. Så berätta gärna under vilka former som du har producerat ditt filmmaterial så kan jag berätta för dig om det är till hinders för dig eller inte att publicera materialet på skogsforum.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

jlhp  
#731194 Oj, det var väldigt vad det blev hett här! Det var inte min mening, men det var riktigt kul att få se lite aktionfilmer, tack Anders för det! Gärna mer sånt... Jag har dock tyvärr inget att bidra med i den vägen, jag är som sagt bara fritidsanvändare.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Kse  
#731214 Filning av kedja var ämnet.
GDPR får ni diskutera på annat håll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).