Motorsåg och handhållet

Fila kedja så det går som smör, hur?

197 inlägg 100724 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

nilsszzon  
#731102
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Knaggen är en amatör som inte har förmågan att höra skillnad på när sågen går i kvist eller inte..😃 senare i eftermiddag så ska han dock få sig en lektion i kvistningsteknik där man tydligt ser att att jag inte ” mellangasar ” i tid och otid..🙂 i övrigt är det inte skadligt med ” tomgasning ” emellanåt då det är ett effektivt sätt att kyla sågen vid varm väderlek eller vid riktig hårdkörning..😜

Visst amatör du är välkommen till ön så skall du få kvista på pottgran så skall vi se hur vass du är eller är det bara bakom skrivbordet.



att kvista som anersimyra lär man nog inte sig bakom skrivbordet direkt..... lägg upp en video själv knaggen så får vi se hur en äkta "Proffs Huggare" kör och rör sig

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#731107
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Knaggen är en amatör som inte har förmågan att höra skillnad på när sågen går i kvist eller inte..😃 senare i eftermiddag så ska han dock få sig en lektion i kvistningsteknik där man tydligt ser att att jag inte ” mellangasar ” i tid och otid..🙂 i övrigt är det inte skadligt med ” tomgasning ” emellanåt då det är ett effektivt sätt att kyla sågen vid varm väderlek eller vid riktig hårdkörning..😜

Visst amatör du är välkommen till ön så skall du få kvista på pottgran så skall vi se hur vass du är eller är det bara bakom skrivbordet.

Kul när du utmanar i konsten att mäta kuk.. 🤣 kuligast är förstås när du häcklar någon för hur de uttrycker sig och stavar när du själv är den klart ” slöaste kniven i lådan ” i den grenen.. 🤣 men jag antar härmed utmaningen i konsten att mäta kuk och slår till med ett första bidrag i grenen, så att säga..😎💪

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#731111 ” Knuggen ” behärskar troligen inte tekniken att hålla maximal kedjehastighet utan att gå och hålla konstant fullgas vilket är vanligt bland amatörer och då särskilt vid användning av röjsåg. Här kommer dock en liten instruktion över hur man håller en maximalt hög kedjehastighet vid ett relativt lågt tempo. 261:an är förvisso en alldeles utmärkt såg men dess ergonomi i kombination med en 15” skärutrustning gör den inte till en riktigt vass kvistningsmaskin..🪓 :-bd

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#731113 Nu byter vi till 18” skärutrustning vilket innebär att man får ändra tekniken något och jobba lite mer aktivt med olika delar av kroppen. Senare ska vi titta på hur man med en 550 och 13” håller ett riktigt högt tempo och aktivt arbetar med höger underarm och höger knä för att avlasta sågen. Efter det så ska vi titta på lite ” spexkvistning ” där man aktivt arbetar med kastzonen på svärdspetsen för att få en riktig fart på bitarna.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731115
anersimyra skrev:” Knuggen ” behärskar troligen inte tekniken att hålla maximal kedjehastighet utan att gå och hålla konstant fullgas vilket är vanligt bland amatörer och då särskilt vid användning av röjsåg. Här kommer dock en liten instruktion över hur man håller en maximalt hög kedjehastighet vid ett relativt lågt tempo. 261:an är förvisso en alldeles utmärkt såg men dess ergonomi i kombination med en 15” skärutrustning gör den inte till en riktigt vass kvistningsmaskin..🪓 :-bd

Har du lärt dig att kvista på säkerskog 🤣 varför kvistr du 2 gånger på kvistarna varför svep kvistar du inte under sidan och gör materialet rent med en gång och den granen hade jag svepkvistat. Du får komma med något bättre som övertygar kanske forum medlemmarna men inte mig.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731116
anersimyra skrev:Nu byter vi till 18” skärutrustning vilket innebär att man får ändra tekniken något och jobba lite mer aktivt med olika delar av kroppen. Senare ska vi titta på hur man med en 550 och 13” håller ett riktigt högt tempo och aktivt arbetar med höger underarm och höger knä för att avlasta sågen. Efter det så ska vi titta på lite ” spexkvistning ” där man aktivt arbetar med kastzonen på svärdspetsen för att få en riktig fart på bitarna.. :-bd

Varför går du i sidled har säkerskog även lärt ut den tekniken med duvet ju inte ens var du sätter fötterna och det går inte ens fort.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#731118
knaggen skrev:
anersimyra skrev:” Knuggen ” behärskar troligen inte tekniken att hålla maximal kedjehastighet utan att gå och hålla konstant fullgas vilket är vanligt bland amatörer och då särskilt vid användning av röjsåg. Här kommer dock en liten instruktion över hur man håller en maximalt hög kedjehastighet vid ett relativt lågt tempo. 261:an är förvisso en alldeles utmärkt såg men dess ergonomi i kombination med en 15” skärutrustning gör den inte till en riktigt vass kvistningsmaskin..🪓 :-bd

Har du lärt dig att kvista på säkerskog 🤣 varför kvistr du 2 gånger på kvistarna varför svep kvistar du inte under sidan och gör materialet rent med en gång och den granen hade jag svepkvistat. Du får komma med något bättre som övertygar kanske forum medlemmarna men inte mig.

Nej, den granen hade du absolut inte svepkvistat. Dina kommentarer visar återigen vilken amatör du i själva verket är.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#731120
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Nu byter vi till 18” skärutrustning vilket innebär att man får ändra tekniken något och jobba lite mer aktivt med olika delar av kroppen. Senare ska vi titta på hur man med en 550 och 13” håller ett riktigt högt tempo och aktivt arbetar med höger underarm och höger knä för att avlasta sågen. Efter det så ska vi titta på lite ” spexkvistning ” där man aktivt arbetar med kastzonen på svärdspetsen för att få en riktig fart på bitarna.. :-bd

Varför går du i sidled har säkerskog även lärt ut den tekniken med duvet ju inte ens var du sätter fötterna och det går inte ens fort.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#731122 Nu ska amatören och huggarwanaben ” knugge ” få se hur det kunde se ut under de år i slutet på sjuttiotalet då jag arbetade på ackord. Men märk väl att amatören kommer att komma med ytterligare amatörmässiga omdömen som saknar förankring i verkligheten.. 😀

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#731123 Och så kommer den utlovade ” spexkvistningen ” som är effektiv när stammen ligger lågt och man vill kapa bort diverse torra ” knaggar.”.. 😀 det går till så att man i huvudsak använder sig av kastsektorn på svärdet för att få extra fart i sågmomentet. Måhända kan ” Knaggen ” visa hur den metoden egentligen ska göras.. 🤣

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731124
anersimyra skrev:Nu ska amatören och huggarwanaben ” knugge ” få se hur det kunde se ut under de år i slutet på sjuttiotalet då jag arbetade på ackord. Men märk väl att amatören kommer att komma med ytterligare amatörmässiga omdömen som saknar förankring i verkligheten.. 😀

Fan är du 200 år.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

johan eriksson  
#731125 Snyggt jobbat Anders 👍
Nu är det ju bara för knaggen att lägga upp filmbevis på hur han gör det bättre.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731126
anersimyra skrev:
knaggen skrev:
anersimyra skrev:” Knuggen ” behärskar troligen inte tekniken att hålla maximal kedjehastighet utan att gå och hålla konstant fullgas vilket är vanligt bland amatörer och då särskilt vid användning av röjsåg. Här kommer dock en liten instruktion över hur man håller en maximalt hög kedjehastighet vid ett relativt lågt tempo. 261:an är förvisso en alldeles utmärkt såg men dess ergonomi i kombination med en 15” skärutrustning gör den inte till en riktigt vass kvistningsmaskin..🪓 :-bd

Har du lärt dig att kvista på säkerskog 🤣 varför kvistr du 2 gånger på kvistarna varför svep kvistar du inte under sidan och gör materialet rent med en gång och den granen hade jag svepkvistat. Du får komma med något bättre som övertygar kanske forum medlemmarna men inte mig.

Nej, den granen hade du absolut inte svepkvistat. Dina kommentarer visar återigen vilken amatör du i själva verket är.. :-bd

Har man vasst så är det inga problem eller tror du att du är nån typ av gud i kvistning.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731127
anersimyra skrev:Nu ska amatören och huggarwanaben ” knugge ” få se hur det kunde se ut under de år i slutet på sjuttiotalet då jag arbetade på ackord. Men märk väl att amatören kommer att komma med ytterligare amatörmässiga omdömen som saknar förankring i verkligheten.. 😀

Har du med jobbat på ackord det gjorde jag med när man gick före stegmataren på 70 talet.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731128
anersimyra skrev:
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Knaggen är en amatör som inte har förmågan att höra skillnad på när sågen går i kvist eller inte..😃 senare i eftermiddag så ska han dock få sig en lektion i kvistningsteknik där man tydligt ser att att jag inte ” mellangasar ” i tid och otid..🙂 i övrigt är det inte skadligt med ” tomgasning ” emellanåt då det är ett effektivt sätt att kyla sågen vid varm väderlek eller vid riktig hårdkörning..😜

Visst amatör du är välkommen till ön så skall du få kvista på pottgran så skall vi se hur vass du är eller är det bara bakom skrivbordet.

Kul när du utmanar i konsten att mäta kuk.. 🤣 kuligast är förstås när du häcklar någon för hur de uttrycker sig och stavar när du själv är den klart ” slöaste kniven i lådan ” i den grenen.. 🤣 men jag antar härmed utmaningen i konsten att mäta kuk och slår till med ett första bidrag i grenen, så att säga..😎💪

Snacka om att vara patetisk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).