Motorsåg och handhållet

Fila kedja så det går som smör, hur?

197 inlägg 100155 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731056 Hmm eg har aldri hogd på akkord men har jo erfart litt for det. Har brukt mest semichisel kjede men siste halvåret eller så har eg vel nesten berre brukt full chisel. Kanskje det er veien og gå, syns dei kappar raskare, har ikkje merka nokre ulemper trur eg iverfall.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#731063 Att fila ofta i skogen är A och O för att få kedjan att ” skära som smör ” under arbetsdagen.. :-bd alternativt får man lägga ett antal timmar var kväll på att fila/slipa till ett antal kedjor efter konstens alla regler och ta med sig ut och byta när kedjan börjar bli träslö, vilket en kedja kan bli redan efter så kort tid som tio minuter.. 🙃

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731065 Filer du på kvar tank?

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731067 Allt kan hända och gör ofta det.
Jag filar oftast hemma o har några kedjor med. Även fil så att om jag behöver kan fila.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731068 Eg og file ute, lite og ofta. På kvar eller annakvar tank, Er ikkje alle dagar det blir hogd lika mykje då. Må Flisa, kjøra traktor osv

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731069 Att hålla skärpan ger en starkare egg som tål mer.
Ett tag då och då precis innan man känner att skärpan minskar är bra.
Om det är varannan minut eller timme är ointressant. Man ska ha vasst och är det inte lika vasst som innan filar man.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#731070
can skrev:Filer du på kvar tank?

Det beror helt och hållet på trädslaget och antal gren/kvist på detta. Efter att den här +30 meters granen var upparbetad var det dags att både fila, spänna kedjan och tanka sågen..🙂.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731074
anersimyra skrev:
can skrev:Filer du på kvar tank?

Det beror helt och hållet på trädslaget och antal gren/kvist på detta. Efter att den här +30 meters granen var upparbetad var det dags att både fila, spänna kedjan och tanka sågen..🙂.

Går sågen så dåligt att du måste dubbelgasa mellan dom små kvistarna.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#731082
knaggen skrev:
anersimyra skrev:
can skrev:Filer du på kvar tank?

Det beror helt och hållet på trädslaget och antal gren/kvist på detta. Efter att den här +30 meters granen var upparbetad var det dags att både fila, spänna kedjan och tanka sågen..🙂.

Går sågen så dåligt att du måste dubbelgasa mellan dom små kvistarna.

Knäpp igen kakhålet din skrävlande amatör..😂😂😂😂

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

isteskog  
#731083
knaggen skrev:
anersimyra skrev:
can skrev:Filer du på kvar tank?

Det beror helt och hållet på trädslaget och antal gren/kvist på detta. Efter att den här +30 meters granen var upparbetad var det dags att både fila, spänna kedjan och tanka sågen..🙂.

Går sågen så dåligt att du måste dubbelgasa mellan dom små kvistarna.

Nu är du nog ute och cyklar, Knaggen! Så där låter det väl när proffshuggare håller på..... Eller retas du bara? 🤣

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731085
isteskog skrev:Det beror helt och hållet på trädslaget och antal gren/kvist på detta. Efter att den här +30 meters granen var upparbetad var det dags att både fila, spänna kedjan och tanka sågen..🙂.

Går sågen så dåligt att du måste dubbelgasa mellan dom små kvistarna.[/quote]
Nu är du nog ute och cyklar, Knaggen! Så där låter det väl när proffshuggare håller på..... Eller retas du bara? 🤣[/quote]
Bullshit när en proffs huggare kvistar är det endast gaspådrag.men dom flesta i dag är bara trädfällare. 🤔

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

isteskog  
#731086 De filmer som Myra har lagt ut så ser det då ut som ett proffs som håller på.... Men jag har ju bara hållit på i skogen i drygt 40 år så jag kan ju ha fel ..... 😉

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#731095 Knaggen är en amatör som inte har förmågan att höra skillnad på när sågen går i kvist eller inte..😃 senare i eftermiddag så ska han dock få sig en lektion i kvistningsteknik där man tydligt ser att att jag inte ” mellangasar ” i tid och otid..🙂 i övrigt är det inte skadligt med ” tomgasning ” emellanåt då det är ett effektivt sätt att kyla sågen vid varm väderlek eller vid riktig hårdkörning..😜

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731099 Det beror nog på man kan plocka svamp lingon eller något annat bär då Har man varit i skogen sen säger det inte Så mycket med hur många år man har jobbat.
Man bör klara av alla moment som ställs på en proffisionel skogsarbetare.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731100
anersimyra skrev:Knaggen är en amatör som inte har förmågan att höra skillnad på när sågen går i kvist eller inte..😃 senare i eftermiddag så ska han dock få sig en lektion i kvistningsteknik där man tydligt ser att att jag inte ” mellangasar ” i tid och otid..🙂 i övrigt är det inte skadligt med ” tomgasning ” emellanåt då det är ett effektivt sätt att kyla sågen vid varm väderlek eller vid riktig hårdkörning..😜

Visst amatör du är välkommen till ön så skall du få kvista på pottgran så skall vi se hur vass du är eller är det bara bakom skrivbordet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).