Motorsåg och handhållet

Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

151 inlägg 20245 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

anersimyra  
#729924 Det är nog den första 444:a jag ser med en kastskyddsbåge som inte är böjd.. :-bd och då är mitt tips att nästa steg är att kolla kedjebromsens funktion vilken det kunde vara lite si och så med på den modellen..🙂👍

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#729925
anersimyra skrev:Det är nog den första 444:a jag ser med en kastskyddsbåge som inte är böjd.. :-bd och då är mitt tips att nästa steg är att kolla kedjebromsens funktion vilken det kunde vara lite si och så med på den modellen..🙂👍


Grattis till mig då! 😊 Ja jag har inte testat kedjebromsen än. Får bli vid nästa provkörning! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#730181 Hej igen

Medan jag väntar på den nya tändkabeln jag beställt så funderar jag lite kring det här med svärd och kedja. Det kan ju vara lite av en djungel för en glad nybörjare på motorsåg.

Jag vill helt säkert börja med en ny kedja när jag börjar jobba med maskinen (vem vet vad den befintliga varit med om), det känns bäst så helt enkelt. Det befintliga svärdet är ett 13” Oregon med märkning enligt första bilden. Kedjan är 56 länkar, 0,325, 1,5 mm. Skulle ju kunna skaffa en ny sådan kedja helt enkelt. Men så är saken att jag har en ny kedja (56 länkar, 0,325, 1,3 mm) liggandes från när jag hyrde motorsåg hos Cramo (man måste köpa kedjan då) för den första röjningen jag gjorde på tomten.

Jag överväger alltså att köra med den nya kedjan jag har och införskaffa ett nytt 13” svärd med spårbredden 1,3 mm för att matcha kedjan. Några frågor dyker då upp:

1. Är det mest en smaksak kring vilken kedjebredd man väljer att köra med, 1,3 eller 1,5 mm? Ska man kanske tänka lite som principen för sticksågsblad, att ett tunnare blad blir något mer följsamt? Något som rekommenderas framför det andra i mitt projekt och för mig som nybörjare?

2. Om jag väljer att byta till kedjebredd och spårbredd 1,3 mm, vad gäller då för det drivande kugghjulet? Är kugghjulet specifikt för kedjebredden så att jag måste byta detta också? Eller är det ”one size fits all” som gäller?

3. Tittat lite på nya Oregon svärd som Jula säljer. Jag noterar att på nya svärden så är de två genomgående hålen i svärdet helt runda medan de på mitt befintliga svärd även har mindre jack där kedjespänningsdetaljen passar perfekt in. (Se bild) Visst måste väl svärd till min 444 inte ha dessa små jack? Och det ska väl inte vara några konstigheter att byta till svärd med spårbredd 1,3 mm?

4. Finns det kanske någon lämplig guide eller sida som hjälper en att själv läsa sig till svaren på frågorna ovan?

5. Och så vill jag bara kontrollfrågan kring kopplingstrumman. På min 444 så går hela trumman att rucka ut och in ca. 2 mm, är detta i sin ordning? Ska det vara en viss rörlighet ut och in?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Nyborg  
#730185 Köp ett nytt drev, det gamla ser slitet ut. Samma drev oavsett spårbredd. Köp ett nytt svärd 1,3 mm om du har en bra kedja till det. Har du fil? Filmall? Köp det som passar till kedjan annars. 👍

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730190 Drevet skal gå Ann og ta litt i sideveis ja så det er ingen ting gale, men enig med han forige kjøp eit nytt drev. Ellers einig med og kjøra 1,3. .325.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#730785 Hej

Monteringsdags med följande åtgärder:

1. Borrade upp proppen i luftningsslangen och lyckades peta ut den. Var en hård vaxliknande konsistens. Har antagligen byggts upp under hela maskinens livslängd kan tänkas. Luftningsslang återmonterad i tank.

2. Knipsade kabeln för handtagsvärmen. Kabeln var ordentligt sliten och jag behöver inte värmen. Den var mest i vägen och nu blev det lite mindre trångt.

3. Montering av ny tändkabel med ny tändhatt. Återmonterade tändspole med samma avstånd till svänghjulet som förra gången. 0,25 mm funkade bra vid förra provkörningen.

4. Montering av ny kopplingstrumma med ringdrev och nållager. Den allra första åtgärden jag gjorde på maskinen var att ersätta startsnöret med nytt. Föga anade jag då att den extra längd startsnöre jag köpte skulle göra nytta instoppad i förbränningskammaren. 😊 Där fick den agera kolvstopp vid demonteringen av kopplingen. Ny kopplingstrumma med nytt ringdrev och nållager monterat.

5. Nytt Oregon 13” svärd och min nya kedja (jag hade liggandes) monterat. Delning 0,325, spårbredd 1,3 mm.


Då var en styck Husqvarna 444 SG redo för nästa provkörning och för hoppningarna ett arbetstest. Gnistan såg bra ut! 😊

En liten fundering har dock uppstått: När jag för kedjan för hand för att kontrollera att den löper fint så varierar kedjespänningen något med ändrad position. Det är inte extremt på något sätt men vill höra om någon vet vad jag menar och om det är normalt eller inte? Jag ser på kopplingstrumman ( och därmed drevet) att den antar en något ”vobblande” rörelse och det måste vara orsaken tänker jag. Det är ju ett spel mellan koppling och kopplingstrumma i det här läget. Tänker vidare att när maskinen körs och kopplingen ”går in” så borde det bli en mer centrerad (rock solid) rörelse på trumma ( samt drev) och därmed borde fenomenet med varierande kedjespänning inte råda när maskinen väl körs.

Är det någon som vet vad jag syftar på ovan? Är det något fel eller normalt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730788 Se om du har samma vobbel på gamla kopplingstrumman o nytt drev.
Även gamla drevet kan vara kul o prova så utesluter du kanske nåt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#730922 Klädde upp mig i skogshuggarskjortan idag och lät Husqvarnan provjobba.

Det känns nu som jag har en maskin som kan uppfylla det behovet jag har på min tomt! Den är inte 100% men väl ca. 70 % och jag är redan nöjd med det. Kommer såklart försöka få den ännu bättre men får ge det några pass att lära känna den bättre helt enkelt och jobba med injustering. Kan återkomma senare med mer beskrivning och frågor som kan leda framåt.

Idag hade jag kul i vart fall och firar nöjt med att 444:an gjorde nytta på tomten. Nu siktar jag på att bli som Buckin’ Billy Ray Smith! 😄

Och glöm inte att hörselskydd skall brukas vid användning av sågen! 😊

Trevlig helg!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730926 Det nederste bilde, det ser ut som ei stor skrua ved kjedebremsen, kva er den til?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#730927 Jag antar man justerar kedjebromsen på den! Men jag har inte justerat den någonting än.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730931 Ja eg og tenkte det, men viss den berre virkar så er det el best og berre la det vera i fred ja.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730942 Vad har du för serienummef på denna härlighet?
Kan den läggas till i serienummerlistan?
Bild på skylten?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#730966
Mange skrev:Vad har du för serienummef på denna härlighet?
Kan den läggas till i serienummerlistan?
Bild på skylten?


Vill du bara förklara lite vad serienummerlistan innebär? Syfte?

Sen kan jag kolla upp och fota av skyltarna vid nästa tillfälle.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730968 Serienummerlistan ger massor med info som är så nära ursprung och fakta man kan komma.
Syftet är att dokumentera och lära oss så mycket det går om sågarna.

Tillverknings tidpunkter, Antal, var de såldes under vilken period, varianter, skillnader..
Ass. nummer, serienummer och några bilder i modellbibliotek eller nåt är en stor hjälp med.
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 56&t=28145

Först trodde vi det bara var tillverkat en omgång 1979. Med hjälp av listan vet vi massor mer.
Finns hur mycket som helst att lära sig.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#731430
Mange skrev:Serienummerlistan ger massor med info som är så nära ursprung och fakta man kan komma.
Syftet är att dokumentera och lära oss så mycket det går om sågarna.

Tillverknings tidpunkter, Antal, var de såldes under vilken period, varianter, skillnader..
Ass. nummer, serienummer och några bilder i modellbibliotek eller nåt är en stor hjälp med.
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 56&t=28145

Först trodde vi det bara var tillverkat en omgång 1979. Med hjälp av listan vet vi massor mer.
Finns hur mycket som helst att lära sig.


Intressant! Jag har nu lagt upp sågen med några bilder i modellbiblioteket. Bilägger bilden på märkskylten även här.

En omgång tillverkat 1979 alltså. Efter att googlat på sågen och läst på Wikipedia att Husqvarna 444 fick stor spridning på 80-talet så antog jag att sågen var tillverkad i början 80-talet och därmed lika eller något år yngre än mig.

Om du utifrån serienumret (4442 032421) kan hjälpa mig utröna vilket tillverkningsåret är så är jag tacksam! Tyvärr har skylten fått sig en repa så komplett ASS-nummer framgår inte.

Om det visar sig att maskinen t.o.m. är äldre än mig så hade det ju varit extra groovy! 😊

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).