Motorsåg och handhållet

Filning av kedja

50 inlägg 8702 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

Danskar´n  
#730683
can skrev:http://www.youtube.com/watch?v=Qu0_GsSTNPs

Ein video til frå meg


Denna metod er den mest använde runt om - i skogen! Men om jag begriper varför du inte använder en skruvstikk, när du har et fint verksted med lys o varme... 😮 . Att sitta å fumla med sågen mellan knäna å fila med en hand ger sår på fingrane och dålig skärpa.
Detta är min åsikt/mening, å du gör såklart hur du vill... 👍

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730708 Eg brukte skrustikka ein del år, brukte begge hender på fila men eg foretrekk metoden som eg visar her, den kan og gjerast kneståande dersom det er heilt flatt der ein er, men det er no sjeldan. Som regel er det eit eller anna og sitja på. Metoden vart eg tipsa om på forumet her.

Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730723 Noko som er greit med "min" metode er at det er veldig lett og sjekka kor djupt eg har filt tanna og om eg har filt heile, under spissen på ho er eit litt utsatt punkt, er der fila har vanskeligst for og ta. Veldig lett og sjekka når ho er oppå låret er litt vanskeligere når ho er i skrustikka, men metoden fungere kanskje best for mindre sager med ikkje for langt sverd. HVA 572 med 28 toms solid sverd er litt verre. Går det og men der er skrustikka kanskje betre.

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

hva555  
#793334 Jag har några filmallar av modellen med 2 rullar och en plåt för ryttare. På några står det .325 h30 som jag förstår men vad betyder .325 o A P? Vad finns det för varianter? Till min 535i står det 33 på mallen o det förstår jag också. Så det där med ryttare var ska man stödja framkanten för att komma rätt? Finns ju en liten upphöjnin kring en nit.

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793340 H30 är Husqvarnas namn på Oregon 95.
.325 med 1,3 drivlänk.

A P är oregon super 20.. Gissar din är till de äldre 21BP/BPX.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).