Jag har en fundering jag skulle vilja testa här i forumet. Innerst inne vill jag nog helst få peppning om att jag ska köpa utrustning, men tacksam för åsikter som säger motsatsen 😉
Mina förutsättningar:
- Ärvd skog (sedan 5 år)
- Södra-medlem (ärvt konto)
- Ca 25 ha mestadels barrskog
- Ålder 70-900 år
- ATV 650 cc
- Har kunskap och utrusning för att kunna såga i skogen
Det jag vill:
- Avverka och plantera nytt i små steg, typ 1-2 ha var 5-10 år.
- Kunna hantera vidfällor löpande. Blir i dagsläget liggande pga. storlek.
Står nu inför en första avverkning på ca 1 ha. Har möjlighet att beställa avverkning och utkörning från Södra. En uppskattning från min kontakt där är ett netto på 450-500 kr/m3fub och att aktuell skog är på ca 400 m3fub. Således ett netto på ca 180-200 tkr. Jag vet inte vad det blir brutto, dvs. om jag sköter avverkning och utkörning själv, men antar att det såklart blir högre än nettot.
Frågan är nu om det är vettigt resonerat att köpa en griplastarvagn av god kvalité (Kranman eller Avesta) för att köra ut detta själv? Första avverkningen får finansiera inköpet, men därefter är den ”gratis”. Det som gjort mig tveksam tidigare är att det är svårt att få fram uppgifter om hur stora stockar en griplastarvagn klarar av, men efter att ha sett film från Kranman (se bifoga bild) där man hanterar vindfällor med stockar som ser ut att väga en hel del så tror jag att det mesta som är aktuellt för mig kommer att gå att lasta med kran. De största rotstockarna kan ju blir problem att ta lasta, men tänker att jag får kapa dom i kortaste accepterade längderna för timmer eller att man drar upp dom med vinsch.
Förstår att jag inte kan ta ledigt från jobbet och finansiera med intäkterna för skogen, jag ser det mer som rekreation och att jag får kondition på köpet. Tanken är att göra det över en hel vinter.
Så vad säger ni? Är det en god idé att köpa en griplastarvagn, eller ska jag anlita Södra?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto