Skogsmiljö och Trädlära

Ockuperar sin egen mark!

26 inlägg 13849 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ockuperar sin egen mark!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70627 Här är det i alla fall en markägare som kämpar mer aktivt mot reservatshysterin än att bara knyta nävarma i fickan http://www.skogsaktuellt.se/?p=32488&pt=108&m=1422
/Niklas


Senast redigerad av Niking fre 20 nov 2009, 23:34, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ockuperar sinegen mark!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70631 Bra, jag vet åtm en riksdagsman som är intresserad av fallet.

Avatar Fallback

Re: Ockuperar sinegen mark!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70636 Man får passa sig för att lämna in anmälan om slutavverkning!
Gallring kan man göra ostraffat, se också till att hugga bort allt löv vid gallring 😡

Användarvisningsbild

Re: Ockuperar sinegen mark!

Skogshuggarn  
#70725 http://www.lrf.se/Regioner/Norrbotten/N ... skogsmark/

Citat:

"Kritiken mot länsstyrelsens handläggare var besk och länsstyrelsen var inbjuden att delta i seminariet. Men länsstyrelsens naturvårdsenhet hade meddelat att man på grund av dålig ekonomi måste avstå från deltagande i externa aktiviteter".


:^o

Det här är ju som i ryssland under större delen av 1900 talet
Enväldiga beslut fattade över huvudet på markägarna där man konfiskerar skogen i "statens intresse".
Sådant kallas för "diktatur", och det borde vi väl ändå få slippa i demokratin Sverige anno 2009.

"Uppdrag Granskning" - var är ni???.

Avatar Fallback

Re: Ockuperar sinegen mark!

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70775 Och vad tror ni hade hänt om de gjort så i Frankrike................ Då hade det inte gått att köra fram till Paris pga att markägarna blockerar tillfartsvägarna. Det krävs lite mera tag i oss svenskar som alltid skall gå den demokratiska vägen genom att diskutera och överklaga genom det system som staten har satt upp.

Det är staten som tar vår mark och det är med samma stat som vi skall förhandla om att få tillbaka vår mark.
Låter det som att vi har en chans att lyckas.........

Känns lika sannolikt att vi får dem att ändra sig som det är att Bin Laden skulle sluta med sina påhitt bara för att någon ber honom om det.

Nä, fram med lite handlingskraft. Var kreativa i er skogsvård. Om marken får för stort naturvärde kommer statsmakten och tar ifrån oss rubbet. Dvs låt det inte bli för bra i er mark. Så fort det lutar åt att reservatshitler kommer så vidtag lämplig åtgärd för att minska naturvärdena.

Användarvisningsbild

Re: Ockuperar sinegen mark!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70796 Nässjömåla: Hur knäppt den än låter så håller jag med dig. Inte ett vindfälle får bli kvar, gamla träd med nån lav på, sågas ner omedelbart. :x

Avatar Fallback

Re: Ockuperar sinegen mark!

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71286 Det är för sorgligt att det har blivit på detta vis.
Vi får väl hoppas på att det blir ändring i hur myndigheterna hanterar frågan framöver.

Användarvisningsbild

Re: Ockuperar sin egen mark!

Skogshuggarn  
#73035 Fortsatt protest utanför Länsstyrelsen,,,,,

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a ... id=5162004

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx? ... Id=5028856

Avatar Fallback

Re: Ockuperar sin egen mark!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73069 fruktansvärt och beklagligt att det ska måsta bli på detta j-vla vis ...men "folkvalda" får nog se upp , .. om dom ska kunna sitta kvar vid nästa val ... det blir nyordning då ... svenska fasta ägda egendomar sedan generationer kan INTE ingå i EU och dessa privatägda marker kan INTE ..INTEGRERAS .., och INTE tvångsförvaltas...
har stridit i 10 år nu , .. men nu är det silbersky som hugger ...så nu j-vlar

Användarvisningsbild

Re: Ockuperar sin egen mark!

Skogshuggarn  
#76348 Har man blivit fartblind på Naturvårdsverket?,,,,,,

http://www.norraskogsagarna.se/upload/N ... %A5let.pdf

Användarvisningsbild

Re: Ockuperar sin egen mark!

Skogshuggarn  
#76452 Efter lite blädddrande i senaste nummret av SKOGEN/No 12, så har nu Curt-Lennart Stenman letat sig ner till S-holm där protesterna fortsätter.

Dock inte en stavelse om detta i våra normala "husorgan", vilket är både märkligt och lite uselt,,,,,,

Avatar Fallback

Re: Ockuperar sin egen mark!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76798 som sagt förstår INTE varken folkvalda , eller "lokala folket" / d.v.s naturskyddsföreningen och deras så kallade förespråkare inte hur det fungerar i VERKLIGHETEN ?

och tydligen är det OK! att supa och köra cross / 4 hjuling på helgerna på privat mark!!?? .. som är väldigt nära angränsande till alla dessa tidigare så "känsliga" områden för alla dessa "kusletare" / fågelskådare .. det går bra det .. samt att ha lösa sällskapshundar året runt ...som skiter på min mark ... nej fy fan ! fågelskådare och naturvänner , är helt klart ett "förlorat folk" ... kontentan av detta inlägg är : att vi som jobbar i skogen har mer kompetens än vad "naturskyddsföreningens" medlemmar har vad det gäller naturvård , viltvård

och naturen har sitt kretslopp : d.v.s att en skog blir alltid slutavverkad 70- 120 år

så om nu alla medlemmar i "naturskyddsföreningen" vill ha sin gamla skog kvar .. så tycker jag att : sätt igång ! lägg ett bud : ...det står var och en fritt att köpa mark / skog

men tänk om inte markägaren vill sälja då, ? .. finns mycket "skyddsvärt" att köpa ...

Användarvisningsbild

Re: Ockuperar sin egen mark!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76850
"spindeln" skrev: fågelskådare och naturvänner , är helt klart ett "förlorat folk" ... kontentan av detta inlägg är : att vi som jobbar i skogen har mer kompetens än vad "naturskyddsföreningens" medlemmar har vad det gäller naturvård , viltvård
...


Ligger en hel del i detta. Jag har naturreservat väster och söder om min skog. Öster om har jag en väg och sen är det nåt annat skydd på den marken (kommer inte ihåg vad det heter- nåt med friluftsliv).

Pratade med kommunen om vilka som sköter om naturreservatet när jag behövde hugga fram rå-gången i väster igen. Den har vuxit igen ganska duktigt sen omarronderingen. Fick besked att det är Naturskyddsföreningen som ansvara för "skötseln" av naturreservatet :surp: . Nå, tror ni att kom några aktivister och hjälpte till när det var dags att hugga fram rågången?

Avatar Fallback

Re: Ockuperar sin egen mark!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76871 japp! ..frånvaron är ju märkbar .. och just i skrivande stund så tror jag nog att "naturfolket" / miljöaktivisterna som är så j-vla kaxiga kan hålla sig för sina fåniga skratt? ... undra om det är dom j-vlarna som vridit upp elementen på max nu , kanske därför det vart problem i sthlm B-) .. som sagt det är kallt nu !

det är bra ! .. så får dom j-vlarna fundera på att gå ut i kylan och lägga ut mat åt harar , rådjur ...

men det gör dom ju inte ? ..det är för kallt , och dom har inga andra resurser än att vara kaxiga på nätet

köp en varg! ....jag tror inte det finns att köpa .... för det fina folket ens =))

Användarvisningsbild

Re: Ockuperar sin egen mark!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76922
"spindeln" skrev:så om nu alla medlemmar i "naturskyddsföreningen" vill ha sin gamla skog kvar .. så tycker jag att : sätt igång ! lägg ett bud : ...det står var och en fritt att köpa mark / skog

men tänk om inte markägaren vill sälja då, ? .. finns mycket "skyddsvärt" att köpa ...


Instämmer till fullo. Tycker medlemmarna att gammelskogen bkir för dyr, kan de alltid köpa ungskog eller kalhygge, då det redan i röjning och gallring ska tänkas på naturvården.
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).