Skogsnyheter

SVT anvÀnder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

90 inlĂ€gg 18010 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: SVT anvÀnder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

th  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#730287 👍 👍 Det Ă€r detta resonemanget jag saknar i serien. Att hyggesfritt inte lĂ€mpar sig pĂ„ alla marker och att tidigare försök med "blĂ€dning" resulterat i för klena skogar.

Elmia
AnvÀndarvisningsbild

Re: SVT anvÀnder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Fredrik Reuter  
#730290
SjögÄrden skrev:NÀmen ,vad skriver mÀnniskan tÀnkte jag.
Nog sköter vi vÄr skog för att den skall producera mer och bÀttre virke till nÀsta generation av skogsÀgare pÄ den egna fastigheten.
Vi tÀnker nog mer lönsamhet Àn likviditet.
Bra betalt vill vi ha för virket men motorn Àr faktiskt det vÀxande virkesförrÄdet.
Sen tycker vÀl jag att skogsindustrin som jag Àr delÀgare i Àr ett plus och absolut ingen belastning för mitt skogsbrukande..
HĂ€r fĂ„r nog Fredrik tĂ€nka till lite..😉


Ja, jag funderar en hel del och kommer fortsÀtta tÀnka pÄ detta.

FrÄgan om vem som var mest drivande till att ta fram trakthyggesbruket tycker jag Àr mycket intressant ur flera aspekter men kanske mest efter att jag och Torbjörn gjorde vÄr USA-resa.

En diametral skillnad vi sÄg ganska omgÄende var att skogsÀgarna i USA tog hjÀlp av fristÄende konsulter som inte hade nÄgon koppling till skogsindustrin. Detta skapade en diversitet i brukandet dÀr sÀkert nÄgon metod inte var optimal för tillvÀxten men Ä andra sidan sÄ var det efter ett beslut hos skogsÀgaren sjÀlv och vad denne ville med sin skog. Kanske skulle man kunna sÀga att skogsÀgaren i USA ofta vet lite mindre Àn svenska skogsÀgare men har Ä andra sidan mer frihet genom obundna konsulter?

Sedan Àr det vÀl sÄ att just du gjort ett aktivt val med ditt skogsbruk nÀr du valde att bli delÀgare i skogsindustri. Det gör ju att du har din vinkel i dessa frÄgor (och en vinkel jag sÄklart respekterar). Men om du tÀnker dig som skogsÀgare utan intresse i skogsindustri, som troligtvis motsvarar majoriteten av den svenska kÄren. Blir det dÄ lite "amerikanskt"?

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: SVT anvÀnder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Skogsvaktaren  
#730299 Sveaskog publicerade en kommentar redan igÄr:
https://www.sveaskog.se/press/2021/komm ... t6NnMfwYOY

03 oktober 2021 kl 16:15
Kommentar om pÄstÄdda avverkningar av ung skog

I ett inslag i SVT uppges att skogsbolag ”börjat hugga skogar som Ă€r sĂ„ unga att de inte nĂ„tt upp till lagens krav pĂ„ ’lĂ€gsta avverkningsĂ„lder’ ”. Sveaskog anvĂ€nds som exempel och det refereras till ett antal omrĂ„den dĂ€r Sveaskog pĂ„stĂ„s avverka skog innan de uppnĂ„tt lĂ€gsta avverkningsĂ„lder. Nedan redogörs för Sveaskogs svar, som ocksĂ„ redovisats för SVT.

SVT har, fram till 1 oktober, skickat fem avverkningsanmĂ€lningar till Sveaskog som sĂ€gs utgöra ”nĂ„gra av de avverkade ungskogar som vi [SVT] gĂ„tt igenom”. Detta Ă€r alltsĂ„ underlaget för pĂ„stĂ„endena som vi som bolag kunnat följa upp.

Sveaskog följer naturligtvis lagar, regler och riktlinjer för svenskt skogsbruk. UtifrÄn de underlag SVT skickat till oss sÄ Àr vi trygga i att vi följt de krav som stÀlls pÄ oss och att vi inte brutit mot lagar kring lÀgsta avverkningsÄlder, dÄ dessa bestÄnd i tre av fem fall rör ung contorta som fÄr avverkas. Det fjÀrde handlar om misslyckad föryngring och det femte fallet handlar om skog angripen med törskatesvamp.

- Med anledning av de frÄgor SVT stÀllt och de svar vi skickat in kÀnner vi oss trygga att vi följer lagar och regler. Sveaskog har vid ett flertal tillfÀllen pÄpekat för SVT svÄrigheten i att uttala sig om en skogs beskaffenhet vad gÀller till exempel Älder och trÀdslagsblandning endast pÄ analyser av satellitbilder och att det kan ge felaktig information. DÀrför besöker Sveaskog skogar pÄ plats för att försÀkra sig om att bland annat Älder och trÀdslagsblandning Àr korrekt, sÀger Olof Johansson, skogspolitisk chef Sveaskog.

Fakta om de fem avverkningarna
SVT har fram till fredagen 1 oktober presenterat fem bestÄnd som SVT hÀvdar Àr för tidig avverkning. Till stöd för detta har SVT bland annat anfört uttolkning av satellitanalyser som man i tre av fallen menar visar att det ej rört sig om skog dominerad av contortatall. Sveaskog kan dock konstatera att dessa fall rör avverkningar i skog som dominerats av contortatall vilket Sveaskog bekrÀftat med nya och tidigare mÀtning i fÀlt. DÀrmed Àr SVT:s pÄstÄende att Sveaskogs agerande i dessa fall strider mot lagstiftningen fel.
Ett av bestÄnden Àr frÄn omrÄdet som i inslaget benÀmns Törefors, Àr de facto contorta, vilket ocksÄ syns pÄ bilderna av virkesvÀltor i programmet.

Ett annat bestÄnd avverkades i maj 2021 och bestod av 35-Ärig contortatall som skadats, frÀmst av snöbrott.

Ett tredje bestĂ„nd Ă€r Ă€nnu inte avverkat. NedanstĂ„ende bild togs i bestĂ„ndet i slutet av september 2021. Bilden visar att bestĂ„ndet bestĂ„r av sĂ„vĂ€l gles, som skadad contortatall.[​IMG]

Ett fjÀrde bestÄnd innehÄller svenska trÀdslag, men utgörs av ett sÄ kallat historiskt impediment, dÀr den misslyckade föryngringen enligt lag mÄste ÄtgÀrdas, vilket Sveaskog planerar att göra.

Det femte bestÄndet gÀller ett omrÄde med svensk tall, skadat av törskatesvamp. Törskatesvamp bekÀmpas genom att en förtida avveckling hejdar svampens framfart i skogslandskapet.
LĂ€s mer:
Debatten om skogen behöver vara framÄtblickande

Kommentar om överklagande av beslut frÄn Skogsstyrelsen 2010

För mer information:
Sveaskogs presstjÀnst, 08-655 90 50, press@sveaskog.se

AnvÀndarvisningsbild

Re: SVT anvÀnder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

SjögĂ„rden  
#730358
Fredrik Reuter skrev:
SjögÄrden skrev:NÀmen ,vad skriver mÀnniskan tÀnkte jag.
Nog sköter vi vÄr skog för att den skall producera mer och bÀttre virke till nÀsta generation av skogsÀgare pÄ den egna fastigheten.
Vi tÀnker nog mer lönsamhet Àn likviditet.
Bra betalt vill vi ha för virket men motorn Àr faktiskt det vÀxande virkesförrÄdet.
Sen tycker vÀl jag att skogsindustrin som jag Àr delÀgare i Àr ett plus och absolut ingen belastning för mitt skogsbrukande..
HĂ€r fĂ„r nog Fredrik tĂ€nka till lite..😉


Ja, jag funderar en hel del och kommer fortsÀtta tÀnka pÄ detta.

FrÄgan om vem som var mest drivande till att ta fram trakthyggesbruket tycker jag Àr mycket intressant ur flera aspekter men kanske mest efter att jag och Torbjörn gjorde vÄr USA-resa.

En diametral skillnad vi sÄg ganska omgÄende var att skogsÀgarna i USA tog hjÀlp av fristÄende konsulter som inte hade nÄgon koppling till skogsindustrin. Detta skapade en diversitet i brukandet dÀr sÀkert nÄgon metod inte var optimal för tillvÀxten men Ä andra sidan sÄ var det efter ett beslut hos skogsÀgaren sjÀlv och vad denne ville med sin skog. Kanske skulle man kunna sÀga att skogsÀgaren i USA ofta vet lite mindre Àn svenska skogsÀgare men har Ä andra sidan mer frihet genom obundna konsulter?

Sedan Àr det vÀl sÄ att just du gjort ett aktivt val med ditt skogsbruk nÀr du valde att bli delÀgare i skogsindustri. Det gör ju att du har din vinkel i dessa frÄgor (och en vinkel jag sÄklart respekterar). Men om du tÀnker dig som skogsÀgare utan intresse i skogsindustri, som troligtvis motsvarar majoriteten av den svenska kÄren. Blir det dÄ lite "amerikanskt"?

Jo,att vara delÀgare i en skogsindustri Àr ett aktivt tal men det gÀller ocksÄ om man vÀljer motsatsen.
Det Àr upp till var och en att vÀlja.
Men mitt skogsbruk mÄste pÄverkas av hur jag tror att marknaden utvecklas pÄ lÄng sikt och i mitt fall kan naturligtvis industrin jag Àr delÀgare vara en viktig faktor. Men Ànnu viktigare Àr utvecklingen i stort.
Jag tror inte pÄ att kortsiktiga intressen Àr optimalt för mitt skogsbruk.Tycker inte om kvartalsekonomin heller dÀr man mÄste visa snabba resultat för att tillfredsstÀlla finansiÀrerna.
Merparten av skogsÀgarna i södra Sverige har nog lÀrt sig lÀxan med Södras kris under1980talet, stormarna Gudrun och Per och nu barkborrehistorien som lÄngtifrÄn Àr över.
Det Àr en poÀng i att anlita fristÄende konsulter till hjÀlp med förvaltning och rÄdgivning, frikopplade frÄn virkesmarknaden men att ta in fakta frÄn skogsindustrin för att kunna ta beslut Àr ocksÄ vÀrdefullt.
Tror dessutom att mÄnga idag gÀrna vill ha en nÀringspolitisk kompetens som stöttar i skogspolitiken Ànda ner pÄ fastighetsnivÄ.
TyvĂ€rr rĂ€cker det inte att ta ner nĂ„gra tallar nĂ€r man behöver för att överleva den mĂ„naden.. 😉

AnvÀndarvisningsbild

Re: SVT anvÀnder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Monark1954  
#730390 Om det Ă€r svaret pĂ„ rubriken "SVT ANVÄNDER SKOGSSTYRELSENS SCENARIER FELAKTIGT, ELLER?" rakt av vet jag inte.
Men som Lars Lundqvist och JI t.ex. nÀmner sÄ Àr kontinuitetsskogsbruk rakt av inte ett svar pÄ det problem som som SVT serien belyser.
Mitt skogsbruk Àr oftast ett kontinuitetsskogsbruk. Men hugger jag bort alla stora trÀd, stÀdar bort döda trÀd, eller som den tidiga blÀdningen dÀr man bara tog det bÀsta och lÀmnade det sÀmsta sÄ blir det ur naturhÀnsyn och produktion av skogsprodukter lÄngsiktigt blir det helt fel ÀndÄ.
Min marks lÄngsiktiga lönsamhet förstörs om ÄtgÀrder inte görs lÄngsiktigt och att jag inte ger rÀtt förutsÀttningar för den skog jag vill avverka senare.
FrÄgor hur man skall reglera skövling mÄste lösas och vi Àgare mÄste göra bra köpa av tjÀnster dÀr vi sjÀlva inte kan styra hur det skall avverkas med egen mÀrkning av trÀd inför avverkning och rÀtt anvisningar.

AnvÀndarvisningsbild

Re: SVT anvÀnder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Lars Lundqvist SLU  
#730397
Monark1954 skrev:vi Àgare mÄste göra bra köpa av tjÀnster dÀr vi sjÀlva inte kan styra hur det skall avverkas med egen mÀrkning av trÀd inför avverkning och rÀtt anvisningar.

Och de ni i sÄna fall ska köpa tjÀnsterna av, hur har de lÀrt sig "rÀtt anvisningar"? Vilken forskning bygger de pÄ eller vilka utbildningar har de gÄtt för att veta hur detta ska göras?

Avatar Fallback

Re: SVT anvÀnder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

jl  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#730467 TÀnkte bidra med nÄgot jag tycker dom missade att visa i SVT serie om skogen.
En liten film frÄn en blandskog.




Är en naturligt föryngrad blandskog och vĂ€ldigt trevlig att promenera i, men trots att det finns mycket löv och bitvis rĂ€tt stora luckor sĂ„ Ă€r nĂ€stan den enda nya uppkomsten av plantor, gran.

Tycker dom Àven missade att visa ett redigt gran plantage, dÄ jag Àven har det tÀnkte jag passa pÄ att visa en sÄdan.



Kanske inte det bÀsta ur biologist hÀnseende, men vÀxer bra gör det.
50 Är och börjar nÀrma sig 30m högt, G38+ och minst 600msk3.
Men hur Àr tanken att jag ska kunna bedriva nÄgon form av hyggesfritt skogsbruk hÀr utan att det slutar med nÄgot som liknar ett kalhygge.
En frÄga man kan stÀlla sig Àr om det inte Àr bÀttre och bedriva ett rationellt skogsbruk pÄ vissa ytor dÀr förutsÀttningarna finns, och lÀmna mer hÀnsyn pÄ vissa bitar.

Avatar Fallback

Re: SVT anvÀnder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

r93  
#730472 Tack för en visning av verkligheten!

Det du skriver Àr helt riktigt, troligtvis har alla skogsÀgare dessa typer av omrÄden, dock Àr ditt plantage extremt rakt, gammal Äker? Vart Àr alla stenar?

LĂ€ste ett bra inlĂ€gg pĂ„ twitter, ”tyvĂ€rr Ă€r det enda vetenskapens vĂ€rld lyckats med Ă€r att en grupp har fĂ„tt en skev bild av svenskt skogsbruk och den andra har totalt tappat förtroendet för SVT”

Avatar Fallback

Re: SVT anvÀnder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

r93  
#730473


Jag slÀnger in en gammal bild, fÄr ta en ny snart.

”Monokultur av sjĂ€lvföryngrad björk”
Kan till och med kallas plantage?

Är nog inget under av biologisk mĂ„ngfald, men man hör sĂ€llan nĂ„gon klaga pĂ„ björkskog.

Avatar Fallback

Re: SVT anvÀnder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

ymer  
#730480 Naturskogsfilmen visade pÄ noll vÀrde i timmer. Mest bara ved eller pappersmassa. NÀr sen granarna nÄr avverkningsbar storlek sÄ blir det svÄrt att fÄ ut dem utan att förstöra vÀxande skog.
Gör man ingenting pÄ 20 Är blir det en mycket mörk granskog som inte blir fullt sÄ kul att vara i.

Granplantagen Àr kanske en gammal julgransodling? Vi har en sÄn hemma hÀr som Àr anlagd pÄ en Äker. Det var tÀnkt som julgranar som aldrig blev verklighet.

AnvÀndarvisningsbild

Re: SVT anvÀnder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Skogsvaktaren  
#732110 SVT pekade ut skoglig doktor felaktigt som lobbyist

I medierapporteringen kring Skogsstyrelsens generaldirektör och dennes skogsförvÀrv har ocksÄ en pÄstÄdd mailkonversation med raderade mejl med en lobbyist för skogsindustrin lyfts. Men mannen som skickat mejl till Skogsstyrelsen Àr ingen lobbyist utan en pensionerad skoglig doktor vid SLU.

Otroligt missledande.... eller hur?

https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... 3SdBfciGGw

AnvÀndarvisningsbild

Re: SVT anvÀnder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Skogsvaktaren  
#732111 GÄ in pÄ den i SVT-programmets medverkande Kirppu offentliga FB sida, sÄ fÄr ni mer Äsikter och info:
https://www.facebook.com/sebastian.kirppu

AnvÀndarvisningsbild

Re: SVT anvÀnder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Skogsvaktaren  
#732125 SVT:s Slaget om skogen har fÄtt in ca 22 anmÀlningar om fakta fel,
Producenten en fd dömd miljöaktivist ("extremist" ) vill vÀnda fokus Ät fel hÄll för den breda oförstÄende allmÀnheten.

Avatar Fallback

Re: SVT anvÀnder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

Bosse1  
#732129 Lite sent förstÄs. Det Àr dags att börja tÀnka sjÀlv !! Subversionen finns i hela marinaden.

https://regeringen.se/pressmeddelanden/ ... t-forsvar/

"Regeringen anstÀller generaldirektör för Myndigheten för psykologiskt försvar"

AnvÀndarvisningsbild

Re: SVT anvÀnder Skogsstyrelsens scenarier felaktigt, eller?

totte  
#732142 Vad har tillsÀttande av en ny generaldirektör för Myndigheten för psykologiskt försvar har att göra med Svt:s rapportering kring skogen? Försök att hÄlla diskussionen nÄgorlunda till Àmnet.

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).