Motorsåg och handhållet

Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

151 inlägg 20238 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#728693 Hej

Jag vänder mig till Sveriges samlade kompetens på skogsmaskiner, ni här på Skogsforum, i hopp om eventuella tips och ledtrådar som kan hjälpa mig i mitt projekt med en gammal groovy Husqvarna 444 SG.

Lite bakgrund:
Som nybliven tomtägare där halva tomten är av karaktären uppväxt/igenväxt skogsdunge kommer jag ha ett sporadiskt behov av att fälla och kapa upp enstaka träd. Som ett kul alternativ till att köpa nytt eller hyra varje gång så chansade jag på en Husqvarna 444 SG för 400 SEK på en loppis. Tycker generellt det är kul att renovera gamla grejer så jag gav projektet en chans. Har ingen egentlig erfarenhet av specifikt motorsågar men är generellt händig. Med lite tur kanske det inte var mer än det där uppenbara med startsnöret som var av. Men det var de facto lite mer än så...

Vad jag gjort hitintills:
Se första bilden för skönheten innan arbetet satte igång. Ersatte det trasiga startsnöret och spände till kedjan. Sen i med ny olja. Och fyllde upp bensin som rann rakt "igenom" någonstans. Startförsöket fick vänta. Bränsleslangen var nästintill upplöst i någon slags sörja. Fick tag på ny bränsleslang och med mycket tålamod fick jag den till slut på plats. På med nytt bränslefilter också. Och nytt stift. Och rengjorde luftfiltret. I med ny bensin och äntligen ett startförsök på riktigt.

Den startade! Succé tänkte jag såklart! Underbart är som bekant kort. Gången var långt ifrån klockren men tänkte det mest att det var några småjusteringar som behövdes. Läste på i manualen om injustering på H, L och T-skruvarna. Försökte verkligen ett bra tag att justera in den men svårt att justera på något som stannar hela tiden. Den blev mer och mer svårstartad också (antar det var relaterat till att den blev varm).

Googlade och läste på. Startade upp konto här på Skogsforumoch läste igenom relevanta trådar här. Blev rätt mycket klokare generellt på vilka troliga orsaker som kan ligga bakom felet. Så som :
- Förgasarproblem med igensättningar och gamla membran.
- Tändspole som falerat
- Otäta vevaxeltätningar

Jag gick vidare genom att beställa en ny reparationssats (Walbro) och sen renovera förgasaren med nya membran och packningar och bytte även nålventilen som ingick i reparationssatsen. Vidare demonterade jag ljuddämparen och upptäckte en påtaglig sotavlagring i cylinderutloppet (om detta kan säga något?) Skrapade ut och rengjorde. Packningen mellan ljuddämpare och cylinder såg inte ut att täta helt tätt. Vad jag kunde bedöma så såg kolv (med ringar) fina ut. Tillverkade ny packning till ljuddämparen, monterade ihop allt och provkörde igen. Problemet blev tyvärr inte åtgärdat genom dessa insatser. Maskinen fortsatte att stanna och den uppförde sig ungefär på samma sätt som innan och blev svårare att starta när den blev varm.

Efter detta har jag mest försökt titta över kablage och efter bästa förmåga försökt se om jag kunnat hitta något mer som kan vara orsaken till felet. När jag demonterade förgasaren igen (mest för att komma åt kablage lättare) upptäckte jag att jag monterat packningen mellan förgasare och cylinderinlopp på fel håll och därmed blockerat en liten kanal mellan förgasare och cylinderinlopp. Vid demontering av kablage och tändspole så upptäcker jag att kablarna på sina ställen har fått rejäla smällar så koppartråden synliggjorts.

Nu till mina konkreta funderingar:
- Är det någon som vet vad konsekvensen blir om man blockerar den lilla kanalen som jag markerat med pil i den andra bilden? (Råkade alltså av misstag montera packningen på fel håll så denna kanal blockerades)

- När jag renoverade förgasaren med nya membran, packningar och nålventil så gjorde jag inte direkt något för att "blåsa ut" eller möjligtvis "lösa upp" eventuellt ansamla smuts i alla fina kanaler i förgasaren. Kan detta vara något att gå vidare med? Tar gärna emot tips på hur man kan gå tillväga? Är det tryckluft helt enkelt som gäller? Eller bad i något lösningsmedel?

- På bild 3 och 4 syns kablage som fått sig några törnar så kopparn synliggjorts. Kan det vara tänkbart att slitna kablar kan vara orsaken till felet? Att strömstyrkan till stiftet påverkas negativt?

- Är det någon som ev. sitter på en tändspole till en Husqvarna 444 SG och kan tänka sig att sälja?

- Tror ni jag själv kan byta vevaxeltätningar och vilka verktyg behöver jag i så fall? Tror ni jag kan få tag på dessa tätningar/packningar?

- Har ni några andra råd och tips som kan tänkas hjälpa mig framåt i projektet? Tar tacksamt emot alla möjliga funderingar!

Mvh
Sonny.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

anersimyra  
#728712 Det lilla hålet torde vara impulskanalen som blir tilltäppt om man monterar packningen upp och ner. En oskadd tändkabel är förstås mycket viktigt. Hartslika avlagringar kan avlägsnas med betsyra eller aceton. I förgasaren borde även finnas en filterkorg i metall som man kan peta loss med en liten mejsel. Kolla att cylindern inte sitter löst e.t.c..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

anersimyra  
#728714 Och spänn även kedjan..😎👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

totte  
#728719 Ja, det lilla hålet är impulskanalen. Är den täppt så går sågen inte alls.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#728734
anersimyra skrev:Det lilla hålet torde vara impulskanalen som blir tilltäppt om man monterar packningen upp och ner. En oskadd tändkabel är förstås mycket viktigt. Hartslika avlagringar kan avlägsnas med betsyra eller aceton. I förgasaren borde även finnas en filterkorg i metall som man kan peta loss med en liten mejsel. Kolla att cylindern inte sitter löst e.t.c..🙂👍


Tack för svar! Kan nog alltså vara en idé för mig att jag demonterar förgasaren igen och låter förgasarhuset ligga i ett acetonbad en stund inann jag blåser den ren. Ja den där filterkorgen i metall ingick också i reparationssatsen så den bytte jag också ut. Ska kolla och rucka lite på cylindern.

Och visst spände jag kedjan, som jag skrev i texten. :-|

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Brakbrakaren  
#728737 Jag tror jag har 2 sådana sågar. Går som faaaaaaaan. Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#729606 Hej

Tänkte jag kunde uppdatera statusen på projektet efter stora framsteg. Som jag skrev i ursprungliga inlägget så monterade jag ned maskinen igen för ytterligare felsökning efter bästa förmåga. Jag hittade sen några stycken uppenbara brister som av allt att döma varit anledningen till den ojämna gången och att maskinen till slut stannade och inte gick att starta igen.

1. Tankluftning totalt igensatt: Kontrollerade luftningen genom att försöka blåsa igenom slangen men det var totalstopp. Försökte blåsa ut orsaken till stoppet men utan att lyckas. Tillsvidare demonterade jag då av hela luftningsslangen. Har bildats någon typ av hård propp som jag fortfarande inte är klok på vad det handlar om. Har markerat var på slangen proppen sitter i sista bilden. Men blev riktigt förhoppningsfull när jag hittade detta. Utan luftning byggs ju ett undertryck upp i tanken allt eftersom maskinen är igång. Tillslut blir motståndet för stort för att förgasaren ska kunna pumpa upp nytt bränsle och maskinen stannar som följd.

2. Bristfälligt kablage: Gjorde även en översyn på kablaget. Lossade samliga kontakter och rengjorde dessa med oxidrengöring. Till/från-knappen var ok. Det råkade vara ett brott på tändkabeln strax nedanför tändhattens nedre ända och jag skulle bara säkerställa att det fanns ledning därifrån och ut i tändhatten, Men icke! Blev riktigt konfunderad för hur jag än vred och trixade med olika vinklar så fick jag inte någon ledning där emellan och det handlar om några cm endast. Och där måste onekligen varit ledning när jag de facto lyckades starta maskinen. Men nu när kabeln blivit demonterad så inget. Snittade upp tändhatten för undersökning och blev spontant först förvånad över själva konstruktionen med att "fjäderbenet" ska ansluta till koppartråden bara genom att spetsat genom kabeln (i min värld i vart fall känns inte detta som en säker anslutning...) Men jag är ju å andra sidan bara en ny glad amatör på detta. Hur som helst kunde jag ju med blotta ögat se att det där "fjäderbenet" var spetsat i kabeln så det presis missade koppartråden. Antagligen har där bara precis varit den lilla kontakt som behövdes för ett lyckat startförsök tidigare. Sen när jag demonterat kablaget och trixat runt så har antagligen kontakten brutits. Se bild 5 där jag markerat var ledning var bruten. Fick tag på en annan modernare anslutning som verkar lite bättre i vart fall. Fortfarande en typ av spik som spetsas genom kabeln för att ansluta till koppartråden men verkar sitta bättre mot kabeln då man klämmer in två metallflikar mot kablen. Var tvungen att korta tändkabeln ca. 1 cm genom det här. Gott nog för en provkörning men kommer förnya hela tändkabeln om projektet går vägen.

3. Tändspolens jordning: Efter demontering av tändspole så rengjordes även alla anslutningar till denna. Som jag bedömde det så jordas tändspolen genomde skruvar som även håller tändspolen i dess position. Därför rengjorde jag skruvarna med oxidrengöring. På ytan runt skruvhålen på tändspolen så hade någon slags "oljig" film bildats och jag skrapade bort denna film och rengjorde dessa ytor runt skruvhålen.

Efter ovan tre åtgärder monterade jag ihop maskinen igen. Hade inga uppgifter om vilket avstånd som skulle vara mellan svänghjul och "spoländarna" (eller vad de kallas) men monterade tändspolen med ett 0,25 mm bladmått som distans. När jag kontrollerad gnistan såg den mycket kraftigare ut än innan. Blev nu ivrig på en provstart men ville inte starta maskinen inomhus i källaren i lägenhetshuset igår kväll.

Provstarten efter åtgärderna blev av idag ute på tomten. Vilken succé! Maskinen gick nu på ett mycket säkrare sätt. Gjorde lite uthållighetstester och lät den vara igång 5-10 min på tomgång och den stannar inte längre. Nu känns det som jag har en motorsåg som kommer kunna göra jobbet som behövs på tomten. Lite finjusteringar kommer göras men anser att huvudproblemet har blivit avhjälpt. Vilken åtgärd som med säkerhet har avhjälpt problemet är svårt att säga säkert då jag utfört flera åtgärder samtidigt. Men tankluftningen känns som den stora boven i dramat.

Är supernöjd med min groovy Husqvarna 444 SG! 😀

Några ytterligare konkreta funderingar/frågor som dök upp längs vägen här och som ni ev. kan hjälpa mig med är:

1. Är det någon som vet vad avståndet mellan svänghjul och "spoländar" är specat till i en verkstadshandbok för denna maskin? Hade mest varit kul att veta bestämt.

2. När jag skulle återmontera tändspolen så ser jag att det finns 4 st skruvhål i "karossen" men det är bara 3 st skruvar som fäster tändspolen. Hade ingen fjärde skruv över från demonteringen och minns inte om det verkligen var fäst något där. Är det någon som vet om det ska fästas något i fjärde skrkuvhålet? Se fjärde bilden för markering.

3. Den svarta kabeln som också syns i fjärde bilden antar jag är till handtagsvärme. Den kabeln har klämts isönder lite och jag funderar på att ta av den helt. Vi har inte så stränga vintrar i Skåne och jag kan nog klara mig utan värme de få gånger jag kommer köra vintertid. Kan man bara ta bort denna kabeln? Maskinen kommer väl gå ändå?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Williamm  
#729607
Sonny Nilsson skrev:Hej

Tänkte jag kunde uppdatera statusen på projektet efter stora framsteg. Som jag skrev i ursprungliga inlägget så monterade jag ned maskinen igen för ytterligare felsökning efter bästa förmåga. Jag hittade sen några stycken uppenbara brister som av allt att döma varit anledningen till den ojämna gången och att maskinen till slut stannade och inte gick att starta igen.

1. Tankluftning totalt igensatt: Kontrollerade luftningen genom att försöka blåsa igenom slangen men det var totalstopp. Försökte blåsa ut orsaken till stoppet men utan att lyckas. Tillsvidare demonterade jag då av hela luftningsslangen. Har bildats någon typ av hård propp som jag fortfarande inte är klok på vad det handlar om. Har markerat var på slangen proppen sitter i sista bilden. Men blev riktigt förhoppningsfull när jag hittade detta. Utan luftning byggs ju ett undertryck upp i tanken allt eftersom maskinen är igång. Tillslut blir motståndet för stort för att förgasaren ska kunna pumpa upp nytt bränsle och maskinen stannar som följd.

2. Bristfälligt kablage: Gjorde även en översyn på kablaget. Lossade samliga kontakter och rengjorde dessa med oxidrengöring. Till/från-knappen var ok. Det råkade vara ett brott på tändkabeln strax nedanför tändhattens nedre ända och jag skulle bara säkerställa att det fanns ledning därifrån och ut i tändhatten, Men icke! Blev riktigt konfunderad för hur jag än vred och trixade med olika vinklar så fick jag inte någon ledning där emellan och det handlar om några cm endast. Och där måste onekligen varit ledning när jag de facto lyckades starta maskinen. Men nu när kabeln blivit demonterad så inget. Snittade upp tändhatten för undersökning och blev spontant först förvånad över själva konstruktionen med att "fjäderbenet" ska ansluta till koppartråden bara genom att spetsat genom kabeln (i min värld i vart fall känns inte detta som en säker anslutning...) Men jag är ju å andra sidan bara en ny glad amatör på detta. Hur som helst kunde jag ju med blotta ögat se att det där "fjäderbenet" var spetsat i kabeln så det presis missade koppartråden. Antagligen har där bara precis varit den lilla kontakt som behövdes för ett lyckat startförsök tidigare. Sen när jag demonterat kablaget och trixat runt så har antagligen kontakten brutits. Se bild 5 där jag markerat var ledning var bruten. Fick tag på en annan modernare anslutning som verkar lite bättre i vart fall. Fortfarande en typ av spik som spetsas genom kabeln för att ansluta till koppartråden men verkar sitta bättre mot kabeln då man klämmer in två metallflikar mot kablen. Var tvungen att korta tändkabeln ca. 1 cm genom det här. Gott nog för en provkörning men kommer förnya hela tändkabeln om projektet går vägen.

3. Tändspolens jordning: Efter demontering av tändspole så rengjordes även alla anslutningar till denna. Som jag bedömde det så jordas tändspolen genomde skruvar som även håller tändspolen i dess position. Därför rengjorde jag skruvarna med oxidrengöring. På ytan runt skruvhålen på tändspolen så hade någon slags "oljig" film bildats och jag skrapade bort denna film och rengjorde dessa ytor runt skruvhålen.

Efter ovan tre åtgärder monterade jag ihop maskinen igen. Hade inga uppgifter om vilket avstånd som skulle vara mellan svänghjul och "spoländarna" (eller vad de kallas) men monterade tändspolen med ett 0,25 mm bladmått som distans. När jag kontrollerad gnistan såg den mycket kraftigare ut än innan. Blev nu ivrig på en provstart men ville inte starta maskinen inomhus i källaren i lägenhetshuset igår kväll.

Provstarten efter åtgärderna blev av idag ute på tomten. Vilken succé! Maskinen gick nu på ett mycket säkrare sätt. Gjorde lite uthållighetstester och lät den vara igång 5-10 min på tomgång och den stannar inte längre. Nu känns det som jag har en motorsåg som kommer kunna göra jobbet som behövs på tomten. Lite finjusteringar kommer göras men anser att huvudproblemet har blivit avhjälpt. Vilken åtgärd som med säkerhet har avhjälpt problemet är svårt att säga säkert då jag utfört flera åtgärder samtidigt. Men tankluftningen känns som den stora boven i dramat.

Är supernöjd med min groovy Husqvarna 444 SG! 😀

Några ytterligare konkreta funderingar/frågor som dök upp längs vägen här och som ni ev. kan hjälpa mig med är:

1. Är det någon som vet vad avståndet mellan svänghjul och "spoländar" är specat till i en verkstadshandbok för denna maskin? Hade mest varit kul att veta bestämt.

2. När jag skulle återmontera tändspolen så ser jag att det finns 4 st skruvhål i "karossen" men det är bara 3 st skruvar som fäster tändspolen. Hade ingen fjärde skruv över från demonteringen och minns inte om det verkligen var fäst något där. Är det någon som vet om det ska fästas något i fjärde skrkuvhålet? Se fjärde bilden för markering.

3. Den svarta kabeln som också syns i fjärde bilden antar jag är till handtagsvärme. Den kabeln har klämts isönder lite och jag funderar på att ta av den helt. Vi har inte så stränga vintrar i Skåne och jag kan nog klara mig utan värme de få gånger jag kommer köra vintertid. Kan man bara ta bort denna kabeln? Maskinen kommer väl gå ändå?

Du kan lika gärna lämna värmen, den skadar inget om den är trasig, och jag har sett värre som funkar ändå.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Brakbrakaren  
#729611 Grattis vad kul att den går! Se till att få röja och belasta den ett par timmar så vet du att den är schysst.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#729616
Brakbrakaren skrev:Grattis vad kul att den går! Se till att få röja och belasta den ett par timmar så vet du att den är schysst.


Tack! Ja, är skitkul att den verkar funka som det ska. Ska göra som du råder. Lite små justeringar och sen ska den få jobba ett pass!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Rotvältaren  
#729620 Cirka 0,3 mm brukar funka på det mesta så du ligger bra till med dina 0,25 mm. Visitkort som distans som man klämmer in mellan spole och svänghjul som tidigare har nämnts på forumet funkar ypperligt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

totte  
#729832 Bra jobbat! Precis den sortens service man skall göra det första på en såg. Ofta hjälper det.

Det där med anslutningarna för tändkabeln med en spets som trycks in funkar fint, just för att det är högspänning. Skulle vara helt olämpligt för vanlig lågspänning, men när spänningen är många tusen volt hoppar det över utan problem.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729854 Om det är tändkabelns anslutning det menas är det oftast en skruv man gängar i kabel.
Lite konisk så man expanderar tändkabel och får lite spännst i det hela.
Är det stift brukar gängan vara i plasten. Även då lite koniskt så det komprimeras något och sitter bättre.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Sonny Nilsson  
#729922
totte skrev:Bra jobbat! Precis den sortens service man skall göra det första på en såg. Ofta hjälper det.

Det där med anslutningarna för tändkabeln med en spets som trycks in funkar fint, just för att det är högspänning. Skulle vara helt olämpligt för vanlig lågspänning, men när spänningen är många tusen volt hoppar det över utan problem.


Tack! Och bra du upplyser mig om att det är fråga om högspänning här. Detta förklarar det jag var konfunderad över.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).