Motorsåg och handhållet

Stihl MSA 300

170 inlägg 34946 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

jannee  
#728847 Balansen på en såg är A och O, vikten känns inte på samma sätt om balansen är ok.
Men när du burit runt på en tung såg en HEL dag känns vikten ändå ganska väl framåt kvällen.
Tre fyra timmar med en tung såg kanske inte känns speciellt men 8 timmar kontinuerligt då börjar det allt kännas i armarna.
Avverkar man grov ek eller bok självfallet en kraftig såg men för övrigt tror jag inte man ska stirra sig blind på så hög effekt som möjligt utan mer tänka på vikt i förhållande till styrka.
Vad räknar myran och Niking som "längre" arbetspass?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#728860
jannee skrev:Balansen på en såg är A och O, vikten känns inte på samma sätt om balansen är ok.
Men när du burit runt på en tung såg en HEL dag känns vikten ändå ganska väl framåt kvällen.
Tre fyra timmar med en tung såg kanske inte känns speciellt men 8 timmar kontinuerligt då börjar det allt kännas i armarna.
Avverkar man grov ek eller bok självfallet en kraftig såg men för övrigt tror jag inte man ska stirra sig blind på så hög effekt som möjligt utan mer tänka på vikt i förhållande till styrka.
Vad räknar myran och Niking som "längre" arbetspass?

6 timmar ” vid stubben ” är ett rejält dagsverke men det kan förstås bli längre beroende på vissa faktorer. De två senaste veckorna så blev det under den sista veckan sju timmar ” vid stubben ” under tre dagar och elva timmar i onsdags och sex i torsdags så i dag fredag är jag utsträckt i soffan.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728878 Du må få deg ei stihl 201 då kan du kjøra 6 dagars veka som bøndene og kvila eller gå til kyrkje den 7 ende dagen :)

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#728881
can skrev:Du må få deg ei stihl 201 då kan du kjøra 6 dagars veka som bøndene og kvila eller gå til kyrkje den 7 ende dagen :)

Kyrkan tror jag vi hoppar över då den sjunde dagen kan ägnas åt sågvård.. :-bd :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Williamm  
#728895
anersimyra skrev:Att Sthils och eventuellt Husqvarnas batterisåg blir något tyngre än bensinvarianterna kommer inte ha någon som helst praktisk betydelse i det dagliga arbetet..🙂👍 i övrigt så sålde jag i dag sthilen och min 346:a i väntan på en ny HVA batterisåg.. :-bd :ymparty:

För det som diffar i vikt så får man in en 60kubikare... Och jag mins att du gjorde dig lustig över @Brorsan när han förespråkade 562. (för några år sedan innan elsågarna)

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#728902
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Att Sthils och eventuellt Husqvarnas batterisåg blir något tyngre än bensinvarianterna kommer inte ha någon som helst praktisk betydelse i det dagliga arbetet..🙂👍 i övrigt så sålde jag i dag sthilen och min 346:a i väntan på en ny HVA batterisåg.. :-bd :ymparty:

För det som diffar i vikt så får man in en 60kubikare... Och jag mins att du gjorde dig lustig över @Brorsan när han förespråkade 562. (för några år sedan innan elsågarna)

En 560/562 är en väsentligt större och tyngre såg än en de sågar som diskuteras i tråden..💪😉

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Williamm  
#728906
anersimyra skrev:
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Att Sthils och eventuellt Husqvarnas batterisåg blir något tyngre än bensinvarianterna kommer inte ha någon som helst praktisk betydelse i det dagliga arbetet..🙂👍 i övrigt så sålde jag i dag sthilen och min 346:a i väntan på en ny HVA batterisåg.. :-bd :ymparty:

För det som diffar i vikt så får man in en 60kubikare... Och jag mins att du gjorde dig lustig över @Brorsan när han förespråkade 562. (för några år sedan innan elsågarna)

En 560/562 är en väsentligt större och tyngre såg än en de sågar som diskuteras i tråden..💪😉

Körklar 560 ligger på 7,5kg, vilket inte är orelevant långt ifrån MSA300 7,2kg. (med Fredriks svärdvikter, mina ger 7,5)

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Williamm  
#728912
Fredrik Reuter skrev:
Williamm skrev:
Nya 550 väger 6,5kg med fulla tankar, svärd & kedja, stihl 261 knappa halvkilot lättare.



~6,9 kg ( 🤓 ) tankad och klar enligt vårt test där vi jämförde 550 XP MkII mot 261.

Är det med eller utan värme? I samma test så vägde Stihl motsvarighet 261 6,34. Och då får jag tillbaka mitt kilo mellan el och batteri..

Sedan så köper jag inte helt att ta vikten för elsågen med det lättviktssvärdet det har i leveransen För i så fall borde 550 vägas med 13".

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#728913 Ska man jämföra sågar så måste man ta hänsyn till annat än den absoluta vikten, en 560, eller framförallt en 562 med stor 3/8 är en väsentligt större såg än de som diskuterats i tråden. En 550/261 är i min värld en lättarbetad kvistningssåg medans en 560 tillhör segmentet medelstor allroundsåg som är tämligen olämplig för stora delar av det arbete som är optimalt för en 550/261. Har du möjlighet så montera en 15” skärutrustning på en 550 respektive en 560 och gör en jämförelse vid praktiskt arbete så förstår du vad jag talar om..🙂

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Williamm  
#728916
anersimyra skrev:Ska man jämföra sågar så måste man ta hänsyn till annat än den absoluta vikten, en 560, eller framförallt en 562 med stor 3/8 är en väsentligt större såg än de som diskuterats i tråden. En 550/261 är i min värld en lättarbetad kvistningssåg medans en 560 tillhör segmentet medelstor allroundsåg som är tämligen olämplig för stora delar av det arbete som är optimalt för en 550/261. Har du möjlighet så montera en 15” skärutrustning på en 550 respektive en 560 och gör en jämförelse vid praktiskt arbete så förstår du vad jag talar om..🙂

Jag har känt på en 560 hos åf, och jag har 15" på min 346. Så jag förstår helt vad du menar. Och tycker desamma i praktiskt arbete. Men batterielsågen är ett kilo tyngre, det kommer vi inte undan ifrån.
Och det är intressant att du kan gå upp 10cc i bensinsåg på en elsåg, i teoren om man går efter vikten.
Även om dem som köper elsåg inte tittar på 60cc och dem som köper en 60cc inte har en tanke på elsåg.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728919 William! Sedan får du en helt annan arbetsmiljö med en batterisåg jämfört med en bensinare. Så vikten är inte allt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Williamm  
#728920
Niking skrev:Så vikten är inte allt.

Men en stor del. Det finns hörselskydd, men inte lyftpuffar... 😉 Men

Jag har inget emot elsågar dock, jag bara jämför efter siffrorna.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728921
Williamm skrev:
Niking skrev:Så vikten är inte allt.

Men en stor del. Det finns hörselskydd, men inte lyftpuffar... 😉 Men

Jag har inget emot elsågar dock, jag bara jämför efter siffrorna.


Teoretiska siffror i en katalog är en sak, praktisk upplevelse är något helt annat.
Men det ska bli intressant att läsa diverse tester och omdömen om MSA 300 (och givetvisvis när Husqvarna behagar släppa sin motsvarighet).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728922 Eg har ikkje følt så veldig med på dette med batterisager men brukar stihl og Husqvarna sine vanlige sverdfester, anntar jo det da men.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Williamm  
#728923 Ett kilo på pappret är nog mycket nog för att märkas i verkligheten. Annars så stämmer det att pappren inte säger så mycket.
Jag har slutat leta siffror för mina gamla sågar, jag kollar bara hur dem går.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).