SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

163 inlägg 31060 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728588
Mange skrev:
Niking skrev:F.ö. Så avråder du ju friskt från battetimaskiner, som du uppenbarligen inte har testat vilket inte känns seriöst.

Nej. Det finns säkert en plats för dem, jag vet bara inte riktigt vad hur och för vem.
Uppenbarligen är ju du nöjd vilket visar att den möjligheten finns.
Även om jag träffat fler som inte är nöjda än de som är, så hjälper det inte den stackaren som står o svettas över summorna utifall det inte skulle funka för honom.
Jag har försökt få några kunder o prova.
Har inte så många som klarar sig med 35cc såg, fler över 70cc fast flertalet ligger runt 50-60cc.
Rätt mycket investering för att inte användas mycket. Och används de mycket biir det rätt dyrt.


Även om jag har så väl Husqvarna 242 XPG, 346 NE och 560, samt Stihl 480, 490 och Husqvarna 535 FBx, så finns det god användning för Husqvarnas batteriserie på min fastighet. Så pass god, att jag inte har rört mina bensinare under det senaste året.

Mange! Om du testar Husqvarnas och/eller Stihls senaste värstingar på batterisidan, så är jag övertygad om att du kan hitta en god användning för dessa batterimaskiner också (även om just 80+ cm alm inte är det optimala för dagens batterimaskiner).
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#728595 Jag ska även tillägga att jag har en kamrat som har arbetat som auktoriserad husqvarnatekniker i drygt 11 år och har varit med sedan HVA kom ut med sina batteriprodukter och enligt honom så finns absolut inget att klaga på när det gäller kvaliten på prylarna. Och, nej, han är ingen talesman för HVA då han sen fyra år är sin egen och inte längre har någon auktorisering från HVA..😊

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728640 Även jag är min egen och inte märkestrogen eller motståndare till nåt.
Jag har kunder som har dem, även proffs, arborister med. De går inte mycket så vitt jag vet, problemfria sågar är lika ovanliga som gratis sågar. Det finns för o nackdelar med allting. Det gäller att ta reda på vad som blir bäst innan köpet. Kan va lite klurigt men jag ska ha kunden kvar så länge jag andas och vill inte ställa till nåt.

Helt säkert kommer det hit nångra batterisåg som stannar här nån gång förr eller senare men kan inte motivera ett köp i de summorna för att ha i samlingen.
Det lilla jag nyttar småsåg till har jag såg till, även elektriska. Och delar till dem...

Visst är det kul med nya grejer som kommer och jag är övertygad det finns en plats för batterisåg för någon.
Jag säljer helst inte nya sågar, det finns andra som hellre gör det.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728644 Mange! Du skriver inlägg efter inlägg att du inte kan förstå nyttan med dagens batteridrivna sågar och tycker de är leksaker, samtidigt som du vägrar testa dagens modeller. Den attityden går inte ihop.

Men vi som har erfarenhet av dagens batterisågar från Stihl och Husqvarna vet att det är bra grejer som verkligen fungerar i skogen. Dessutom blir arbetsmiljön helt överlägsen, jämfört med en motsvarande bensinare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#728653 De där ” någon ” som har nytta av en batterisåg är enbart i Storstockholm tiotusentals anställda på tusentals företag inom arborist och trädgårdsunderhållsbranschen. Dessutom kan åkerier numera utrusta sina chaufförer med sågar då de är förbjudna att förvara bensin i lastbilarna..🙂

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728661 Det var ju fan va du går på hårt Niklas...
Leksaker... Ja, vill du kalla dem det så varsågod.
För min del har jag roligare leksaker för dessa pengar om det skulle bli så många över.

Nej jag kommer inte o köpa utrustning för 8000 för att testa. Jag har ingen nytta av det.

Det är säkert nån som har nytta o glödje av dem men jag har inte det.

Har en såg under 50cc o den sitter häcksaxen på nästan alltid.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728681 Tja, Mange! Det är du som kallar dem leksaker, inte jag. Läs om mitt förra inlägg igen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728745 Hittar inget inlägg jag gjort där jag benämner dem som leksak.
Småsågar är inga leksaker.
Hittar du nåt inlägg jag skriver det så skicka gärna en länk ska det genast rättas till.
Passa på o läs lite vad jag skriver med så kanske du förstår.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728749 Här nämner du ju batterisågarna som leksaker Mange - Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Dock verkar vi i alla fall vara överens om att även småsågar har sin plats I arsenalen..

Å för egen del anser jag Husqvarnas professionella batterisågar vara så pass bra, att det inte finns någon anledning att leta efter något motsvarande bensinalternativ.

När det gäller storsågar, är man tyvärr än så länge hänvisad till bensindrift. Men jag längtar efter den dagen, då jag kan ersätta min Husqvarna 560 med en batterisåg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728763 Det inlägget är ett svar på ditt påstående.
Bättre än så kan du väl..

Jag har kört kraftfulla elsågar.
Elmotor är inte lätt när det ska leverera lite kraft.
En 2hk elmotor är inte lätt... O drar ström.
En 6hk likaså...

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728769 Börjar du bli desperat nu, Mange. En 2hk motor motsvarar alltså ca 1,5 kW, vilket är den angivna effekten på 535i FR och den röjsågen är ju varken tung eller otymplig...

Å effekten på Husqvarnas sladdsåg är väl högre än så, utan att för den sakens skull bli särskilt tung och otymplig.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728778 Bra, då motsvarar den FSA135 eller 35cc röjsåg tex.
35cc är inget jag har sett mycket av i skogen härikring tyvärr. Ser inte ut som vikten skiljer mycket.
Desperat? Nä men tydlig för det verkar vara lite låst hos vissa...

1 kilowatt (KW) = 1.35962162 hästkraft (HK)

Har man kluddat lite med motorer så vet man lite vad 2hk elmotor orkar dra o hur det funkar.
Då ser man lite vad 2hk är i en elmotor. Om strömkälla påverkar väl inte.
1,4-2kw elsågar har jag kört många genom åren Många andra med.
Förra rundan batteri maskiner var i ropet provade jag en del. Har några kvar här nånstans.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728805 💪
Mange skrev:Bra, då motsvarar den FSA135 eller 35cc röjsåg tex.
35cc är inget jag har sett mycket av i skogen härikring tyvärr. Ser inte ut som vikten skiljer mycket.
Desperat? Nä men tydlig för det verkar vara lite låst hos vissa...

1 kilowatt (KW) = 1.35962162 hästkraft (HK)

Har man kluddat lite med motorer så vet man lite vad 2hk elmotor orkar dra o hur det funkar.
Då ser man lite vad 2hk är i en elmotor. Om strömkälla påverkar väl inte.
1,4-2kw elsågar har jag kört många genom åren Många andra med.
Förra rundan batteri maskiner var i ropet provade jag en del. Har några kvar här nånstans.


Ja, den heter ju 535i FR, just för att den ska motsvara en 35 cc bensinare i kapacitet. Å den är ju också likvärdig en FSA 135 i kapacitet, just som TS klart påpekar i trådens första inlägg.

Å viktmässigt torde en 535iFR (eller en FSA 135) bli ca 1-2 kg lättare (körklar) än t.ex. en 336 FR och ca 3-5 kg lättare än en körklar 45-55 kubiks skogsröjare.

Å av egen erfarenhet, så vet jag att en 35-kubikare (535i FR) fungerar utmärkt, så länge du kan ta stammarna från en sida. D.v.s.röjstammarna är max 6-7 cm i stubbskäret. Å därmed funkar en 35-kubikare till det mesta som jag röjer bort på fastigheten.

Grövre röjstammar, som får tas från två sidor, kan ju också tas med en 35-kubikare, men då börjar det bli segt och kräva omtag. Så är det många grova röjstammar som ska ner, så bör man alltså titta på en starkare röjsåg eller kanske ännu hellre en kedjeröjsåg till just de bestånden.

Och ja, en 2hk elmotor borde vara lika stark som en 2hk bensinmotor. Nog tjafsat om det.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).