Motorsåg och handhållet

Slak kedja Stihl MS 260

73 inlägg 8699 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#728126 Du använder möjligtvis inte någon billig kinakedja då dessa kan ha stora variationer i toleranserna.. 😮

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Williamm  
#728131
Joakim S skrev:Borde inte problem med vevaxeln kunna uteslutas då den inte rör sig då han snurrar på kedjan. Visst om den är böjd, så kommer inte drevet att vara perfekt i linje med kedjan, men då borde den inte varva mellan att vara slak eller spänd. Utan konstant.

Det stämmer, när man drar kedjan så står ju vevaxeln still.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Joakim S  
#728133 Montera allt utom kopplingskåpa(tror du får lägga några brickor under svärdsmuttrarna) och se då om det sker några konstigheter. T.ex det som Anders säger med klättrande kedja.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#728135
Joakim S skrev:Montera allt utom kopplingskåpa(tror du får lägga några brickor under svärdsmuttrarna) och se då om det sker några konstigheter. T.ex det som Anders säger med klättrande kedja.

Jag tänkte mer på att testet visar om drivkransen är ocentrerad på kopplingstrumman. Vid klättrande drivlänkar så går det trögt hela tiden och dessutom så låter det riktigt illa..😖

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#728136 Jag kom att tänka på att när man filar kedjan monterad på sågen så får man allt som oftast ta ett stadigt tag om flytta fram den då det går för trögt för att mata fram tanden med hjälp av filen..👍🙂 och här provade jag nyss på en av mina sågar.

Avatar Fallback

Re: Slak kedja Stihl MS 260

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728144 Da der er eit problem på mange ulike motorsager, har aldri blitt klok på kvifor det er sånn

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

NiclasT  
#728152 Jag har precis det symtomet som anersimyra visar i sin video, men mitt spel är mycket värre. Har Stihls svärd och kedja. Antar att jag får köra och se glad ut så länge det inte rasar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Norrmann123  
#728153 Det är så på båda mina Echo-sågar. Problemet är helt klart att tand-kransen på kopplingstrumman är inte noggrant nog
centererad. Kopplingstrumman ser ut att vara nån utstansad bleck-bit med påsvetsat en tandkrans.

Det är inte noggrant nog producerat, det går nog fort på fabrikerna ock noggranheten är ursel.
Har man tur har man en kopplingstrumma som är bra av en slump.

Detta är for övrigt det enda negativa jag har funnit på Echo-sågarna hittils, men det verkar vara samma problem på andra märken.

Om man hade en kopplingstrumma som var svarvad ock fräst i ett stycke i en CNC-maskin så hade den ju blivit 100% centrerad, men säkert för dyrt att producera. Tyvärr.

En anna sak är att det måste ju bli några vibrationer av detta när allt roterar fort, så obalans ock onödigt slitasje på vevlager blir nog också resultatet.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728176 Det kan vara noshjulet i svärdet med alternarivt att kedjan rider lite högt ibland

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#728177
NiclasT skrev:Jag har precis det symtomet som anersimyra visar i sin video, men mitt spel är mycket värre. Har Stihls svärd och kedja. Antar att jag får köra och se glad ut så länge det inte rasar

Får man ett klingande ljud när man drar runt kedjan för hand så är det trumman som tar i kopplingsbackarna vilket kan tyda på att kopplingstrumman ” vinglar ” på vevaxeländan. Men det torde inte ha någon betydelse då kopplingsbackarna som ju är fästade på vevaxeln rätar upp trumman vid ingrepp i trumman. Men jag hade själv bytt kopplingstrumman eftersom variationen i kedjespänningen är såpass stor.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

NiclasT  
#728276 Jag köpte ny kopplingstrumma, ringdrev, nållager svärd och kedja i dag. Ska ta ner grannens björk på onsdag och återkommer med info om det blev någon förändring. Allt är Stihls originaldelar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728332 Ser vi fram emot att höra mer om.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

NiclasT  
#728688 Blev 2 st björkar i går. Samma problem med de nya prylarna. Inte kört så mycket, men det börjar glappa lite precis som tidigare. Ju mer jag kör desto mer slack blir det. Nu tänker jag ignorera det och bara köra, går något sönder får det bli så. Förutom detta går sågen hur bra som helst

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Williamm  
#728689
NiclasT skrev:Blev 2 st björkar i går. Samma problem med de nya prylarna. Inte kört så mycket, men det börjar glappa lite precis som tidigare. Ju mer jag kör desto mer slack blir det. Nu tänker jag ignorera det och bara köra, går något sönder får det bli så. Förutom detta går sågen hur bra som helst

Du han ju med ögonmått kolla om vevaxeln kanske är böjd.
Det är ett mysko problem.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

NiclasT  
#728711 Försökt att kolla det och att mäta, men det ok ut. Också varit inne på det

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).