Motorsåg och handhållet

Slak kedja Stihl MS 260

73 inlägg 8697 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slak kedja Stihl MS 260

NiclasT  
#728070 Jag har en Stihl motorsåg modell 260 som av någon anledning har vissa ställen på kedjan som är slakare. Spänner kedjan korrekt, men när jag drar den framåt för hand så är den inte jämnt spänd. Finns kortare partier som är betydligt slappare och det blir tydligare ju mer man kör med kedjan. Har bytt både kedja och svärd, även provat olika svärdslängder, men det kvarstår även på nya uppsättningar. Det är rätt svärd och kedja. Verkstaden (ÅF) har ingen lösning. Någon som kan tipsa om lösning?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Daniel Ivarsson  
#728072 Har du rätt drivhjul/ringdrev?

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

NiclasT  
#728074 Ja, det är rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#728076 Ett slitet drivhjul ger precis den effekten..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

NiclasT  
#728080 Det är bytt, gjorde ingen skillnad

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Williamm  
#728082 Det kan tyvärr vara en böjd vevaxel. Men kolla nållagret till kopplingstrumman och själva kopplingstrumman först.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#728085 Är fenomenet såpass uttalat att det innebär ett praktiskt problem? Om så är fallet så kan det vara som William påpekar en stukad vevände eller ett trasigt nållager.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Williamm  
#728088 Jag har stött på det i bland men inta haft problem. Jag brukar spänna kedjan så den inte slakar på längsta läget ock kampa lite och efterspänna som det behövs och då har problemet varit borta.

Om det är att rekommendera eller inte vet jag ej.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728090 Inte lika vanligt med krokig vevaxel på såg med integrerad koppling. Det händer, men inte vanligt. Vevlagerras är en annan sak set kan vara.
Gissar på kopplingslager eller trumma.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

NiclasT  
#728092 Problemet är när jag ska spänna kedjan. Skulle jag spänna på den "slaka" biten är den stenhård på resten av kedjan. Inte riktigt nöjd med mellanläget jag måste spänna den i. Nållagret är också bytt. Lite surt att ÅF inte kan lösa det

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Williamm  
#728093
NiclasT skrev:Problemet är när jag ska spänna kedjan. Skulle jag spänna på den "slaka" biten är den stenhård på resten av kedjan. Inte riktigt nöjd med mellanläget jag måste spänna den i. Nållagret är också bytt. Lite surt att ÅF inte kan lösa det

Jo, den blir stenhård på resten, men det nöter bort sig.

Om det är kopplingstrumma med ringdrev så kan det vara själva trumman som är sliten..

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#728103 Det kan förstås vara att ringdrevet är ocentrerat på kopplingstrumman och då hjälps det inte att byta till nytt ringdrev.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

Joakim S  
#728121 Borde inte problem med vevaxeln kunna uteslutas då den inte rör sig då han snurrar på kedjan. Visst om den är böjd, så kommer inte drevet att vara perfekt i linje med kedjan, men då borde den inte varva mellan att vara slak eller spänd. Utan konstant.

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#728123 Det har beskrivits tidigare men för att kolla om ringdrevet centrerar så tar man bort kopplingskåpan och drar runt kedjan och markerar på ringdrevet vid vilket läge kedjan spänns. Hamnar märkningen på samma ställe vid varje tillfälle så tyder det på ett ocentrerat ringdrev och då är lösningen att byta ut kopplingstrumman..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Slak kedja Stihl MS 260

anersimyra  
#728125
Joakim S skrev:Borde inte problem med vevaxeln kunna uteslutas då den inte rör sig då han snurrar på kedjan. Visst om den är böjd, så kommer inte drevet att vara perfekt i linje med kedjan, men då borde den inte varva mellan att vara slak eller spänd. Utan konstant.

Teoretiskt så kanske ändtappen kan vara såpass stukad att kedjan inte linjerar i drivhjulet och börjar klättra inuti ringdrevet men då torde det vibrera rätt illa kan man tycka..🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).