Motorsåg och handhållet

Stihl MSA 300

170 inlägg 34969 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl MSA 300

johan eriksson  
#727695 Stihl kommer med en ny lite större batterisåg nu, MSA300.
Har bara hittat information på tyska än så länge.
Och tittar man på bilden så verkar de ha fått ordning på spärren för ofrivilligt gaspådrag med nu, sitter som vanligt nu istället för knapp på sidan.

https://www.topagrar.com/technik/news/s ... 86239.html



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Williamm  
#727721
johan eriksson skrev:Stihl kommer med en ny lite större batterisåg nu, MSA300.
Har bara hittat information på tyska än så länge.
Och tittar man på bilden så verkar de ha fått ordning på spärren för ofrivilligt gaspådrag med nu, sitter som vanligt nu istället för knapp på sidan.

https://www.topagrar.com/technik/news/s ... 86239.html

1631783083_fb7dd22e25a6b95b6973a635602ae436.jpg


Den ser ut att vara avvibrerad också.
Men knappen ser fortfarande lite udda ut...
1631783071_9fbdfa86e9317da98c0df3e1bef39b7e.jpg

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727727 Stihl släpper även en ny batteriladdare, som kan ladda 4 st batterier samtidigt, dock på 230 V. (Här hade jag nog hellre sett en 400V-lösning, då det nog blir rätt hög maxeffekt på den laddaren).

Stihl släpper även en batteridriven ryggblås.

Å angående den nya batterisågen. Maximal kedjehastighet på 30 m/s! 😮 Vilka byxor stoppar för den kedjan?

https://www.topagrar.com/technik/news/s ... 86239.html
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 16 sep 2021, 10:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Williamm  
#727737
Niking skrev:
Williamm skrev:
Niking skrev:Stihl släpper även en ny batteriladdare, som kan ladda 4 st batterier samtidigt, dock på 230 V. (Här hade jag nog hellre sett en 400V-lösning, då det nog blir rätt hög maxeffekt på den laddaren).

Stihl släpper även en batteridriven ryggblås.

Å angående den nya battetisågen. Maximal kedjehastighet på 30 m/s! 😮 Vilka byxor stoppar för den kedjan?

https://www.topagrar.com/technik/news/s ... 86239.html
/Niklas

.

Min 346 gör nog över 30m/s.. På bensinsågar så brukar det anges vid 80% av maxeffekten eller något sådant, så den vekliga max kedjehastigheten är mycket högre än de 24m/s som brukar anges.


Aldrig hört talats om att angiven maxhastigheten skulle anges vid 80% av verklig maxhastighet. Å då har jag hängt rätt mycket på skogsforum under de senaste 14 åren. Men skulle dina uppgifter stämma härvid, borde dessa ca 80% även gälla för batterisågar.

Att det sedan brukar gå att dreva upp och/eller trimma en bensinsåg och därmed öka kedjehastigheten är ju en helt annan sak.
/Niklas

Det var varvtalet som brukade uppges vid maxeffekt. (hva:s hemsida) Men jag har för mig att jag någonstans läst kedjehastighet vid maxeffekt vilket då inte är max kedjehastighet. Men jag minns inte var.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Williamm  
#727741
johan eriksson skrev:@williamm knappen på sidan här är on/off.

Aha! Då är ju allt bra!

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

johan eriksson  
#727753 Ja det är ett stort lyft mot hur dom gjorde på MSA220, en riktig konstruktionsmiss. Vi kan ju hoppas att dom ändrar den framöver.

1631790783_7816a2c4-8bcf-4eb8-80b6-9fac2898fa70.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727773 Har redan ställt mig i kö. Är så nöjd med mina batterisågar av olika slag. Den dag jag kan sätta MS500i på hyllan och ersätta med en eldriven såg kan inte komma fort nog.
Det nya batteriet låter lovande redan det nuvarande proffsbatteriet har bra uthållighet.

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727776 Eg er ikkje så stiv i tysk men fekk med meg at det står noko om det nya hexa sagkjedet i 3/8. Er det 3/8 fullprofil tru eller 3/8 lavprofil?
Skal eg vera heilt ærlig så veit eg ikkje om eg har så veldig tru på heilt hexa kjedet sjølv om det skal vera raskare enn eit trafådisjonelt kjede, ein velkjent metode med dei vanlige er jo og ha fila litt djupare i tanna når ein filer for og skapa ein litt mindre støtvinkel og få kjedet til og saga fortare.
Veit ikkje om det går med ei 6 kantsfil, fil og kjede blir sikkert dyrare og men får vel gi da ein sjangse utan og vera alt for negativ.
Senast redigerad av can tor 16 sep 2021, 15:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727778 Det nya Stihl-batteriet ska ju motsvara ett Husqvarna BLi 300-batteri i kapacitet. Båda på 36V, 9,4 Ah.

Ser fram emot din recension av den nya Stihl-sågen, Uvskogen. 👍
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#727782 Maximal angiven kedjehastighet mäts alltid på en obelastad såg vid fullt rusvarv. Det innebär att skyddsbyxor med den lägsta skyddsklass 1 anses vara tillräckliga även vid användning av de största sågarna då kedjehastigheten vid arbete typiskt ligger under 20 meter per sekund. Men skulle man nu ha oturen att råka ut för en full påsågning med t.ex. en såg i 60 cc klassen så är risken påtaglig att såga tvärs igenom skyddet. Med ännu kraftfullare sågar är det däremot så gott som säkert att man tämligen lätt sågar igenom ett par brallor i klass 1. Jag råkade själv ut för en full påsågning med en 444 i början på åttiotalet och hade turen att ha på mig brallor med riktigt bra sågskydd men sågade ändå igenom samtliga lager utom det sista.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727818
Niking skrev:Stihl släpper även en ny batteriladdare, som kan ladda 4 st batterier samtidigt, dock på 230 V. (Här hade jag nog hellre sett en 400V-lösning, då det nog blir rätt hög maxeffekt på den laddaren).

Stihl släpper även en batteridriven ryggblås.

Å angående den nya batterisågen. Maximal kedjehastighet på 30 m/s! 😮 Vilka byxor stoppar för den kedjan?

https://www.topagrar.com/technik/news/s ... 86239.html
/Niklas

Varför 400v lösning?
Blir krångligare o ladda för många.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727819 Oftast när man ser tekniska beskrivningar visas inte toppvarv utan varv vid bäst effekt.
Det varvet ränkar de på och det ger m/s talet.
Inte alltid men oftast.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727822
Mange skrev:
Niking skrev:Stihl släpper även en ny batteriladdare, som kan ladda 4 st batterier samtidigt, dock på 230 V. (Här hade jag nog hellre sett en 400V-lösning, då det nog blir rätt hög maxeffekt på den laddaren).

Stihl släpper även en batteridriven ryggblås.

Å angående den nya batterisågen. Maximal kedjehastighet på 30 m/s! 😮 Vilka byxor stoppar för den kedjan?

https://www.topagrar.com/technik/news/s ... 86239.html
/Niklas

Varför 400v lösning?
Blir krångligare o ladda för många.


Vet inte effekten på Stihls snabbladdare, men vet att Husqvarnas värsting är på 500W och tar ett batteri. Multiplicera detta med 4 och du får 2000W. Då är trefas 400V inte fel.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Williamm  
#727824
Mange skrev:Oftast när man ser tekniska beskrivningar visas inte toppvarv utan varv vid bäst effekt.
Det varvet ränkar de på och det ger m/s talet.
Inte alltid men oftast.

Som jag tänkte.

Men 30m/s är väldigt bra för en elsåg då dem brukar ligga under 20m/s

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727828
Niking skrev:
Ser fram emot din recension av den nya Stihl-sågen, Uvskogen. 👍
/Niklas


Det gör jag gärna, kör ju flera dagar i veckan med både msa220 och stångsågen från Sthil. Privat så har jag både gräsklippare och trimmer från Sthil som jag kör med AP300.
Senast redigerad av Uvskogen fre 17 sep 2021, 05:09, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).