SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

163 inlägg 31054 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#727599
knaggen skrev:
anersimyra skrev:I stadsdelarna, Skarpnäck, Liljeholmen/Älvsjö, Farsta så är det sedan förra sommaren batteridrivet som gäller för både trimmer/röjsåg och lövblåsar. Samma gäller för övrigt i samtliga stadsdelar men jag kan enbart tala för de delar där jag själv är verksam och där är samtliga entreprenörer som jag talat med odelat positiva till batterimaskiner trots att stadsdelarna dragit in en trimmervända vilket numera ger två vändor per år.. :-bd

I statsmiljö fungerar dom nog bra för då har kommun gubbarna/tjejerna något att hänga på 🤭

Nja, de jag pratar om är privata entreprenörer då i stort sett all drift är utlagt på entreprenad..🤑👍

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727606 Finns lösningar på allt. En lösning jag sett att komma runt detta är att gå ut med att det bara används batterimaskiner på företaget i fråga, sen lejer de in entrepenörer utan dessa.
Kortsiktigt funkar det...

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#727610
Mange skrev:Finns lösningar på allt. En lösning jag sett att komma runt detta är att gå ut med att det bara används batterimaskiner på företaget i fråga, sen lejer de in entrepenörer utan dessa.
Kortsiktigt funkar det...

Det fungerar inte på det sättet då t.e.x Svevia som vi jobbar för har full koll på vår maskinpark och dessutom kontrollerar att kravet på batterimaskiner följs till punkt och pricka. Vi måste ta en bild före och efter på alla jobb som vi utför och hade vid ett tillfälle fått med en bensinblås på efterbilden vilket blev mindre populärt för att uttrycka sig milt. Skulle vi fortsättningsvis bryta mot kravet så innebär det att avtalet omedelbart sägs upp vilken ingen entreprenör är dum nog att riskera..😮

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

tallen100  
#727614
anersimyra skrev:
Mange skrev:Finns lösningar på allt. En lösning jag sett att komma runt detta är att gå ut med att det bara används batterimaskiner på företaget i fråga, sen lejer de in entrepenörer utan dessa.
Kortsiktigt funkar det...

Det fungerar inte på det sättet då t.e.x Svevia som vi jobbar för har full koll på vår maskinpark och dessutom kontrollerar att kravet på batterimaskiner följs till punkt och pricka. Vi måste ta en bild före och efter på alla jobb som vi utför och hade vid ett tillfälle fått med en bensinblås på efterbilden vilket blev mindre populärt för att uttrycka sig milt. Skulle vi fortsättningsvis bryta mot kravet så innebär det att avtalet omedelbart sägs upp vilken ingen entreprenör är dum nog att riskera..😮

🤣 Batterihysterin har inga gränser, antar att ni är ute efter vägarna när det är svevia. Så det är väl synd att släppa ut avgaser där och föra oväsen🤣 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#727615 Nej, vi jobbar i parker och i tätortsnära skogar..😃🌲🌲🌳 tilläggas ska att det enbart finns krav på batteridrivet där sådana maskiner kan ersätta bensinditon så än dånar Dolmarn och storkvarnan muntert över nejderna..👍😃

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#727627 För övrigt blir det framöver Solo 681:an då Dolmarn är såld..🤑🤑🤑🤑🤑

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

johan eriksson  
#727628
anersimyra skrev:Nej, vi jobbar i parker och i tätortsnära skogar..😃🌲🌲🌳 tilläggas ska att det enbart finns krav på batteridrivet där sådana maskiner kan ersätta bensinditon så än dånar Dolmarn och storkvarnan muntert över nejderna..👍😃


Skönt att se att kraven kan vara vettigt utformade 👍

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727656
anersimyra skrev:
Mange skrev:Finns lösningar på allt. En lösning jag sett att komma runt detta är att gå ut med att det bara används batterimaskiner på företaget i fråga, sen lejer de in entrepenörer utan dessa.
Kortsiktigt funkar det...

Det fungerar inte på det sättet då t.e.x Svevia som vi jobbar för har full koll på vår maskinpark och dessutom kontrollerar att kravet på batterimaskiner följs till punkt och pricka. Vi måste ta en bild före och efter på alla jobb som vi utför och hade vid ett tillfälle fått med en bensinblås på efterbilden vilket blev mindre populärt för att uttrycka sig milt. Skulle vi fortsättningsvis bryta mot kravet så innebär det att avtalet omedelbart sägs upp vilken ingen entreprenör är dum nog att riskera..😮

Nja, det finns rundor o snurra på det mesta m de vill. det funkar om man har flera olika mindre aktörer som inte får det igen. Kan va samma killar tom.
Mål helgar medel..
Vill de ha krånglet för det ska se fint ut för pk maffian så finns lösningar på allt.

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727664
anersimyra skrev:
Mange skrev:Finns lösningar på allt. En lösning jag sett att komma runt detta är att gå ut med att det bara används batterimaskiner på företaget i fråga, sen lejer de in entrepenörer utan dessa.
Kortsiktigt funkar det...

Det fungerar inte på det sättet då t.e.x Svevia som vi jobbar för har full koll på vår maskinpark och dessutom kontrollerar att kravet på batterimaskiner följs till punkt och pricka. Vi måste ta en bild före och efter på alla jobb som vi utför och hade vid ett tillfälle fått med en bensinblås på efterbilden vilket blev mindre populärt för att uttrycka sig milt. Skulle vi fortsättningsvis bryta mot kravet så innebär det att avtalet omedelbart sägs upp vilken ingen entreprenör är dum nog att riskera..😮

Om svevia jobbar mot Trafikverket så har Trafikverket inga krav på att maskinerna måste gå på el.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#727670 Det torde vara ytterst få, om än någon, som skulle våga tillåta en UE att använda förbjudna maskiner om en överträdelse innebär ett omedelbart uppsägande av kontraktet. Särskilt då det batteridrivna alternativet är minst lika effektivt som bensinditot. På den Sveviaavdelning där jag själv brukar arbeta gör Svevias arbetsledning dagliga kontroller av arbetsställena utan att i förväg meddela när på dagen de dyker upp. Dessutom så arbetar entreprenören oftast tillsammans med Svevias egen personal så något fusk är i praktiken inte möjlig. Till saken hör även att både entreprenören eller den egna personalen får använda bensindrivet om det av olika anledningar är motiverat.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#727671
knaggen skrev:
anersimyra skrev:
Mange skrev:Finns lösningar på allt. En lösning jag sett att komma runt detta är att gå ut med att det bara används batterimaskiner på företaget i fråga, sen lejer de in entrepenörer utan dessa.
Kortsiktigt funkar det...

Det fungerar inte på det sättet då t.e.x Svevia som vi jobbar för har full koll på vår maskinpark och dessutom kontrollerar att kravet på batterimaskiner följs till punkt och pricka. Vi måste ta en bild före och efter på alla jobb som vi utför och hade vid ett tillfälle fått med en bensinblås på efterbilden vilket blev mindre populärt för att uttrycka sig milt. Skulle vi fortsättningsvis bryta mot kravet så innebär det att avtalet omedelbart sägs upp vilken ingen entreprenör är dum nog att riskera..😮

Om svevia jobbar mot Trafikverket så har Trafikverket inga krav på att maskinerna måste gå på el.

Det är möjligt, men vad jag talar om är Stockholm stads olika stadsdelar.

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727673
anersimyra skrev:Det torde vara ytterst få, om än någon, som skulle våga tillåta en UE att använda förbjudna maskiner om en överträdelse innebär ett omedelbart uppsägande av kontraktet. Särskilt då det batteridrivna alternativet är minst lika effektivt som bensinditot. På den Sveviaavdelning där jag själv brukar arbeta gör Svevias arbetsledning dagliga kontroller av arbetsställena utan att i förväg meddela när på dagen de dyker upp. Dessutom så arbetar entreprenören oftast tillsammans med Svevias egen personal så något fusk är i praktiken inte möjlig. Till saken hör även att både entreprenören eller den egna personalen får använda bensindrivet om det av olika anledningar är motiverat.

Det är ungefär lika dumt att påstå att sand/sand bilar skall gå på el eller att plogbilarna skall gå på el men det är väl därför svevia kontrakt brukar ligga på 200 miljoner om året mot Trafikverket så dom garderar sig. Så jag hoppas du saltar notan till dom för alla som har kontrakt med Trafikverket suger ur trv.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727674 Finns inga lagar som förbjuder nån maskin i det jsg menar, så vitt jag förstått.
Däremot kan de skriva krav i upphandlingar och ha egna bestämmelser och policy.
I det fall jag menar är det policy. Företaget själv vill ha samma kostnad och resultat och vill både ha kakan och äta den.
Det funkar fint. De som tvunget vill det ska vara batteri har det på papper och är nöjda.
De som gör jobbet gör det med de maskiner de tycker är lämpligast och de som tvunget vill ha på pappef vet inte vad som är gjort med vad ändå, eller struntar i vilket så alla är nöjda.
Lite mer krångel men det kostar lite så ingen verkar bry sig. Har funkat fint i flera år.
Hörde ett företag som hyrde in maskiner istället för att köpa så syntes det inte mycket.
Då funkar deras batteri grejer längre med.
Win win.
Har inte hört nån som bryr sig tillräckligt föf atg ta merkostnader eller kontrollera.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#727682
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Det torde vara ytterst få, om än någon, som skulle våga tillåta en UE att använda förbjudna maskiner om en överträdelse innebär ett omedelbart uppsägande av kontraktet. Särskilt då det batteridrivna alternativet är minst lika effektivt som bensinditot. På den Sveviaavdelning där jag själv brukar arbeta gör Svevias arbetsledning dagliga kontroller av arbetsställena utan att i förväg meddela när på dagen de dyker upp. Dessutom så arbetar entreprenören oftast tillsammans med Svevias egen personal så något fusk är i praktiken inte möjlig. Till saken hör även att både entreprenören eller den egna personalen får använda bensindrivet om det av olika anledningar är motiverat.

Det är ungefär lika dumt att påstå att sand/sand bilar skall gå på el eller att plogbilarna skall gå på el men det är väl därför svevia kontrakt brukar ligga på 200 miljoner om året mot Trafikverket så dom garderar sig. Så jag hoppas du saltar notan till dom för alla som har kontrakt med Trafikverket suger ur trv.

De entreprenörer inklusive mig själv som enligt avtal ” tvingas ” till att arbeta med batterimaskiner där sådana är ett alternativ är genomgående nöjda med dagens batterimaskiner.. :-bd och särskilt nöjda är kyrkogårdsförvaltningen på skogskyrkogården då det numera blivit en betydligt tystare miljö på hela anläggningen som är såpass stor att trimmning pågår varje dag under växtsäsongen.

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727685
anersimyra skrev:
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Det torde vara ytterst få, om än någon, som skulle våga tillåta en UE att använda förbjudna maskiner om en överträdelse innebär ett omedelbart uppsägande av kontraktet. Särskilt då det batteridrivna alternativet är minst lika effektivt som bensinditot. På den Sveviaavdelning där jag själv brukar arbeta gör Svevias arbetsledning dagliga kontroller av arbetsställena utan att i förväg meddela när på dagen de dyker upp. Dessutom så arbetar entreprenören oftast tillsammans med Svevias egen personal så något fusk är i praktiken inte möjlig. Till saken hör även att både entreprenören eller den egna personalen får använda bensindrivet om det av olika anledningar är motiverat.

Det är ungefär lika dumt att påstå att sand/sand bilar skall gå på el eller att plogbilarna skall gå på el men det är väl därför svevia kontrakt brukar ligga på 200 miljoner om året mot Trafikverket så dom garderar sig. Så jag hoppas du saltar notan till dom för alla som har kontrakt med Trafikverket suger ur trv.

De entreprenörer inklusive mig själv som enligt avtal ” tvingas ” till att arbeta med batterimaskiner där sådana är ett alternativ är genomgående nöjda med dagens batterimaskiner.. :-bd och särskilt nöjda är kyrkogårdsförvaltningen på skogskyrkogården då det numera blivit en betydligt tystare miljö på hela anläggningen som är såpass stor att trimmning pågår varje dag under växtsäsongen.

Det verkar som det är en kommun drift svevia håller på med och då är kontrakten inte feta mellan kommun och svevia och kraven sjunker på utövarna.Så det är bara att se vilket styre det är i dom kommunerna där du jobbar .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).