Öppna kategorin

Döda grenar på asken

10 inlägg 2502 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Döda grenar på asken

nicke1234  
#727502 Hej,

Har flera gamla askar på tomten och på många av dem har en del grenar börjat dö. Ska man låta de vara eller kapa av de döda grenarna?
Är det asksjuka? Vad kan man göra åt det i så fall?

En annan fråga. Har en lönn och en ask som står för nära varandra. Vilken är finast att ha kvar?
Se bild.
Tack



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Döda grenar på asken

anersimyra  
#727504 Asken ser ut att vara drabbad av askskottsjuka varför det torde vara bäst att satsa på Lönnen. I övrigt är det inte nödvändigt att ta bort angripna grenar såvida de inte utgör någon fara när de faller ner. Men ha lite is i magen och se om någon av askarna överlever innan du tar ett beslut att fälla dem..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Döda grenar på asken

Järnoxen  
#727511 De enda råd jag kan ge är att vara beredd på att grenarna kommer att ramla och att rötterna ruttnar bor väldigt fort när askarna har dött och då kan de ramla av minsta lilla vindpust (gissa hur jag vet? :-? ).

Användarvisningsbild

Re: Döda grenar på asken

nicke1234  
#727517 Så tråkigt. Tycker asken är det finaste trädet av de alla. Speciellt då flera har varit hamlade och hamlade träd kan bli dubbelt så gamla. Stora fina träd som står och dör på vår tomt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Döda grenar på asken

Ängagärdet  
#727533 Beskär den hårt så kommer den igen!

Användarvisningsbild

Re: Döda grenar på asken

nicke1234  
#727534 Har du nån källa på att man ska beskära sjuka askar hårt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Döda grenar på asken

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727536 Vi har askar på tomten som blev angripna för 10 år sedan eller nåt med flera döda grenar och allmänt risiga. De hämtade sig efter nåt år och är idag fina igen. Vi gjorde inget speciellt, men de döda grenarna ramlade förstås av efter hand.

Användarvisningsbild

Re: Döda grenar på asken

Ängagärdet  
#727598 Mina egna askar.

Användarvisningsbild

Re: Döda grenar på asken

Lars Lundqvist SLU  
#727698 En snabb googling säger att infekterade grenar bör kapas minst 30 cm från där infektionen ser ut att sluta. Det gäller att hindra svampangreppet från att nå stammen. Både blad och bladskaft bör som fallit från träden bör dessutom krattas ihop och forslas bort för att minska spridningen.

Avatar Fallback

Re: Döda grenar på asken

syre  
#727717 Ängagärdet har rätt. Kvista allt så att det bara är stammen kvar, blir jättefina.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).