SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

163 inlägg 31068 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727438 Bra fråga.
Jag ser de som tycker 45cc är för klent och köper ännu mindre batteri maskin på webben.
Är de nöjda med sitt produktval efteråt? Hur hjälper man dem i sitt produktval.
Ska batterimaskinerna ha framtid så får man vara ärlig och ta dem för vad de är inte vad man önskar att de är.
Nöjda användare finns nog nånstans, men de behöver vara många fler om det ska bli nåt som ersätter bränslemaskiner.

Kanske lättare o sänka produktion/prestation krav och anpassa dem till maskinerna..

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

jannee  
#727443 Det är ändå ypperligt att tekniknördarna inhandlar nya batterimaskiner för att sedan utprova dessa.
Förhoppningsvis är sedan deras utsago sanningsenliga.
Nu när batteridrift verkligen är inne får man även hoppas att utvecklingen på batterier går lite snabbare och mer framåt.
Tyvärr ser man startbatterier till bilar inte har fått någon förbättrad kvalité.
Man får vara glad om de bara håller garantitiden ut.
Nu kommer någon besserwisser och påstår att vi numera har fler och större strömförbrukare - MEN nu när vi har växelströmsgeneratorer som laddar uppåt 100 ampere borde batterierna ändå hålla längre än 2 till 3 år.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727445
Mange skrev:Bra fråga.
Jag ser de som tycker 45cc är för klent och köper ännu mindre batteri maskin på webben.
Är de nöjda med sitt produktval efteråt? Hur hjälper man dem i sitt produktval.
Ska batterimaskinerna ha framtid så får man vara ärlig och ta dem för vad de är inte vad man önskar att de är.
Nöjda användare finns nog nånstans, men de behöver vara många fler om det ska bli nåt som ersätter bränslemaskiner.

Kanske lättare o sänka produktion/prestation krav och anpassa dem till maskinerna..


Som vanligt gäller rätt verktyg till rätt objekt och det finns många tillfällen där en 35-kubiks batteriröjsåg fungerar alldeles ypperligt, vilket jag och andra kan intyga.

Sedan finns det säkert objekt där dagens batterigrejor blir för klena, typ 100 cm alm... Å då är det fortfarande högbullrande bensinare som gäller.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Williamm  
#727447 Tråden handlar om Stihl nya batteri "trimmer" och den vs hvas batteri "trimmer"

Batteri vs bensin har redan diskuterats, utan vidare resultat.

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727450
Niking skrev:
knaggen skrev:När en 560 knappt orkar igenom gräset vad tror ni en batteri röjare klarar, och treud är inte att tänka på på grund av brandrisk.


Om nu 57,1 kubik är i klenaste laget, varför då gå ner till 35 kubik?
/Niklas

Därför att det finns såna som är helt veck i skallen på företaget där jag jobbar visserligen tjänstemän som är så långt i från verkligheten som tror att allt går att rädda bara man är miljömupp och går över till eldrivet.
Och här räcker det inte med alkalyt soppa som endast släpper ut fin alpluft.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727451 Oavsett källa så går det åt kraft på nåt vis i nån mängd.
För de som har koll på elmaskiner o förbrukning så drar även de energi.
En 2000w motor drar energi oavsett om det är sladd, batteri eller bränsle.
Vinterhalvåret går det åt ström.
Förra julen sa de på radio vi skulle försöka se till o laga julmaten på olika tider så strömmen räcker. Lampor byts ut för o spara el...
Alla ska ha elbilar, elvärme, elmaskiner så energikrisen har nog gått över kan man tro.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727456
knaggen skrev:
Niking skrev:
knaggen skrev:När en 560 knappt orkar igenom gräset vad tror ni en batteri röjare klarar, och treud är inte att tänka på på grund av brandrisk.


Om nu 57,1 kubik är i klenaste laget, varför då gå ner till 35 kubik?
/Niklas

Därför att det finns såna som är helt veck i skallen på företaget där jag jobbar visserligen tjänstemän som är så långt i från verkligheten som tror att allt går att rädda bara man är miljömupp och går över till eldrivet.
Och här räcker det inte med alkalyt soppa som endast släpper ut fin alpluft.


Alternativt är ju att ta gräsröjningen i tid. Då klarar du ju dig utmärkt med en 35-kubikare - vare sig det är bensindrift eller batteridrift!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727459
Mange skrev:Oavsett källa så går det åt kraft på nåt vis i nån mängd.
För de som har koll på elmaskiner o förbrukning så drar även de energi.
En 2000w motor drar energi oavsett om det är sladd, batteri eller bränsle.
Vinterhalvåret går det åt ström.
Förra julen sa de på radio vi skulle försöka se till o laga julmaten på olika tider så strömmen räcker. Lampor byts ut för o spara el...
Alla ska ha elbilar, elvärme, elmaskiner så energikrisen har nog gått över kan man tro.


Helt klart kräver eldrift vissa förutsättningar för att fungera. Å det kan ju bli aktuellt att höja huvudsäkringen om mycket el ska användas samtidigt. Typ att samtidigt ladda många batterier, laga mat på spis och ugn, duscha och tvätta smutsiga arbetskläder...

Å andra sidan fordrar även bensindrift sina förutsättningar för att fungera. Utöver att ha tillräckligt med dyr bensin hemma, så krävs ju en del reservdelar, så som extra luftfilter, tändstift m.m. hemma, samt dyr service med jämna mellanrum.

Så vilket system som än används, så blir ju ändan där bak...
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 18 sep 2021, 13:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

tallen100  
#727461 Visst är bensinen dyr, men det är batterierna oxå.
Och det är ganska mycket värt att slippa vara beroende av laddare.

Sen skulle det vara intressant att veta hur du servar dina bensinsågar, eftersom servicen är så "dyr" 🤔

Är det membran, suglod och bränsleslang, som man kanske byter eller ser över vart tionde år om inte sågen går på "heltid", som blivit så dyra?

Oljesmörjning, drev, diverse lager, osv, gissar jag det sitter på batterisågarna oxå.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727463 Ganska mycket värt att slippa bensinvrålet, tomgångsknattret och avgaserna också.

Service, reparationer och felsökning, utöver det jag gör själv, innebär ju 2×7 mils resor + felsökningskostnad och reparationskostnader till verkstadstaxa. Blir snabbt kännbara summor...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727467 Så fort det är nåt som snurrar som används så blir det service. Oavsett kraftkälla...
Är de på en hylla mesta tiden så blir det inte mycket första tiden men även utan att det används krävs visst underhåll för allt åldras.
Alla stör sig inte på motorljud. Jag vill nog påstå att jag njuter av det.

Jag servade till min röjare nu från sent 70 tal. Den går inte mycket men startar alltid och har kraften när den behövs.
Tror aldrig stiftet är bytt i den, det är ingen såg med R stift och den har haft Aspen sen sent 80'tal så den kräver mindre tid o tanke än de flesta elröjare att få igång. Jag är rätt säker på att dess miljökonsekvens kalkyl har gått ihop sig sen 30 år tillbaka så var gång den startar är ren miljövinst. Likaså 945an den åker i ibland.
Nytillverkning är miljöbov nr1.
Ska det vara nån form av hållbart tänkande vad det gäller maskiner så får det nog funderas en runda till..

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727468
Niking skrev:Service, reparationer och felsökning, utöver det jag gör själv, innebär ju 2×7 mils resor + felsökningskostnad och reparationskostnader till verkstadstaxa. Blir snabbt kännbara summor...
/Niklas

Har du rabatt på dessa kostnader när du handlat din batterimaskin?
Eller närmare till service stället?
Gratis felsökning?

Kännbara summor är inget man ska vara känslig för om man ska ha batterimaskin. De är inte gratis de heller.
/Mange

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727469 För min del är arbetsmiljön främsta fokus. Å då är ju Husqvarnas batterimaskiner helt outstanding, jämfört med en motsvarande bensinare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727471 De väsnas väldigt lite de där 35cc röjarna. Finns några här i byns trädgårdar..
Tror inte jag sett nån som röjer med 35cc i skogen bortsett från midjeröjare o den ser jag inte ofta heller.

Kunde inte det vara nåt? Midjeröjare med batteripack på ryggen?
Rygg batteri funkar väl på röjare med?
Har stihl ryggbatteri med?

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727472
Mange skrev:
Niking skrev:Service, reparationer och felsökning, utöver det jag gör själv, innebär ju 2×7 mils resor + felsökningskostnad och reparationskostnader till verkstadstaxa. Blir snabbt kännbara summor...
/Niklas

Har du rabatt på dessa kostnader när du handlat din batterimaskin?
Eller närmare till service stället?
Gratis felsökning?

Kännbara summor är inget man ska vara känslig för om man ska ha batterimaskin. De är inte gratis de heller.
/Mange


Än så länge har jag själv kunnat göra all nödvändig service på mina batterimaskiner och bara behövt byta slitdelar, så som kedja, drev, trimmerlina, sågklinga...

Tyvärr är inte fallet så med mina bensinare, utan där har jag alltför ofta behövt lämna in dem för motorservice - trots att jag enbart kör dem på Aspen!

Tja batterier kostar, men det gör också bensin och service...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).