Skogsnyheter

Budgetförslag för skydd av skog - nytt Sveaskogsprogram

3 inlägg 2445 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Budgetförslag för skydd av skog - nytt Sveaskogsprogram

Torbjörn Johnsen  
#727353 Idag presenterade regeringen sitt budgetförslag för skydd av skyddsvärd skog genom avgånde landsbygdsminister Ibrahim Baylan och miljöminister Per Bolund. Totalt handlar det om en satsning på ca 1,2 miljarder som tillsammans med tidigare beslutade medel ska ge totalt 2,3 miljarder under 2022. Pengar som ska användas för att dels ersätta markägare som avsätter skogsmark men också för att stimulera till mer aktivt friluftsliv. Liknande belopp planeras även för de närmaste fem åren.

En del av pengarna ska användas för skötsel av naturreservat, vandringsleder och skyddad natur och en del ska öronmärkas för att utveckla naturnära jobb med speciellt fokus mot unga.

Den största potten kopplas till ”vissa av Skogsutredningens förslag” samt ”för Skogsstyrelsens arbete med avverkningstillstånd i fjällnära skog”:

Skogsutredningen har i sitt betänkande Stärkt äganderätt, flexibla skyddsformer och naturvård i skogen (SOU 2020:73) lämnat en rad förslag som remissbehandlats och är under beredning i Regeringskansliet. Regeringen har för avsikt att lämna en proposition till riksdagen i frågan. Regeringens satsningar med anledning av skogsutredningens förslag är av stor betydelse för det fortsatta arbetet med skogsprogrammet och ett flertal skogliga frågor.


Regeringen skriver även att äganderätten ”bör stärkas” vid formellt skydd av skog ”genom att frivilligheten ska vara grunden för myndigheternas arbete”.

Nytt Sveaskogsprogram?
Budgetpresentationen om skog och bevarande är vagt formulerad så det återstår att se vilka eventuella skarpa förslag som kommer ur den här balansakten. Bolund nämner "ett nytt Sveaskogsprogram för byta ev mark" i presentationen men det finns inget med i den skrivna texten om det här.

Att samtidigt få ihop satsningar på en tydlig skogspolitik, skydd av värdefull natur och fjällskogar, främjande av biologisk mångfald, friluftsliv, renskötsel, jakt, fiske och besöksnäring inklusive skötsel och underhåll av naturreservat och vandringsleder kan ju vara lättare sagt än gjort. Eller vad tror ni om satsningarna och nivåerna på beloppen? Hur långt räcker 810 miljoner kr extra per år för att ersätta markägare?

Enligt Bolund är det den största satsningen som någonsin gjorts av en svensk regering för att skydda värdefull natur. Enligt Baylan är det en stor satsning för att främja skogsnäringens tillväxt och skogen med dess många värden.

Läs hela pressmeddelandet här

Video från presskonferensen med Baylan och Bolund kan ni se här.
Avgående närings- och landsbygdsminister Ibrahim Baylan säger bl a att det är viktigt med en stor hållbar skoglig tillväxt samtidigt som alla miljö- och klimatmål ska uppfyllas. (skärmdump från dagens presentation)




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Budgetförslag för skydd av skog - nytt Sveaskogsprogram

Mellberg  
#727365 Hoppas att de i första hand börjar sköta om de områden som redan är skyddade. Var och tittade på en fastighet som gränsade mot ett reservat i våras, måste säga att de flesta gränsmarkeringarna var på sniskan. Krävs det dessutom skötsel torde det vara ännu värre. 👎

Annars gissar jag att man tänker fortsätta stjäla privatskogen som vanligt... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Budgetförslag för skydd av skog - nytt Sveaskogsprogram

Sjögården  
#727368 Det räcker inte långt med det anslaget.
Bara kring mig inom ett par mils omkrets kan jag hitta slutavverkningsskog för 3 miljoner som är pausad pga. knärot.
Det blir lagom till lite plåster på såren… 😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).