tis 12 jul 2022, 10:34#763679
Jag har lyckats med Trico mot rådjur på gran, det funkar om man är noggrann. Vintern 20-21 hade jag tejp, och på någon del fårull, på mina 3 ha gran liten täckrot, och där betades ca 50-60 % av rådjur. Det har funkat hyfsat förr, men nu är betestrycket för hårt. 10% var helt döda, satte nya plantor där, klippte sidoskott på de betade och sprutade sedan ca 20L Trico på alla 7500 plantor. Gav en aning högre dos längs planteringens 3 yttervarv för avskräckning. Efter vintern 21-22 kan jag inte se en enda planta som är betad. Mycket dyrt med Trico och mycket arbete, men viltskadorna av rådjur försvann trots många rådjur som gått runt och igenom. Biltema har en lätt tryckspruta med mässingsmunstycke som är mkt bra till detta, 45-578. Köpte 5 st sprutor, och kunde plocka ihop 2 fungerande av delarna. Jag returnerade sedan de 3 "vraken". (Tyvärr är kvalitén katastrof-hemsk som vanligt!) Spruta 0-1 cm från toppen på gran, nästan helt intill, annars hamnar 80% på marken. Fördelen med denna sprutan är att du kommer nära = precision, allt kommer på plantan (Tror mer på det till gran än att gå och fumla med en längre lans/ryggspruta, jag är ändå 183 cm.) Jag har sprutat 10-15 cm långt på toppskott på torra resp aningen daggvåta plantor i sept-okt, och det funkar. Bara det är skuggfritt och 1-2 torra dagar efter. I år kommer jag testa att minska till 5-10 cm från topp, ev späda 10% som sägs i tråden här, och ev stryka med gummihandske eller pensel för snabbare arbete.