Motorsåg och handhållet

Filning av kedja

50 inlägg 8694 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Lars1  
#726708 När man filar kedjan då den sitter på sågen vickar alltid skärtanden något när man drar filen genom den pga spelet mellan kedjans styrklackar och spåret i svärdet. Det blir inte så mycket om man spänner kedjan hårt innan filning men ändå. Ni som filat mycket hur ser ni på detta, vinklarna ändras ju något.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

där nor  
#726714 En del kedjor ska filas med den vinkeln som blir när skärtanden vickar i spåret. Det står på kartongen,
10-15 grader. Annars får man kompensera felvinkeln med att lyfta filen lite ( med svärdet vågrätt).
Det är det som är hantverket!

Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

Ent  
#726720
där nor skrev:En del kedjor ska filas med den vinkeln som blir när skärtanden vickar i spåret. Det står på kartongen,
10-15 grader. Annars får man kompensera felvinkeln med att lyfta filen lite ( med svärdet vågrätt).
Det är det som är hantverket!

Det där var ny information! Rackarns vad man får lära sig🙂.

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726739
Lars1 skrev:När man filar kedjan då den sitter på sågen vickar alltid skärtanden något när man drar filen genom den pga spelet mellan kedjans styrklackar och spåret i svärdet. Det blir inte så mycket om man spänner kedjan hårt innan filning men ändå. Ni som filat mycket hur ser ni på detta, vinklarna ändras ju något.

Jag filar vertikalt. En finger före, en efter tanden och håller den i ytterläge så den inte vickar.
Då är det lätt att hålla vinklar och filposition i tanden.
Nu har jag 1,5 spårvidd så det vickar inte mycket heller jämfört med de sm har 1,3.

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Lars1  
#726764
Mange skrev:
Lars1 skrev:När man filar kedjan då den sitter på sågen vickar alltid skärtanden något när man drar filen genom den pga spelet mellan kedjans styrklackar och spåret i svärdet. Det blir inte så mycket om man spänner kedjan hårt innan filning men ändå. Ni som filat mycket hur ser ni på detta, vinklarna ändras ju något.

Jag filar vertikalt. En finger före, en efter tanden och håller den i ytterläge så den inte vickar.
Då är det lätt att hålla vinklar och filposition i tanden.
Nu har jag 1,5 spårvidd så det vickar inte mycket heller jämfört med de sm har 1,3.


Det där förstod jag inte riktigt. Filar du med kedjan i svärdet och motorsågen stående vertikalt? Håller du sedan fast kedjan med ena handen och filar med den andra? Skiftar du mellan vänster och höger hand så du filar tänderna snett fram åt höger med vänster hand och håller med höger?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

anersimyra  
#726778 Den tiogradiga vinkeln är det så kallade filläget man ska hålla i tanden och har inget med en glappande kedja att göra. De flesta kedjor ska numera filas med filläget 10 grader men några enstaka kedjor ska filas med filläget 0 grader. Timberlines filgigg ger ett 0 läge på slipstålet men det är inget som märks i praktiken även om kedjan ska filas med ett tiogradigt filläge..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726780
Lars1 skrev:
Mange skrev:
Lars1 skrev:När man filar kedjan då den sitter på sågen vickar alltid skärtanden något när man drar filen genom den pga spelet mellan kedjans styrklackar och spåret i svärdet. Det blir inte så mycket om man spänner kedjan hårt innan filning men ändå. Ni som filat mycket hur ser ni på detta, vinklarna ändras ju något.

Jag filar vertikalt. En finger före, en efter tanden och håller den i ytterläge så den inte vickar.
Då är det lätt att hålla vinklar och filposition i tanden.
Nu har jag 1,5 spårvidd så det vickar inte mycket heller jämfört med de sm har 1,3.


Det där förstod jag inte riktigt. Filar du med kedjan i svärdet och motorsågen stående vertikalt? Håller du sedan fast kedjan med ena handen och filar med den andra? Skiftar du mellan vänster och höger hand så du filar tänderna snett fram åt höger med vänster hand och håller med höger?

Filar jag på sågen är den vertikal.
Filar jag inte på sågen filar jag vertikalt i ett skruvstycke i bröst höjd.
Lättare o snurra sågen så filar oftast högerhänt numera.
Håller fast gör jag inte i nåt hårt grepp utan mer bara håller fingrarna där så den stannar i ytterläge .

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

paavo25  
#726781 Jag är dålig filare.

I en finsk maskin tidning, koneviesti, var om en slip företag. Fabrik ny kedja vs rätt vässt kedja var 1 sekund skillnad. Inte mycket, men ett skift, tidsåtgång en timma mer med ny kedja. Och ända rätta slipsättet var vattenkylt och med nåns special slipsten.

Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726786
Lars1 skrev:När man filar kedjan då den sitter på sågen vickar alltid skärtanden något när man drar filen genom den pga spelet mellan kedjans styrklackar och spåret i svärdet. Det blir inte så mycket om man spänner kedjan hårt innan filning men ändå. Ni som filat mycket hur ser ni på detta, vinklarna ändras ju något.


Eg filer med saga oppå låret og då held eg ho fast med den eine neven sammtidig som at eg støttar på baksida av tanna, viss eg får det til skal eg legga ut ein video.

Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

Ent  
#726799
anersimyra skrev:Den tiogradiga vinkeln är det så kallade filläget man ska hålla i tanden och har inget med en glappande kedja att göra. De flesta kedjor ska numera filas med filläget 10 grader men några enstaka kedjor ska filas med filläget 0 grader. Timberlines filgigg ger ett 0 läge på slipstålet men det är inget som märks i praktiken även om kedjan ska filas med ett tiogradigt filläge..🙂👍


Hmm, om vi tänker oss Husqvarnas lilla std 1 A filmall i aluminiumn som placeras över kedjan. Den har ju små plastrullar som filen rullar på. Där torde det väl bli ganska exakt 0 grader i förhållande till tandens plana ovansida. Hur ska man få till 10 grader med en sån mall?

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726805 Malkarna är ofta rätt efter de specar tillverkare rek.
Rullarna är ofta lite tiltade.

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

anersimyra  
#726812
Ent skrev:
anersimyra skrev:Den tiogradiga vinkeln är det så kallade filläget man ska hålla i tanden och har inget med en glappande kedja att göra. De flesta kedjor ska numera filas med filläget 10 grader men några enstaka kedjor ska filas med filläget 0 grader. Timberlines filgigg ger ett 0 läge på slipstålet men det är inget som märks i praktiken även om kedjan ska filas med ett tiogradigt filläge..🙂👍


Hmm, om vi tänker oss Husqvarnas lilla std 1 A filmall i aluminiumn som placeras över kedjan. Den har ju små plastrullar som filen rullar på. Där torde det väl bli ganska exakt 0 grader i förhållande till tandens plana ovansida. Hur ska man få till 10 grader med en sån mall?

Jag har ingen erfarenhet av att använda filmallar så det kan jag tyvärr inte svara på..🤔👍🙂

Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726872

Liten film frå meg

Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726874


Ein video til frå meg

Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

Danskar´n  
#730682
där nor skrev:En del kedjor ska filas med den vinkeln som blir när skärtanden vickar i spåret. Det står på kartongen,
10-15 grader. Annars får man kompensera felvinkeln med att lyfta filen lite ( med svärdet vågrätt).
Det är det som är hantverket!


Nja...är inte helt övertygad om detta... ska prova att minnas hur jag gjorde när jag var aktiv... 😉 . Jag lyckades erhålla mig så pass bra rutin att jag hade filvinkel etc "i kroppen" så att säga. Jag använde en liten skruvstad med 2 tänder som man slog fast i en liggande stock eller hög stubba, så att det gick att fila från bägge sidor med skyvande fil. I bland använde jag en skena på filen, så jag fick mera lika djup på filen. Dessa värktyg ryms lätt i lårfickan.
Vad skärtandens vickande anbelanger, så är det väl en anledning till att det finns en kläm-anordning på de flesta el-kedjeslip - billiga som dyra. Att spänna kedjan för hårt, lär man sig snabbt är en dålig idé...
MEN... det finns lika många metoder som det finns "sågförare", och alla påstår sig hittat "de visas sten!... 😇 . Faktum är att en väl filat kedja med lika långa tänder och lika vinklar är en förutsättning för bra utfört jobb!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).