Motorsåg och handhållet

Filning av kedja

50 inlägg 8692 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726197 Det är fullt möjligt att fila så den blir lika vass på båda sidor oavsett huggning, fil, filare om han vill.
Det är fullt möjligt att med enkla medel anpassa filning till sin körstil och arbete.
Lika fullt möjligt att snabbt få bättre resultat än nytt om man så vill.

Bättre o hitta lösningar än förklaringar på ett problem.

Jag har filat med både höger o vänster hand med samma fil.
Det har funnits filar med rak huggning för inte så länge sen.
Att huggning vrider sig är för det inte ska bli randigt.
Det finns filar med olika huggna tänder nu med.
Det som påverkar filning mycket mer än huggning på den är den som för den.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726200 Med litt trening går det greit og fila med både høgre og venstreneven sjølv for meg som er høgrehendt, ryttarane derimot filas berre med høgrå. Saga snus og dei blir filt, det ser faktisk litt ut som eg har tenkt og spela fiolin iverfall med eit lengre sverd.

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

anersimyra  
#726210 Åt vilket håll filen är huggen kan ju omöjligen ha någon som helst betydelse för hur mycket filen avverkar i ett visst läge. Det skulle i så fall innebära att när man t.e.x vidgar ett hål med rundfilen så skulle man få maximal respektive minimal avverkning beroende på var i hålet man för tillfället avverkar.. 🤔 hur som så är det ett välkänt faktum att för den högerhänte så är det mer ansträngande att fila de vänstra tänderna då man drar filen inåt/uppåt i tanden med sågen stående på vänster ben medans man vid filning av de högra tänderna trycker filen ut från kroppen med sågen vilande på vänster knä och fastklämd med höger knä. Samma effekt blir det för övrigt med kedjan anbringad i en kedjehållare eller med sågen uppspänd i skruvstycke..🙂

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Williamm  
#726323
där nor skrev:Vi hade en bra filtråd på forumet för ett tag sen som var riktigt lärorik med Canam och Mange m.fl. Man jämförde olika filfabrikat t.ex. stigningen på filens huggning som är en spiral. Men gemensamt var att alla filar var "högergängade" tror jag. Det med för att filens eggar får olika vinkel mot tanden vid filning av höger eller vänstertand. På den ena tanden tar filen bra, man känner att den avverkar. En nördig slutsats blev att det borde finnas höger- och vänsterfilar. Ska se om tråden finns kvar.

Är det denna?
Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil...

Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

där nor  
#726325 Tack ,det är den tråden jag for efter. Skönt det finns killar med minnet i behåll. Ska lus- läsa tråden och akkamaans och övrigas synpunkter, så kanske vi kan ge Lars1 bra svar på hans fråga. Ja tror att en van sågfilare lärt sig kompensera för olika muskler och spiralhuggningsvinklar. Höres!

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Williamm  
#726326
där nor skrev:Tack ,det är den tråden jag for efter. Skönt det finns killar med minnet i behåll. Ska lus- läsa tråden och akkamaans och övrigas synpunkter, så kanske vi kan ge Lars1 bra svar på hans fråga. Ja tror att en van sågfilare lärt sig kompensera för olika muskler och spiralhuggningsvinklar. Höres!

Den dök upp i bildsviten överst på "aktiva trådar"
Jag var inte med när den tråden var i gång, och har inte läst den än.

Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

Ent  
#726540
anersimyra skrev:Åt vilket håll filen är huggen kan ju omöjligen ha någon som helst betydelse för hur mycket filen avverkar i ett visst läge. Det skulle i så fall innebära att när man t.e.x vidgar ett hål med rundfilen så skulle man få maximal respektive minimal avverkning beroende på var i hålet man för tillfället avverkar.. 🤔 hur som så är det ett välkänt faktum att för den högerhänte så är det mer ansträngande att fila de vänstra tänderna då man drar filen inåt/uppåt i tanden med sågen stående på vänster ben medans man vid filning av de högra tänderna trycker filen ut från kroppen med sågen vilande på vänster knä och fastklämd med höger knä. Samma effekt blir det för övrigt med kedjan anbringad i en kedjehållare eller med sågen uppspänd i skruvstycke..🙂


Jag är högerhänt men jag filar vänstertänderna med vänster hand, inifrån och ut på samma sätt som högertänderna. Vänsterhandsfilning av vänstertänderna är förstås lite avigt, men det känns bättre än att fila utifrån och in med den högra handen.

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

JensSkoog  
#726554
Ent skrev:
Jag är högerhänt men jag filar vänstertänderna med vänster hand, inifrån och ut på samma sätt som högertänderna. Vänsterhandsfilning av vänstertänderna är förstås lite avigt, men det känns bättre än att fila utifrån och in med den högra handen.

Håller jag med dig i @Ent.
Känns fel att fila olika vägar i tänderna. Går ju bra när man har
tränat på att använda vänsterhanden (några år :D)
Den stora skilnaden i filningen är ju själva filen.
Slitna filar använde jag lite för ofta i "gammla dar" :wink:

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726556 Själva hugget som ger skäret på filen är rakt i de filar jag har och har sett. tror aldrig jag sett nåt vinklat i sågfilar eller andra rundfilar.

Dessa hugg är inte långa, kanske 1/8 av filens diameter. Det är mellanrum mellan dessa hugg. Detta mellanrum är det man ser på filen att det vrider sig, inte hugget i sig. Att man inte har detta mellanrum i raka linjer är för att då tar inte filen där om den inte vrids.
Jag har haft såna raka rundfilar och tror jag har nån kvar nånstans...

Hur mycket huggningen vrider sig verkar inte ha stor betydelse såvitt jag begriper, så länge hela (eller större delen av) filen förs i tanden.

Att ha rena, friska filar är en förutsättning i filning som inte går att trolla bort.

Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

Ent  
#726609 Jo, filkardan är ett ofta förbisett verktyg, och inget man hittar på Biltema längre. Min är en sådan, inte världens bästa men som vanligt 200 % bättre än ingen alls. Duab har Bacho: https://duab.se/maskiner-verktyg/handve ... PEQAvD_BwE

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

anersimyra  
#726644 En filkarda är inte särskilt effektiv på en rundfil. Men att klämma filen i armvecket och dra ur spånet fungerar ovanligt bra.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

Ent  
#726648
anersimyra skrev:En filkarda är inte särskilt effektiv på en rundfil. Men att klämma filen i armvecket och dra ur spånet fungerar ovanligt bra.. :-bd


Givetvis är det lättare på en fil med plana ytor, men nog går hyggligt även på en rundfil. Man får jobba sig runt, trägen vinner🙂.

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

JensSkoog  
#726685
anersimyra skrev:En filkarda är inte särskilt effektiv på en rundfil. Men att klämma filen i armvecket och dra ur spånet fungerar ovanligt bra.. :-bd

Jag bara drar den genom skägget - det funkar utmärkt :D

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

anersimyra  
#726690
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:En filkarda är inte särskilt effektiv på en rundfil. Men att klämma filen i armvecket och dra ur spånet fungerar ovanligt bra.. :-bd

Jag bara drar den genom skägget - det funkar utmärkt :D

Aha, då är det filspånor och inte åldern som gett dig det grå skägget, Jens.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726691 Hahaha.

Jag torkar filen var tand. Vrider den ett halvt varv efter första tager så jag inte trycker in skiten.
Tvättar när den inte tar, doppar den i äppelcidervinäger när det behövs (tvättar igen rätt fort).
Får ut många filningar av en fil.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).