Motorsåg och handhållet

Filning av kedja

50 inlägg 8765 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Filning av kedja

Lars1  
#726103 Det här kanske har varit uppe förut på skogsforum men det kan vara bra att även nya läsare får del av kunskapen. Varför tar filen bättre när man filar länkarna från vänster till höger mot när man filar de från höger mot vänster. Sågkroppen på motorsågen är då bak och svärdspetsen fram. Åt ena hållet riktigt känns det hur filen har korrekt grepp och avverkning medan den för den andra hälften av länkarna går hur lätt som helst och knappast avverkar någonting.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726105 Filer du med ei eller to hender

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Williamm  
#726107
Lars1 skrev:Det här kanske har varit uppe förut på skogsforum men det kan vara bra att även nya läsare får del av kunskapen. Varför tar filen bättre när man filar länkarna från vänster till höger mot när man filar de från höger mot vänster. Sågkroppen på motorsågen är då bak och svärdspetsen fram. Åt ena hållet riktigt känns det hur filen har korrekt grepp och avverkning medan den för den andra hälften av länkarna går hur lätt som helst och knappast avverkar någonting.

Jag har märkt det också, filar du ryttarna varannan i samma håll som tanden så är det inte så. Det har nog med vikeln få ryttarna i förhållande till filen.

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

anersimyra  
#726111
1630756024_49c7e280-9a2f-414d-9999-c62b837dd2d4.jpeg
. När man filar som på bilden så måste man använda bröstmuskeln för att trycka filen mot tanden. Men när man filar motstående sida så använder man tricepsmuskeln vilket av någon anledning går lättare och dessutom ger en naturligt rakare filföring. Är man vänsterhänt så blir det förstås tvärtom..🙂

Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726115 Eg er enig med Anders her, det går lettare på ein måte og fila med venstre neven mot høgre, men syns det er lettare og få til ei beinare (rakare) filing med høgre handa. Eg filar på same måte som han antar eg. Ellers prøvar eg og ha ganske god skrå (luting) på sverdet når eg filer, opp med sverdspissen. Lettast og få til ved og sitta på bakken og støtta ryggen mot noko, ca 90 grader i kneleddet på den foten ein har saga på. Er dette forståelig på norsk?

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726116 Eller så lär man sig växla händerna, beroende på vilket håll man filar åt. Kräver förvisso lite övning, men övning ger ju färdighet.

F.ö bör ju sågen sättas upp och ner i skruvstädet, så att inte kastskyddet hindrar kedjefilningen på främst korta svärd.

I fält rekommenderas en filbock, som då slås ner i en stock eller en stubbe.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Lars1  
#726120
anersimyra skrev:
1630756024_49c7e280-9a2f-414d-9999-c62b837dd2d4.jpeg
. När man filar som på bilden så måste man använda bröstmuskeln för att trycka filen mot tanden. Men när man filar motstående sida så använder man tricepsmuskeln vilket av någon anledning går lättare och dessutom ger en naturligt rakare filföring. Är man vänsterhänt så blir det förstås tvärtom..🙂


Jag filar aldrig i skogen, i stället har jag med extra kedjor och byter vid behov och filar bara i verkstaden. Där har jag en liten lös bänk med ett skruvstycke på som jag kan sätta fast sågen i. Den lösa bänken ligger ovanpå den fasta arbetsbänken och jag kan snurra den runt så att jag alltid har bra arbetsställning. Det där med bröstmuskel och triceps har ingenting med min fråga att göra. När jag filar åt ena hållet behöver jag inte lägga an någon kraft alls det känns hur filen arbetar helt korrekt och avverkar tandmaterial medan det åt andra hållet går hur lätt som helst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

anersimyra  
#726127
Lars1 skrev:
anersimyra skrev:
1630756024_49c7e280-9a2f-414d-9999-c62b837dd2d4.jpeg
. När man filar som på bilden så måste man använda bröstmuskeln för att trycka filen mot tanden. Men när man filar motstående sida så använder man tricepsmuskeln vilket av någon anledning går lättare och dessutom ger en naturligt rakare filföring. Är man vänsterhänt så blir det förstås tvärtom..🙂


Jag filar aldrig i skogen, i stället har jag med extra kedjor och byter vid behov och filar bara i verkstaden. Där har jag en liten lös bänk med ett skruvstycke på som jag kan sätta fast sågen i. Den lösa bänken ligger ovanpå den fasta arbetsbänken och jag kan snurra den runt så att jag alltid har bra arbetsställning. Det där med bröstmuskel och triceps har ingenting med min fråga att göra. När jag filar åt ena hållet behöver jag inte lägga an någon kraft alls det känns hur filen arbetar helt korrekt och avverkar tandmaterial medan det åt andra hållet går hur lätt som helst.

Just, det, och det beror ju helt på på vilket sätt man anlägger kraften med sin kropp. Åt ena hållet så drar man filen inåt och åt andra hållet så trycker man filen utåt vilket aktiverar olika muskelgrupper…🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Williamm  
#726128
anersimyra skrev:
Lars1 skrev:
anersimyra skrev:
1630756024_49c7e280-9a2f-414d-9999-c62b837dd2d4.jpeg
. När man filar som på bilden så måste man använda bröstmuskeln för att trycka filen mot tanden. Men när man filar motstående sida så använder man tricepsmuskeln vilket av någon anledning går lättare och dessutom ger en naturligt rakare filföring. Är man vänsterhänt så blir det förstås tvärtom..🙂


Jag filar aldrig i skogen, i stället har jag med extra kedjor och byter vid behov och filar bara i verkstaden. Där har jag en liten lös bänk med ett skruvstycke på som jag kan sätta fast sågen i. Den lösa bänken ligger ovanpå den fasta arbetsbänken och jag kan snurra den runt så att jag alltid har bra arbetsställning. Det där med bröstmuskel och triceps har ingenting med min fråga att göra. När jag filar åt ena hållet behöver jag inte lägga an någon kraft alls det känns hur filen arbetar helt korrekt och avverkar tandmaterial medan det åt andra hållet går hur lätt som helst.

Just, det, och det beror ju helt på på vilket sätt man anlägger kraften med sin kropp. Åt ena hållet så drar man filen inåt och åt andra hållet så trycker man filen utåt vilket aktiverar olika muskelgrupper…🙂👍

När jag filar ryttarna så är varannan svårare att fila när jag filar alla åt samma håll.
Det v ar det jag uppfattade TS frågade om.

Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

tallen100  
#726132 Nej det är väl tänderna det avser, med höger och vänster hand.

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Williamm  
#726145 Aha! Det har jag inta haft problem med, men där har anersimyra rätt..

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726160 Finns en kanontråd här som heter bilder på filning som är läsvärd.
I vertikal filning blir ingen sida dominant filad utan båda sidorna filas lika dan't på gott och ont.

Om ena sidan är bättre borde man inte sträva efter att få lika bra på båda? Eller bättre.
Finns inga gränser på hur bra det kan bli.

Avatar Fallback

Re: Filning av kedja

där nor  
#726189 Vi hade en bra filtråd på forumet för ett tag sen som var riktigt lärorik med Canam och Mange m.fl. Man jämförde olika filfabrikat t.ex. stigningen på filens huggning som är en spiral. Men gemensamt var att alla filar var "högergängade" tror jag. Det med för att filens eggar får olika vinkel mot tanden vid filning av höger eller vänstertand. På den ena tanden tar filen bra, man känner att den avverkar. En nördig slutsats blev att det borde finnas höger- och vänsterfilar. Ska se om tråden finns kvar.

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Williamm  
#726190
där nor skrev:Vi hade en bra filtråd på forumet för ett tag sen som var riktigt lärorik med Canam och Mange m.fl. Man jämförde olika filfabrikat t.ex. stigningen på filens huggning som är en spiral. Men gemensamt var att alla filar var "högergängade" tror jag. Det med för att filens eggar får olika vinkel mot tanden vid filning av höger eller vänstertand. På den ena tanden tar filen bra, man känner att den avverkar. En nördig slutsats blev att det borde finnas höger- och vänsterfilar. Ska se om tråden finns kvar.

Var det inta den som bröts ut av en fråga av akman?

Användarvisningsbild

Re: Filning av kedja

Lars1  
#726192
där nor skrev:Vi hade en bra filtråd på forumet för ett tag sen som var riktigt lärorik med Canam och Mange m.fl. Man jämförde olika filfabrikat t.ex. stigningen på filens huggning som är en spiral. Men gemensamt var att alla filar var "högergängade" tror jag. Det med för att filens eggar får olika vinkel mot tanden vid filning av höger eller vänstertand. På den ena tanden tar filen bra, man känner att den avverkar. En nördig slutsats blev att det borde finnas höger- och vänsterfilar. Ska se om tråden finns kvar.


OK här har vi nog svaret på min fråga, det verkar i varje fall trovärdigt. Å andra sidan kan man inte göra så mycket åt det men tack för svaret.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).