SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

163 inlägg 31048 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

brassel  
#725934 Ang tjockt gräs så har jag med min Hq 535iFR i sommar försökt och köra mest med treudden som kom med.
(Kanske självklart för en del men var en stämningshöjare jmf med snöre för min del.)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727344
Fredrik Reuter skrev:
jannee skrev:Fredrik, du skriver att viktskillnaden på 2,5 kg kan ha en stor betydelse under en HEL dag, vilket jag är benägen att hålla med om - MEN
Hur länge varar ett batteri under normal typ brunnsröjning och eller en första röjning med stammar upp till 5 cm?
Hur lång tid tar det att lada ett batteri?
Med en RIKTIG röjsåg kan man köra ca 75 minuter mellan tankningarna.
Trimmar man gräs tar soppan slut betydligt snabbare.
Hur länge varar ett batteri när du grästrimmar?
Tackar på förhand för ett svar


Det är otroligt svårt att svara på då många faktorer spelar in såsom grovlek på skogen, utetemperatur, körsätt med mera. Ska jag skjuta från höften så blir det max uppemot drygt en timma i klen röjskog om man kör "ECO".

Grästrimning är lite lika dant men tar generellt mer energi. Vill man gå loss stenhårt i segt, högt gräs så kan man tömma batteriet på mellan 15 - 20 min om man vill.

Om man tittar på gräsröjning så har nog Sthil tänkt att man gör det i en trädgård och inte tungt meter högt gräs där en fs 560 har problem med 4 tråd och skall man då använda vanlig trimmer tråd på en el röjare så är det nog godnatt .
För börjar man att räkna på det så kommer jag att göra av med ca30 st batterin på en dag till en kostnad av 92.970kr och till det kommer minst 4 laddare a 6.156kr och för att kunna ladda under tiden så måste jag ha ett elverk det finns inte alltid 2 hål i väggen som många tror där man jobbar.
En el maskin funkar nog bra till mindre service jobb men inte professionellt .

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727360
knaggen skrev:
Fredrik Reuter skrev:
jannee skrev:Fredrik, du skriver att viktskillnaden på 2,5 kg kan ha en stor betydelse under en HEL dag, vilket jag är benägen att hålla med om - MEN
Hur länge varar ett batteri under normal typ brunnsröjning och eller en första röjning med stammar upp till 5 cm?
Hur lång tid tar det att lada ett batteri?
Med en RIKTIG röjsåg kan man köra ca 75 minuter mellan tankningarna.
Trimmar man gräs tar soppan slut betydligt snabbare.
Hur länge varar ett batteri när du grästrimmar?
Tackar på förhand för ett svar


Det är otroligt svårt att svara på då många faktorer spelar in såsom grovlek på skogen, utetemperatur, körsätt med mera. Ska jag skjuta från höften så blir det max uppemot drygt en timma i klen röjskog om man kör "ECO".

Grästrimning är lite lika dant men tar generellt mer energi. Vill man gå loss stenhårt i segt, högt gräs så kan man tömma batteriet på mellan 15 - 20 min om man vill.

Om man tittar på gräsröjning så har nog Sthil tänkt att man gör det i en trädgård och inte tungt meter högt gräs där en fs 560 har problem med 4 tråd och skall man då använda vanlig trimmer tråd på en el röjare så är det nog godnatt .
För börjar man att räkna på det så kommer jag att göra av med ca30 st batterin på en dag till en kostnad av 92.970kr och till det kommer minst 4 laddare a 6.156kr och för att kunna ladda under tiden så måste jag ha ett elverk det finns inte alltid 2 hål i väggen som många tror där man jobbar.
En el maskin funkar nog bra till mindre service jobb men inte professionellt .


30 st batterier per dag, innebär 5-6 batterier i timmen. Då får du nog försöka ladda dem under tiden i så fall.

Å är det meterhögt gräs, så är väl rimligtvis en treudd att föredra, eller kanske rent av en slåtterbalk. Eller en vass lie.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#727363 Med treudden räcker ett Bli 300 i ca 45 minuter i högt tjockt gräs så med 30 batterier så blir det i sanning ett rejält ” dagsverke ”..💪😜

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

tallen100  
#727366
anersimyra skrev:Med treudden räcker ett Bli 300 i ca 45 minuter i högt tjockt gräs så med 30 batterier så blir det i sanning ett rejält ” dagsverke ”..💪😜

Skulle gissa att med snören som knaggen skriver så räcker inte ett batteri mer än max tjugo minuter i tjock gräs?😁 👍

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#727369
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Med treudden räcker ett Bli 300 i ca 45 minuter i högt tjockt gräs så med 30 batterier så blir det i sanning ett rejält ” dagsverke ”..💪😜

Skulle gissa att med snören som knaggen skriver så räcker inte ett batteri mer än max tjugo minuter i tjock gräs?😁 👍

Röjer man gräs som är ungefär maximalt vad maskinen klarar av så räcker ett Bli 300 i ca 25-30 minuter..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727377
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Med treudden räcker ett Bli 300 i ca 45 minuter i högt tjockt gräs så med 30 batterier så blir det i sanning ett rejält ” dagsverke ”..💪😜

Skulle gissa att med snören som knaggen skriver så räcker inte ett batteri mer än max tjugo minuter i tjock gräs?😁 👍

Röjer man gräs som är ungefär maximalt vad maskinen klarar av så räcker ett Bli 300 i ca 25-30 minuter..🙂👍


Å då är det i princip maxgas hela tiden på det största effektläget.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

johan eriksson  
#727380 Så med andra ord, ca tre batterier i timmen.
Så 30 batteriet räcker till ca 10h effektivt arbete.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727382 Snarare två BLi 300-batterier i timmen, för praktiskt bruk i tuff gräsröjning.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727392 Hur mycket kan de gå på max effekt innan de blir varma?
Klarar batterierna snabbare urladdning och hur påverkas de då?
Vilket blir först varmt, maskin eller batteri vid max belastning och snabbast möjliga urladdning?

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727396 Det varierar nog med både maskin och batteri. Det finns ju varningslampor och säkerhetsstopp på Husqvarnas batterimaskiner. Hur det är på Stihls batterimaskiner får andra uttala sig om.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727404 Detta är väl om en Stihl..
Men visst frågorna funkar nog på alla batterisåg oavsett tillverkare.
Om nån nu kan svara vill säga...

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

anersimyra  
#727406
johan eriksson skrev:Så med andra ord, ca tre batterier i timmen.
Så 30 batteriet räcker till ca 10h effektivt arbete.

Det förutsätter förstås att området man röjer är tämligen stort och att laddningsmöjligheter saknas.. 😀 👍

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727424 När en 560 knappt orkar igenom gräset vad tror ni en batteri röjare klarar, och treud är inte att tänka på på grund av brandrisk.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727428
knaggen skrev:När en 560 knappt orkar igenom gräset vad tror ni en batteri röjare klarar, och treud är inte att tänka på på grund av brandrisk.


Om nu 57,1 kubik är i klenaste laget, varför då gå ner till 35 kubik?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).