Sågtimmer

1000 kronor kubiken 2021?

411 inlägg 126683 visningar 64 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Sjögården  
#725508Är nog bara att tugga i sig att köparna av virke förstår att du är angelägen att avverka innan det är helt förstört.. 😉

Axl  
80-90 skrev:
Elis76 skrev:
80-90 skrev:I dag skrev jag kontrakt m storaenso på ca 2000 fub !! Hal ab å moelven kom aldrig med bud på skogen . Jävligt dåligt då det är bra skog ca 0,7 medelstam å nära till väg !! Fick 550 kr fuben å 80 kr i av kostnad .. så det va långt från 1000 kr men borrarna tar snart allt så vill man nått så va det inget å välja på !!! De står för grus till vägen markberett å plantor.

Det kan ju vara så att det finns en tyst överenskommelse där man delat upp marknaden mellan varandra och inte går in och budar för att på så sätt undvika att driva upp priset.

Tror inte det är så . Men visst möjligheten finns

Jag tror mer på att man inte är så sugen på att lämna anbud på avverkningar med barkborre/har köpt virke så man klarar sig utan anbudsposter. Billigare att köpa på prislista av någon annan.

80-90  
#725535Du har troligtvis helt rätt !! Tror de mesta har ganska stora stående lager ..

Användarvisningsbild

Sjögården  
#725536Då är vi tillbaka till slutsatsen:
Om nu köparna av virke får det virke de behöver utan att höja priset ordentligt varför skulle de då höja.. 😉

Användarvisningsbild

toker72  
#725537Sålde avverkning för ca 2 månader sen det högs inom 2 veckor efter sen kontraktet var påskrivet så alla har nog inte stora lager.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725540Sålde en avverkning 2019 och skogen står och växer

r93  
#725547En rågranne till mig har också väntat ganska länge nu, jag var säker på att dom skulle hugga april - maj… men inte.

Så det är nog väldigt lokalt.

r93  
#725671Igår så träffade jag rågrannen, han skulle anmäla än mer till avverkning, hade hittat några nya angripna träd.

Han skulle försöka omförhandla priset sa han, men han är väl över pensionsålder, inga av hans barn är intresserade av skogen, så resonemanget är nog rädda det som räddas kan.

"Ska EU lägga sig i skogen så blir det väl som med jordbruket" var en sak han sa.

Vi skogsägare har verkligen drabbats av den perfekta stormen, granbarkborre, osäkerhet om taxonomin och vad den egentligen betyder, sedan attackerade av media och miljörörelsen, samtidigt som priset på byggvirke är ATH.

Tyvärr tror jag att det är många som inte vågar ha mogen skog kvar, hugger man nu så vet man vad man får, och osäkerheten för vad som ska hända med det svenska skogsbruket gör att många hugger eller säljer.

Det blir lite som med aktier, ser framtiden osäker ut då säljer man. Ser framtiden ljus ut då investerar man.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#725672En god sammanfattning av varför skogsägarna avverkar sin gamla granskog.
Det känns som det brådskar.
Stora värden lever farligt när naturaktivister och barkborren närmar sig från var sitt håll.. 😉

Användarvisningsbild

Elis76  
#725845Pratade just med min lokala byggvaruhandlare här i Norrbotten som jag känner personligen sedan 1970-talet.

Han nämnde ett namngivet sågverk här i Norrbotten som sålt hela sin produktion av sågade trävaror 2022 till USA.

Skulle vara intressant att veta hur många/vilka sågverk som har avsatt hela eller delar av sin produktion 2022 utanför Sverige.

bdulf  
#725848Intressant, i så fall borde dom ha möjlighet att dela med sig av inkomsterna. Men dom har väl säkrat upp råvaran genom bytesaffärer av billigt virke inom "kartellen ".
Hälsningar från Boden

Användarvisningsbild

Elis76  
bdulf skrev:Intressant, i så fall borde dom ha möjlighet att dela med sig av inkomsterna. Men dom har väl säkrat upp råvaran genom bytesaffärer av billigt virke inom "kartellen ".
Hälsningar från Boden

Trevligt med en Norrbottning till!

Sveaskog står för 80% av inleveransen av sågtimmer till det här sågverket sedan mer än tio år tillbaka i tiden, det har de aldrig gjort någon hemlighet av. Resterande 20% köper de själva i norra Sverige eller norra Finland.

Nystartade Rolfs Såg i Kalix verkar vara inriktad mot möbelindustrin och köper klentimmer via Norra Skog för 340 kronor/m3fub.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725962Är det i Kalix det är nystartat ? Vill mena jag såg Rolfs såg på virkespaket här i västvärmland för 20 år sedan.

Axl  
#725965Sågen är återstartad. Vem är det som driver den nu?

axwell  
#725971Stenvalls Seskarösåg startade väl om tidigare än Rolfssåg?
Kommer inte ihåg vad holdingbolaget heter som startade om Rolfs.

Såg ett inslag på Norbottens lokal-tv där en ägare med skånsk stämma uttalade sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).