Motorsåg och handhållet

Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

76 inlägg 12728 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725579 Att Lamborghini är mer driftsäkra än Volvo?
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725580 Med tanke på volyen användare som verkligen kör batterimaskiner tycker jag nog diskusionerna är lite överrepresenterade.
Så intresset finns.
I min verklighet är många nyfikna och skulle nog prova om möjlighet funnits.
Det kommer kanske...

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725583 Möjligheterna finns, det gäller bara att ta vara på dem...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

jannee  
#725586 Vi borde i alla fall vara ense om en sak.
Varje produkt fyller sin funktion.
Det vi är "lite" oense om att en produkt till 100 % kan ersätta en annan produkt.
EX
När motorsågen kom fungerade den endast för avkapning, kvista fick man göra för hand.
Men med tidens utveckling blev den outstanding när det gällde skogsavverkning.
Därefter kom processorn, men du fick ändå fälla för hand.
Nu har vi kanske det ultimata redskapet - skördaren.
Batteridriven motorsåg måste ändå ses som ett steg bakåt - än så länge.
Kan för min själ inte förstå vilken funktion den har att fylla, förutom då kanske för arbete där avgaser anses skadliga (inomhus).
Tillfälligt arbete under kortare period, ja kanske, men vad händer när den stått outnyttjad något/några år?
Blir inte då batteriet/ackumulatorn oduglig.
På en motorsåg/röjsåg räcker det oftast med att pytsa i någon droppe bensin i förgasaren och sågen startar trots att den inte nyttjas på år.
Förstår dock att tekniknördarna köper på sig batteridrivna prylar, lika tokiga som de som byter till den senaste mobilen varje år, får kosta vad det kosta vill - men MÅSTE ändå äga en sådan.

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725588 Tja, Jannee! Även batterisågen fyller sin funktion, inte minst tack vare sin suveräna arbetsmiljö. Således ett jättekliv framåt, jämfört med en bensinare.

Sedan är det ju tyvärr bara att konstatera att de största batterisågarna idag motsvarar en 40-kubikare i prestanda. Behöver du större såg, så är det fortfarande bensin som gäller.

Men för att återgå till trådskaparens problem, så jobbade h*n, enligt egen utsago, snabbare med en MS 200 än en MS 261, men att MS 200 vibrerade alldeles för mycket. Å då blir definitivt dagens batterisågar från Stihl och Husqvarna högst relevanta alternativ i sammanhanget.

Å enligt min mening, så är Husqvarnas batterisågar bättre än Stihls batterisågar.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 31 aug 2021, 18:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725591 Man ska nog vara lite försiktig i kategoriserandet.
Det finns säkert en plats för batterisåg nånstans för någon men inte för alla.
Risken är att nån läser detta och får för sig de ska minsann visa att det inte finns andra alternativ och sen är det över för dem själva.

Bäst är nog om man är lite ärlig o framhåller det de är bra till och inte.

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725592 Tja, nu handlade ju tråden om batterisågar och då ser jag inget fel i mina klargöranden.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Suneland  
#725597 Sedan jag köpte min Husqvarna 540ixp i vintras så har jag inte startat en bensinsåg fler gånger än jag kan räkna på ena handen. 😉
Då bör det nämnas att jag iallafall kvistat minst 50m3 långved av varierande trädslag samt sågat bort några hundratal högstubbar varav vissa uppemot 70cm rotskär, den får gå hårt!

Jag upplever att den vibrerar otroligt lite, men jag får ofta höra att jag är så okänslig så vad vet jag.. 🤭 🤣

Jag kör inte i ösregn men en del snö vart det i vintras och duggregn i våras.. tiden får väl utvisa om grejorna överlever.

Inga avgaser och mindre oljud är enorma fördelar! Även om min sambo inte hör mig jobba längre så jag får överbevisa henne med resultatet.. 🤣

Avatar Fallback

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

jannee  
#725602 Otvivelaktigt är ägarna till batterisåg lika frälsta som de som köpt en batteridriven kedjeröjsåg.
Nu när de är så dj**a bra, undrar varför inte proffsen som kör HELA dagar nyttjar sådana.
Några nackdelar måste de ändå ha som ni envist undanhåller.
Är de för dyra?
Är det batterikostnaden som är för hög?
Eller är det tillförlitligheten?
Eller för dålig effekt - för klena?
Niking jämför med en 40 kubikare motorsåg.
Ok jag är med på resonemanget, hur många batterier går det då åt för att motsvara en full kombidunk bensin?
Det är eller var vad jag tömde på en skogsdag med min Jonsered 410, visserligen bara 35 kubik

Avatar Fallback

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Elmhult  
#725607 Men gud - varför kör du inte ångdriven linkran? Det måste ju vara nån skit med den här dieseln. Koleldat ska det ju va! Egentligen var det ju ännu bättre förr med häst och yxa.

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Ove Lindberg  
#725608 Jaanee hejsvejs
Jag har batteridriven kedjeröjsåg, drifttid 3 timmar på ett batteri. Alldeles lagom för min kropp, sedan sätter jag mig i 6 tons bandgrävare några timmar. Antingen för markberedning eller dikesrensning. Då blir det kväller, och middag serverad.

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Suneland  
#725610
jannee skrev:Otvivelaktigt är ägarna till batterisåg lika frälsta som de som köpt en batteridriven kedjeröjsåg.
Nu när de är så dj**a bra, undrar varför inte proffsen som kör HELA dagar nyttjar sådana.
Några nackdelar måste de ändå ha som ni envist undanhåller.
Är de för dyra?
Är det batterikostnaden som är för hög?
Eller är det tillförlitligheten?
Eller för dålig effekt - för klena?
Niking jämför med en 40 kubikare motorsåg.
Ok jag är med på resonemanget, hur många batterier går det då åt för att motsvara en full kombidunk bensin?
Det är eller var vad jag tömde på en skogsdag med min Jonsered 410, visserligen bara 35 kubik


Skapligt intensiv körning det, en 5l dunk aspen om dagen är väl max jag kört upp i 560:in.

Jag har inga problem att köra en heldag men då har jag två bli300 och ett bli200x. Har dessutom sedan tidigare växelriktare och batterier som jag kan ta med i traktorn och ladda om jag vore lite längre hemifrån. Har dock bara ett tiotal minuter på fyrhjulingen till eluttag och kaffepannan/lunch då jag är i egen skog 😀

Den passar mig som handsken. Men som du säger så är det nog inte alla som vill lägga ut 15000 på ett bräde utan föredrar att betala drivmedlet löpande. 😀

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725615 Jannee, du får väl försöka låna hem en 540i XP och testa någon helg i din skog. Vissa saker behöver man uppenbarligen testa, för att förstå.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

anersimyra  
#725616
Elmhult skrev:Men gud - varför kör du inte ångdriven linkran? Det måste ju vara nån skit med den här dieseln. Koleldat ska det ju va! Egentligen var det ju ännu bättre förr med häst och yxa.

🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Batterier till motorsåg - hur länge håller de?

anersimyra  
#725617 I övrigt så fungerar åtminstone Husqvarnas batterimaskiner alldeles utmärkt i hällande heldagsregn..💦💦💦💦 😀

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).