SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Traktorer och processorer

Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

31 inlägg 14679 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Williamm  
#666906 TT-ratten går väl att flyta i sidled?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Fredrik Reuter  
#666908 Ja, på de nyare. 👍

Användarvisningsbild

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Seb macahan  
#666909 Jag är näst intill 100& säker på att Ölmstad löser twintrack på G-serien. G-serien och MF 5700 serie är i princip "syskon".
Den Twintrack Ölmstad monterade på min MF är med joystick och detta fungerar kanon i skogen. Skulle inte vilja byta mot ratt. Är ju ganska vedertaget på skogsmaskiner med joystick till styrning. Dessutom får man lite andra fördelar med detta system jämfört med original Twintrack. Hela dubbelkommandot är inkopplat via CAN-buss och är CE-märkt genom företaget (ES Hydagent) som har tagit fram hela konceptet som i princip kan sättas på vilken maskin som helst med CAN-buss och en växellåda som är El hydrauliskt manövrerad. Dessutom billigare än Valtras "Twintrack".
Att man ser det som en fördel att vara utan twintrack/dubbelkommando betyder endast att man inte har lösningen färdig samt att det inte är något som Valtra kommer att tjäna pengar på utan Ölmstad och respektive säljande avdelning (Lantmännen).
Har man skotat med reverserad förarplats vill man aldrig i livet gå tillbaka till o snurra stolen vid varje flytt.
Som skogstraktor saknar jag möjlighet till skogstaket på G-serien, samt att den skulle konstruerats mer oömma, men det gäller ju i pricip alla nya traktorer.

Avatar Fallback

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666921 Har en 6550 och då sitter ratten till höger och blir lite ivägen för mina ergo digistick, så ratten måste stå rakt upp för att kunna svänga stolen.
En N med ratten i mitten hade däremot funkat.

Användarvisningsbild

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

ss0803  
#666928 Hur byggdes bromsen bak på din MF @Seb macahan? Känns som det är bromsen som kräver mest för att få det bra.

Styrning med joystick (eller ena minispaken) känns ju enkelt att få till och gas- och växelreglage följer med armstödet runt som @stegmaster nämnde tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Seb macahan  
#666934 Den sitter placerad i golvet mellan fötterna. Den är inte i vägen där man sitter o kör men samtidigt lätt åtkomlig när den ska användas. Den är kopplad via en kolv som drar ordinarie bromsreglage. Det tog lite tid innan jag fattade att den var proportional (alltså som den ordinarie bromsen) något man uppskattar efter et tag. Bromsverkan är justerbar.

Avatar Fallback

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Per.J  
#667929 Är det någon i forumet som tagit in prisuppgifter på G-serien? Skulle vara intressant att höra i så fall. Någon har gissat på 700 kkr och uppåt tidigare i tråden. Låter ganska rimligt men skulle ändå vara intressant att veta var det faktiskt landar.

Användarvisningsbild

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Bert1  
#725431 Såg Lantmännen maskin hade lagt ut en liten film där dom visade upp en G-serie med en del skogsanpassning från Ölmstad med div skydd utvändigt och lite ombyggt inne för bättre plats när du vänder men nämndes inget om ratt pedaler mm

Avatar Fallback

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Amatörhuggare 62  
#725438 Den är fin.
Ska sladda m en sån.

Användarvisningsbild

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Bert1  
#725476 Sladda? Såhär? 🙂

Avatar Fallback

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Amatörhuggare 62  
#725490 😀 😀 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Valtra G – första åktur och skogsanpassning (Vídeo)

Skogsnördennorrland  
#725876 Får snart min G115 H med ölmstads bukplåt / bakrutekil . Ska bli spännande å se om man bytt ner sig 😅

Användarvisningsbild

Re: Valtra G – första åktur och skogsanpassning (Vídeo)

Kallkällene  
#725878
Skogsnördennorrland skrev:Får snart min G115 H med ölmstads bukplåt / bakrutekil . Ska bli spännande å se om man bytt ner sig 😅


Ska bli roligt att höra vad du tycker om den, lägg gärna upp bilder när du får hem den, vad byter du bort ?

Användarvisningsbild

Re: Valtra G – första åktur och skogsanpassning (Vídeo)

Bert1  
#725888
Skogsnördennorrland skrev:Får snart min G115 H med ölmstads bukplåt / bakrutekil . Ska bli spännande å se om man bytt ner sig 😅


Vad hade du innan?

Användarvisningsbild

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Skogsnördennorrland  
#725896 Har en Valtra 6250 nu. Väldigt nöjd med den, robust å bra.
Men traktorbyte blev det och tyckte g serien kändes som en bra efterträdare

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).