Traktorer och processorer

Hur hittar jag en ny traktor?

31 inlägg 5522 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur hittar jag en ny traktor?

Camaro1969  
#725408 kolla på blocket, finns ju rätt mycket nya/demokörda där med... så får man ju se utbudet..

jag skulle vilja ha en valtra 6x50 serie men de börjar bli gamla nu..

en ny traktor har massvis med elektronik och datorer som jag inbillar mig går sönder om de inte används regelbundet..

det är inte heller aktuellt med nån typ av miniskotare? eller används traktorn till mer än huggarvagn?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur hittar jag en ny traktor?

MatteP  
#725416
Bax skrev:Valtra = Lantmännen Maskin. De (Östersund) åker häråt regelbundet.
MF = Staffare eller Jemtmaskin. Staffare åker häråt regelbundet i.o.m. att de även servar Huddig-maskinerna.
New Holland = Roland i Slandrom (Östersund). De är bra att ha och göra med men vet inte om de åker runt och servar.

Vart i Härjedalen är gården?


Strax utanför Sveg, så passerar servicebilen Sveg ska det vara lätt att få service… så länge traktorn inte blivit kvar i skogen tänker jag 😂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur hittar jag en ny traktor?

Bax  
#725428 Ja står den i skogen blir det värre 😀
Du känner ingen i närheten som har traktor och du kan snacka med om diverse leverantörer?

Vi avvaktar bilder på det nya ekipaget 😀

Avatar Fallback

Re: Hur hittar jag en ny traktor?

ÅsaNisse  
#725441 Jag har en Valtra 6200 med TwinTrac och turbinkoppling som mestadels går i skog. 5000 tim och 23 år har inneburet ett nytt batteri, nya bromscylindrar och en tätningssats till kopplingen. Service har jag gjort själv med olje- och filterbyten. En behändig traktor enligt mina erfarenheter.
Inte, som du skriver, en massa elektronik som bråkat trots att det finns lite kablage och en dator i den också.
Kolla på Mascus.se så har du ett bra utbud på traktorer och kan bilda dig en uppfattning om prisbilden till du känner det rätt att handla.

Avatar Fallback

Re: Hur hittar jag en ny traktor?

Amatörhuggare 62  
#725446 Å ingen Ad Blue.
Kör man inte, så mycket.
Så koksar, det igen.

Åsa Nisse, har mycket bra tips 👍 👍
👍

Användarvisningsbild

Re: Hur hittar jag en ny traktor?

MatteP  
#725448
Vardon skrev:Jag tittade på traktorer på borgeby fältdagar. Men det var pre pandemitid. Fördelen då var att man kunde titta på många traktorer. Min slutsats blev då att märke är mest en smaksak.

En del får hjärtsnörp om man sätter ett jonsered svärd på en hva såg. Det är ungefär lika mycket plast och dåligt skyddade detaljer på alla.

Om man sen tycker valtra är överlägsna för de gjort bra traktorer för 15 år sedan och kan göra lite modifieringar från fabrik eller om man tycker att en firma som bygger om traktorer gör det bättre kan nog vara en smaksak. Jag hade nog köpt kubota efter den rundan men det dök upp en begagnad jag inte kunde säga nej till som löste massa problem.

Glöm inte att se till att det finns plats med kedjor bak på de däck du väljer


Vet du om det planeras liknande dagar nu? Hur hittar man om det är eller inte i sin närhet?

Tack /m

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur hittar jag en ny traktor?

MatteP  
#725449
Camaro1969 skrev:kolla på blocket, finns ju rätt mycket nya/demokörda där med... så får man ju se utbudet..

jag skulle vilja ha en valtra 6x50 serie men de börjar bli gamla nu..

en ny traktor har massvis med elektronik och datorer som jag inbillar mig går sönder om de inte används regelbundet..

det är inte heller aktuellt med nån typ av miniskotare? eller används traktorn till mer än huggarvagn?


Hej,
Den finns ju där som ett allmänt gårdsredskap, så allt från skotta lite snö, flytta skräp etc. Så en klassisk traktor lockar nog mest 😁
Och ja, jag oroar mig för elektroniken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur hittar jag en ny traktor?

MatteP  
#725450
Amatörhuggare 62 skrev:Å ingen Ad Blue.
Kör man inte, så mycket.
Så koksar, det igen.

Åsa Nisse, har mycket bra tips 👍 👍
👍


Briljant tips! Vet ju hur segt det är med ad blue i bilen 😅

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur hittar jag en ny traktor?

Amatörhuggare 62  
#725461 Dom måste bli, riktigt genomvarma.
Å hinna Regenera.
Kör man tex, bara in en rundbal. Å inget mer om dan. Så är det problem.
På lördan, när man far t skogs.
Lycka till.
Hoppas du hittar, något riktigt bra.
Som du får nytta,av länge.

Användarvisningsbild

Re: Hur hittar jag en ny traktor?

Bax  
#725471
MatteP skrev:Vet du om det planeras liknande dagar nu? Hur hittar man om det är eller inte i sin närhet?

Tack /m


Nu till helgen är det en mässa, Mittia, i Ljusdal. Där lär det vara ömse maskinleverantörer.
Pga coronarestriktionerna måste man dock få en inbjudan från någon leverantör för att kunna komma in, men det är lätt att fixa.

Användarvisningsbild

Re: Hur hittar jag en ny traktor?

Camaro1969  
#725550
Bax skrev:
MatteP skrev:Vet du om det planeras liknande dagar nu? Hur hittar man om det är eller inte i sin närhet?

Tack /m


Nu till helgen är det en mässa, Mittia, i Ljusdal. Där lär det vara ömse maskinleverantörer.
Pga coronarestriktionerna måste man dock få en inbjudan från någon leverantör för att kunna komma in, men det är lätt att fixa.



tror inte det är så många traktorer där?

https://www.mittia.com/gardochskog/

hör av er om ni vill ha fribiljetter

Användarvisningsbild

Re: Hur hittar jag en ny traktor?

Bax  
#725553 Anders Traktorservice (Kubota)
Jämtmaskin (MF)
FTG Cranes (Mowi)
Lantmännen Maskin (Valtra/Fendt/Moheda)
Malwa
Terri
X-Maskiner (John Deere)

Bl.a., nog finns där en hel del att provsitta i..

Synd bara att dom lägger mässan helgen före älgjakten (medvetet?) så ett besök blir bortprioriterat.

Användarvisningsbild

Re: Hur hittar jag en ny traktor?

Suneland  
#725554
Camaro1969 skrev:
Bax skrev:
MatteP skrev:Vet du om det planeras liknande dagar nu? Hur hittar man om det är eller inte i sin närhet?

Tack /m


Nu till helgen är det en mässa, Mittia, i Ljusdal. Där lär det vara ömse maskinleverantörer.
Pga coronarestriktionerna måste man dock få en inbjudan från någon leverantör för att kunna komma in, men det är lätt att fixa.



tror inte det är så många traktorer där?

https://www.mittia.com/gardochskog/

hör av er om ni vill ha fribiljetter


Verkar vara en hel del maskinhandlare iallafall 👍
https://www.mittia.com/gardochskog/utstallare/

Användarvisningsbild

Re: Hur hittar jag en ny traktor?

Camaro1969  
#725562 jo maskinhandlare.. men undrar om de har traktorer med sig?

kan ju hoppas... jag ska dit iaf :)

Användarvisningsbild

Re: Hur hittar jag en ny traktor?

Bax  
#725564 När jag var där förra gången så var där en hel del traktorer, de flesta inriktade på jordbruk dock, inte så mycket skogsanpassning, men det går ju att snacka med säljarna om. Där var några timmervagnar också. Det var lite fränt att styra kranen från displayen på mobilen såsom en försäljare visade upp 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).