SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

163 inlägg 31050 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#724925 I början av mars 2021 så förkunnade Stihl att de släpper en ny serie med batterimaskiner för grönytor och skog. Stihl FSA 135 är en produkt i den nya serien och något vi valt att fokusera på eftersom den skulle kunna fungera i Nordens röjskogar. Nu har vi gjort ett första test av FSA 135 och i denna artikel kan du både läsa vad vi tycker och tekniska data om sågen.

1629975316_z-stihl-fsa-135-test.jpg


Likt Husqvarnas batterisåg som vi tidigare testat så är FSA 135 egentligen en kombimaskin där Stihl valt att lägga fokus på gräsröjning med tråd. Detta exemplifieras enklast genom att se vilket skärverktyg som följer med som standard till sågen (trimmerhuvud). Men, precis likt Husqvarnas såg ovan så erbjuder vinkelväxeln möjlighet att montera både treudd och röjklinga. Just det, nytt för Stihl med FSA 135 är att den nu har vinkelväxel och inte elmotor vid riggrörets slut. Det är i utförande med röjsågsklinga som vi valt att fokusera detta test på.

Kombimaskin, inte bra på något?

Kombimaskiner, oavsett modell och fabrikat framställs oftast som en produkt som inte är bra på något - en kompromiss helt enkelt. Hur ser det då ut för FSA 135? Vi har som sagt inte testat vare sig treudd eller trimmertråd under vårt test. I skogen, med röjklinga, så hittar man främst kompromissen i ett något längre riggrör och större vinkel på vinkelväxeln.

1629975316_stihl-fsa-135-rojsag.jpg


Huruvida detta påverkar användaren eller inte lämnar vi öppet. Troligt är dock att den inbitne skogsröjaren vill ha mindre vinkel på växeln och kanske också kortare riggrör. För dig som röjer då och då blir det kanske inget du reflekterar över alls?

Batteri i jämförelse med bensin - den heta frågan!

Få ämnen har upprört sådana känslor som när vi diskuterar batteri kontra bensin här på Skogsforum. Att vi tycker olika är inget nytt, det man kan fundera över är dock varför just batteri vs. bensin är ett så känsligt område? Vi lämnar frågan här med rådet om att denna diskussion lämpar sig bäst i generella trådar som exempelvis Batteri vs bensin.

Efter detta kortare test av FSA 135 så framkommer några punkter som är värda att lyfta fram. FSA 135 motsvarar i bensinvärlden en röjsåg i 35 cc klassen. Det är värt att ha med sig om man är intresserad av ett framtida köp. Med det sagt så kan man också säga att den, likt 535 iFR, fungerar alldeles utmärkt i ungskog och främst förstaröjning. Här finns inga tendenser till att den ska “krokna” och avverkningen är definitivt i paritet med en bensin dito.

Givetvis har vi också provat i grövre röjning. Förutom att reflektera över hur man kunde vänta så länge med röjningen så visar testet att FSA 135 klarar av det, men du får klara dig med 200 mm klinga. 225 passar inte på FSA 135. Träd runt 10 cm BHD börjar göra livet tufft för sågen även om motorkraften finns. Det handlar mer om moment och vi märkte också att riggröret kan tendera att “flexa” i dessa grovlekar. Enligt vår test så finns ingen uppenbar risk att man böjer riggröret men det kan “flexa” som sagt och det är något man normalt inte är så van vid.

Stihl FSA 135 vs. Husqvarna 535 iFR

Det är små skillnader mellan Stihls FSA 135 och Husqvarna 535 iFR. Enligt våra tester så avverkar de likvärdigt och batteritiden är ungefärligt likvärdig. En passus kan vara att det var varmare när vi testade FSA 135 så vi får ta höjd för att 535 iFR (kanske) har en något längre batteritid. I gengäld så laddas Stihl batterier snabbare (AP 300S i jämförelse med BLi 300). Här snittade vi på en halvtimme med Stihls största batteriladdare.

1629975316_stihl-fsa-135-vs-hva-535-ifr.jpg


Viktmässigt så är de också likvärdiga. 535 iFR väger något hekto mindre än FSA 135, detta då med “värstingbatterierna” monterade i båda. Funktionsmässigt skiljer heller inte mycket då de har olika effektlägen, “motorn där bak” och 200 mm klinga. Båda klarar också väta, eller regn, i måttliga mängder. Stihl har valt att inte klassa produkterna enligt IP-standard medans Husqvarna har IPX4. Troligtvis är de likvärdiga även här.

1629975316_fsa-135-luftfilter-aluminium.jpg


535 i FR har 28 mm diameter på riggröret jämfört med Stihls 26 mm. Detta kan göra att den “flexar” mindre och kan vara mer tålig i grövre röjning. Inalles så är det ändå små skillnader. Det samma gäller standardselen som följer med vi ett köp. Vår rekommendation är att satsa på en proffssele om man ska använda dessa produkter i skogen (oavsett fabrikat).

Fördelar med Stihl FSA 135 och batteriröjsåg i allmänhet

När det kommer till skogsröjning så är det ofta “jämnan som drar” och sköldpaddan tenderar därför ibland att komma före haren i mål (dagens slut). När det kommer till den viktiga förstaröjningen så krävs inte heller så mycket effekt av sågen. Ska man då jobba uthålligt och i en bra arbetsmiljö så är vikten på röjsågen inte oviktigt.

1629975316_stihl-ap-300-s-batteri.jpg


Att man sedan efter att konsulterat tillverkaren för att få lite övergripande försäljningsstatistik som visar att det troligtvis ungskogsröjs allra mest med Stihl FS 460 och Husqvarna 545 så blir det lite intressant. Dessa sågar väger med bensin i tanken och redo för skogen knappt 10 kg var sig. Tittar vi på batterisågarna så väger de båda lite drygt 7 kg var sig. Klara för skogen då också givetvis. 2,5 kg eller 25 % mindre vikt är definitivt något att reflektera över och över en hel dag så blir belastningen på kroppen mindre.

Eftersom båda FSA 135 och Husqvarna 535 iFR är så pass likvärdiga så får vi fortsätta med några saker till som vi kallar fördelar. Att man slipper dra igång den med startsnöre är en klar fördel och något vi fått feedback på efter vårt förra test — nu kan i princip alla ut och röja.

Att det är tyst om man släpper gasen är också en riktig fördel. Det sänker stressen och eftersom det inte finns någon kedja inblandad så låter batterisågen mindre överlag. Det ställer alltså inte lika höga krav på hörselskydden. Att man sedan slipper avgaserna och avgaslukterna i den där täta lövröjningen sommartid är inte heller att förringa.

Är Stihl FSA 135 något för dig?

Utifrån testet så vågar vi påstå att målgrupperna för denna såg kan vara skogsägare som har lite mindre areal att röja årligen och som dessutom närapå enbart röjer med röjsåg i ungskog. Trimmar du också mycket gräs så kan kombinationen vara riktigt bra. Det är inte en produkt för “storröjaren” som också ger sig på de grövre bestånden (medeldiameter > 7 cm BHD). Här kan det istället vara så att en större bensinröjare med 225 klinga gör jobbet effektivare.

Det är ju också så idag att tillverkarna skapar system kring sina batterier. Kör man då med Stihls batterier så kan det vara en god sak att fortsätta med det. Det samma gäller givetvis för de andra tillverkarna också.

1629975316_a-stihl-fsa-135-motorkropp.jpg


Vi har tidigare jämfört investeringskostnad och driftskostnader för el i jämförelse med batteri. Återigen kokar det ner till hur mycket du röjer och hur nära du har till en laddplats. Räcker det med två batterier så kan det vara så att du relativt snabbt räknar hem merkostnaden du måste göra när du köper batterierna. Detta då eftersom du inte behöver köpa någon bensin.

Tittar man på prisbilden så verkar den webbshoppar som nu lagerför FSA 135 landa på en totalkostnad på knappt 11.500 kr för FSA 135 med två AP 300 S batterier, en batteriladdare och med en treudd samt trimmersats. Samma uppsättning för Husqvarna 535 iFR tingar idag ett pris på ca 13.500 kr. FSA 135 är alltså, för dagen, billigare i inköp men det kan svänga snabbt. Hur som så är den idag ca 3.500 kr dyrare än en FS 460 eller Husqvarna 545 FX.

Här nedan kan du sen en video från vårt test.





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724963 Bra test! Skoj att Stihl börjar komma på banan, när det gäller skogliga batteriverktyg.

Fredrik, hur tycker du att det fungerar med "plattjärnet" och jämnvikten på FSA 135?

På en bensinare är ju "plattjärnet" nästan att föredra, tycker jag, då jämnviktspunkten förskjuts framåt i takt med att tanken förbrukas. Således blir det lätt att justera jämnvikten 2-3 gånger under en tank.

Men då batteriets vikt är konstant, oberoende av laddning, så tror jag mer på Husqvarnas lösning, där jämnvikten kan justeras perfekt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

jannee  
#724964 Fredrik, du skriver att viktskillnaden på 2,5 kg kan ha en stor betydelse under en HEL dag, vilket jag är benägen att hålla med om - MEN
Hur länge varar ett batteri under normal typ brunnsröjning och eller en första röjning med stammar upp till 5 cm?
Hur lång tid tar det att lada ett batteri?
Med en RIKTIG röjsåg kan man köra ca 75 minuter mellan tankningarna.
Trimmar man gräs tar soppan slut betydligt snabbare.
Hur länge varar ett batteri när du grästrimmar?
Tackar på förhand för ett svar

Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Nonkan  
#725008 "Hur som så är den idag ca 3.500 kr dyrare än en FS 460 eller Husqvarna 545 FX."

Det här tycker jag är lite feltänk. Batteriet är bränslet och ska egentligen inte med i jämförelsen.

De större batterierna motsvarar ungefär 1000L bensin i energiinnehåll/livstidskapacitet/whatever, men det är ju inte så att man i tester skriver att t.ex. en Husqvarna 545FXT kostar 37000:- i inköp (maskin plus 1000L miljöbensin, ca 27:-/L som exempel).

Jag får höra ganska ofta i säljsamtalen att "det är så dyrt med batteri", men det är det inte. Det kostar 10 öre/tank att köra med batterimaskinerna, inklusive laddning, det är snorbilligt.

Det är en investering där pengar ska ut, men det går inte att göra en rättvis prisjämförelse när man tar med drivmedelskostnaden för batteriprodukten men helt ignorerar den i bensinfallet. En bensinröjsåg går inte utan bensin och en batterisåg går inte utan batteri, så ska det jämföras måste båda värdena med.

En batteriröjsåg i den här storleken kostar väldigt likt en röjsåg i 36cc-klassen vilket är helt rätt då de har samma kapacitet, bara olika drivmedel. Rigg (rör och växel) är ju i stort sett samma som på STIHL FS131 (i Husqvarnas fall är 535iFR och 336FR väldigt lika i riggen).

Min poäng är helt enkelt att man bör sluta se batteriet som en produkt och istället se det som drivmedel, precis som bensin, diesel eller vad det nu är man kör på. Åtminstone i yrkesmässig användning där bränslekostnaden är försumbar i jämförelse med personalkostnader.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Fredrik Reuter  
#725230
Niking skrev:
Fredrik, hur tycker du att det fungerar med "plattjärnet" och jämnvikten på FSA 135?


Jag vet inte om jag missat något men det fanns inget plattjärn på FSA 135.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Fredrik Reuter  
#725231
jannee skrev:Fredrik, du skriver att viktskillnaden på 2,5 kg kan ha en stor betydelse under en HEL dag, vilket jag är benägen att hålla med om - MEN
Hur länge varar ett batteri under normal typ brunnsröjning och eller en första röjning med stammar upp till 5 cm?
Hur lång tid tar det att lada ett batteri?
Med en RIKTIG röjsåg kan man köra ca 75 minuter mellan tankningarna.
Trimmar man gräs tar soppan slut betydligt snabbare.
Hur länge varar ett batteri när du grästrimmar?
Tackar på förhand för ett svar


Det är otroligt svårt att svara på då många faktorer spelar in såsom grovlek på skogen, utetemperatur, körsätt med mera. Ska jag skjuta från höften så blir det max uppemot drygt en timma i klen röjskog om man kör "ECO".

Grästrimning är lite lika dant men tar generellt mer energi. Vill man gå loss stenhårt i segt, högt gräs så kan man tömma batteriet på mellan 15 - 20 min om man vill.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Fredrik Reuter  
#725232
Nonkan skrev:"Hur som så är den idag ca 3.500 kr dyrare än en FS 460 eller Husqvarna 545 FX."

Det här tycker jag är lite feltänk. Batteriet är bränslet och ska egentligen inte med i jämförelsen.

De större batterierna motsvarar ungefär 1000L bensin i energiinnehåll/livstidskapacitet/whatever, men det är ju inte så att man i tester skriver att t.ex. en Husqvarna 545FXT kostar 37000:- i inköp (maskin plus 1000L miljöbensin, ca 27:-/L som exempel).

Jag får höra ganska ofta i säljsamtalen att "det är så dyrt med batteri", men det är det inte. Det kostar 10 öre/tank att köra med batterimaskinerna, inklusive laddning, det är snorbilligt.

Det är en investering där pengar ska ut, men det går inte att göra en rättvis prisjämförelse när man tar med drivmedelskostnaden för batteriprodukten men helt ignorerar den i bensinfallet. En bensinröjsåg går inte utan bensin och en batterisåg går inte utan batteri, så ska det jämföras måste båda värdena med.

En batteriröjsåg i den här storleken kostar väldigt likt en röjsåg i 36cc-klassen vilket är helt rätt då de har samma kapacitet, bara olika drivmedel. Rigg (rör och växel) är ju i stort sett samma som på STIHL FS131 (i Husqvarnas fall är 535iFR och 336FR väldigt lika i riggen).

Min poäng är helt enkelt att man bör sluta se batteriet som en produkt och istället se det som drivmedel, precis som bensin, diesel eller vad det nu är man kör på. Åtminstone i yrkesmässig användning där bränslekostnaden är försumbar i jämförelse med personalkostnader.


Kan inte annat än att hålla med dig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725236
Fredrik Reuter skrev:
Niking skrev:
Fredrik, hur tycker du att det fungerar med "plattjärnet" och jämnvikten på FSA 135?


Jag vet inte om jag missat något men det fanns inget plattjärn på FSA 135.


Det var då märkligt! Det hålförsedda "plattjärnet" på Stihl FSA 135, som kroken fästs i, syns ju tydligt på dina foton.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Fredrik Reuter  
#725238 Ah, ok. Förstod inte vad du menade först.
Denna hade jag inga som helst problem med och oftast hamnade man i mitten ett hål fram för att få bra viktfördelning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

jannee  
#725239 Väldigt mycket tack för att du Fredrik klargjorde batterikapaciteten.
Kanske är något man ska ta i beaktande om hur många batterier man kan komma ha behov vid ett eventuellt köp.
M.a.o. en nischsåg, lämplig vid kortare tillfälliga behov.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Trottoarskogsbonden  
#725242 Detta är mitt första inlägg på detta trevliga och eminenta forum efter att ha tagit del av all info och kunskap under några år som nybliven skogsägare. Kör idag bensindrivna Stihl och Husqvarna röjare i skogen och batteridriven grästrimmer runt ekonomibyggnaderna och på tomten hemma. Vill nu lägga på en pinne på brasan om batterimaskiner:

Det verkar nu komma ett nytt batteri till Stihl inom kort, AP500S, se bild av märkskylten på undersidan: https://fccid.io/2ALP8AP1/External-Phot ... 987845.pdf
FCC är amerikanska motsvarigheten till Post och Telestyrelsen, de ska antagligen godkänna batteriet ur störningssynpunkt.

Om uppgifterna stämmer har Stihl då åtminstone ett batteri som blir jämbördigt med Husqvarnas största batteri. Stihls största vanliga batteri idag, AP300S, har något mindre kapacitet än Husqvarnas BLi300.

Angående effekten på FSA135 frågade jag Stihl i somras om effekt och vridmoment och fick svaret att den har 1 kW effekt (1.36 hk) och 1.3 Nm, kanske kan ge någon vägledning vid jämförelse.

Jag har precis fått hem en FSA135, har nog främst tänkt ha den till grästrimning där den får ersätta min FSA90. FSA90 har också batterifacket bak, men motorn är placerad längst fram på riggröret vilket gör den framtung och klumpig trots att den samtidigt är både väldigt lätt och hyfsat stark ihop med AP300s-batteriet. Av det lilla jag provat hittills håller jag med om balansen på FSA135 är bra, minst lika viktigt som en låg vikt.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725244 Att ha motorn fram och därmed slippa riggrörsaxel + vinkelväxel, fungerar ju utmärkt på småmaskiner, så länge balansen är god. Å det blir den med Husqvarna 520i RX och ett BLi 200(X)-batteri.

På större maskiner krävs dock större och tyngre motorer och då blir denna lösning snabbt framtungt.

Angående AP 500-batteriet, så återstår det att se hur volym och vikt blir. Inte skoj med flera cm utstick.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 19 dec 2021, 17:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Trottoarskogsbonden  
#725383 Jag ska under närmaste dagarna prova att trimma lite tjock gräs med FSA135 (för blött i helgen efter regn) och prova dels batteritiden med AP300S och dels om motorn överhettas lätt. Detta med överhettning är en annan sak som varit lite störande med FSA90, med motorn fram är ju luftflödet kring motorns fläkthjul kanske inte så stort nere i tjockt gräs. På FSA135 sitter det ett luftgaller framför motorn i ”fria luften”, det borde ju underlätta kylningen, borde också vara en fördel med att flytta motorn bak.

Det är ju ingen dramatik detta med överhettning, batteriet stänger av strömförsörjningen när temperaturen stiger och tre av fyra dioder lyser rött en liten stund, det är mest en komfortfråga för fritidsanvändaren men för ett proffs blir det antagligen mer ett hinder för effektivt arbete.

Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Fredrik Reuter  
#725386 Riktigt kul med fler test, kör i vind Trottoarskogsbonden! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av Stihl FSA 135 som batteriröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725388 Å glöm sedan inte att redovisa ditt test i denna tråd. 👍
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).