Avverkning (slutavverkning)

Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

61 inlägg 34897 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

masterchief  
#72334 Har sålt ett lrk på en post.
118årig tallskog.
2,9ha
Virkesförråd ca 700-800fub
Granen bortgallrad för 10 år sedan.
Nu var skogstyrelsen ute och ville bestrida hyggesanmälan....
Ska man ta historiken så hyggesanmälde jag omreådet för 4 år sedan och fick klartecken, men valde att avverka ett annat område pga barkborrar etc.
Far min höll det här området till generationskiftet och avsatte ursprungliga delar av det till naturvårdsområde. Skulle tippa jag har ca 200fub eller knappt 1ha av det ursprungliga bestådet avstyckat.
Skogstyrelsen grundar det på att de hittat ett flertal tallar som håller åldern 130-140 år.
Så vad göra som skogsägare, har fått ett bud att avstycka hela till naturvårdsområde till den facila ersättningen av knappt 50000kr :???:
Biotopskydd är det för litet för tydligen...
Det lär bli fortsättning följer, men vill ventilera lite möjligheter på denna emeinenta kunskapsbank....



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72335 Skynda dig dit o gallra med motorsågen 😡

Användarvisningsbild

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

masterchief  
#72336 Lite sugen att dra dit med 5005an i helgen och köra av ett tunnland, men det löser inga bekymmer....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72342 Ja, en hård höggallring (strax över 100 m3sk/ha måste stå kvar enligt SVL) torde vara melodin, förutsatt att du hittar en köpare till virket. Annars får du väl såga upp timret på den lokala bysågen och sedan sälja plankorna som du inte ska ha själv till privatpersoner typ hemmafixare. 😈

Lycka till!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

masterchief  
#72362 Ska bli lite intressant och höra vad som sägs på måndag, då skulle en expert komma ut och bedöma området.
Han som var ute och besiktigade området ville ha uppbackning av en kollega...
Han vågade inte efter min argumentation ta beslut själv.
Jag har bra uppbackning av köparen Sveaskog, men vi ska se vad de kommer fram till i nuläget och sedan få se vilka åtgärder vi får ta....
Avverkningen enligt anmälan var planerad att visa generös naturhänsyn iom åldern på tallarna..
Lite intressant är attt jag ska hugga området själv.....
Synd bara jag är nede i Rottne på måndag och inte har möjlighet att vara närvarande när bedömmer området.
Iofs kanske tur då det rör upp känslor hos mig när de taffsar på äganderätten......

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

masterchief  
#72380 Tog lite bilder på aktuellt område nu under förmiddagen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72395 Lycka till, ska bli intressant att få höra hur det slutar. Har tyvärr inga bra råd.

Avatar Fallback

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72413 Syns ju att det har stått för länge. Men det är ju trist när dom ger sig på brukad skog framme vid bebyggelse. Om dom höll sig till bortglömda urskogsrester långt borta från allting så vore det väl ok. Nu har du ju redan väckt dom så nu är det väl försent. Men har man såna där "riskbestånd" på tallmark så kanske man ska satsa på stegvis utglesning och självföryngring.

Avatar Fallback

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

novis??  
#72426 ut å köri morgon biiti ta bort alla grövreträd ge sen sryrelsen ett hån flin dom ska man alldrig låta fä sisstaordet läs på en annan tråd har där ja skrivit om dom som spar gamma el skog

Användarvisningsbild

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

masterchief  
#72428 Felet är att det inte renrakades för 20 år sedan....
Dock hölls det på för kommande genarationsskifte...
Det som är lite småroligt är att samma man på skogsstyrelsen kallade det för 4,5 år sedan för ren produktionsskog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72451 Tomtarna hos myndigheterna har ju nya direktiv varje år och nu gäller det bara att uppfylla areal och procentmål. Strunt samma hur skogen ser ut. Har märkt att det kan löna sig att vara lite stridig. Det är de som är medgörliga som råkar värst illa ut. Om tjänstemannen bara ska fylla sin kvot med areal så gör han det ju där det går lättast.

Avatar Fallback

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

plutten  
#72517 Hejsan! Bor själv i Finland men har lite liknande erfarenheter. Planerade att hugga en del gammal skog, men isamband med att jag gjorde hyggesanmälan framkom att det finns flygekorre i nämnda bestånd varför jag skulle ha hamnat att lämna frizoner för att ekorrarna skulle kunna förflytta sig. Flygekorrarna är fridlysta i Finland. Så fick jag reda på att jag kan teckna ett så kallat Metso-avtal där jag förbinder mig att inte hugga under en 10-års period. För utebliven virkeslikvid får jag en ersättning som motsvarar cirka 30%av virkesbeståndet om jag skulle ha kalavverkat. OBS allt bygger på frivillighet. När avtalet går ut får jag göra vad jag vill med beståndet. Hoppas då att flygekorrarna har flyttat någon annanstans. Har hört att något liknande är på gång i Sverige. Kan vara en ide att forska i saken.

Användarvisningsbild

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

halvproffs  
#72526 Lät väldigt bra det där med ersättningen och frivilligheten. Välkommen till forumet också!

Avatar Fallback

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72541
masterchief skrev:Tog lite bilder på aktuellt område nu under förmiddagen.


Helt otroligt, sådan skog finns i massor här uppe i Norrland. Inget att spara på.

Användarvisningsbild

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72543
plutten skrev:Hejsan! Bor själv i Finland men har lite liknande erfarenheter. Planerade att hugga en del gammal skog, men isamband med att jag gjorde hyggesanmälan framkom att det finns flygekorre i nämnda bestånd varför jag skulle ha hamnat att lämna frizoner för att ekorrarna skulle kunna förflytta sig. Flygekorrarna är fridlysta i Finland. Så fick jag reda på att jag kan teckna ett så kallat Metso-avtal där jag förbinder mig att inte hugga under en 10-års period. För utebliven virkeslikvid får jag en ersättning som motsvarar cirka 30%av virkesbeståndet om jag skulle ha kalavverkat. OBS allt bygger på frivillighet. När avtalet går ut får jag göra vad jag vill med beståndet. Hoppas då att flygekorrarna har flyttat någon annanstans. Har hört att något liknande är på gång i Sverige. Kan vara en ide att forska i saken.


Det är det som detta, viewtopic.php?f=15&t=6358 , handlar om, såvida jag fattat det rätt. Kanske det kan vara en ide att hänvisa till detta?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).