Sågtimmer

1000 kronor kubiken 2021?

411 inlägg 126687 visningar 64 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724579https://sverigesradio.se/avsnitt/studio-ett-23-augusti
Lyssna från 1:20,20
Längre inslag om skogspriser

Användarvisningsbild

toker72  
#724581Om alla skogsägare tog in pris och sålde till högstbjudande tror jag läget vore lite annorlunda i dag är det många som gnäller om priset men säljer ändå till samma uppköpare dom sålt till de senaste 20 åren så varför skulle dom höja priset.

jannee  
#724582Varje skogsägare är unik, m.a.o. finns det massor av helt skilda orsaker tills beslut tas om avverkning.
Tror inte att någon skogsägare inte har ett fullt legitimt skäl till sina beslut.
Visst många skogsägare påverkas av virkesinköpare och kanske inte gör det mest ekonomiska beslutet när förfrågan kommer.
Om du inte är medveten så har många skogsägare granskog i ålderspannet 80 till 120 år.
Under normala förhållanden borde den kunna växa in inte så lite till, men nu har det inte varit direkt några normala förhållanden.
2018 års torrsommar påverkar fortfarande tillväxten i grovskogen.
Granbarkborren är en gynnare som ställt till det.
Hur vädret/klimatet kommer att gestalta sig inom den närmaste 10 till 30 års perioden är vi osäkra på.
Sitta still i båten och vänta på att klimatet ska återgå till det "normala" kan stå dyrt.
Hämta hem det som kan hämtas hem förespråkar en del.
När man ser att skogen far illa, granbarkborren sprider ut sig har man inte mycket att välja på.
Vänta och sälj skiten som energived ELLER försök rädda det som räddas kan.
Dessutom sker det många ägarbyten, där de flesta måste finansiera sitt förvärv med avverkningar.

Användarvisningsbild

Elis76  
Röjkvist skrev:https://sverigesradio.se/avsnitt/studio-ett-23-augusti
Lyssna från 1:20,20
Längre inslag om skogspriser

Intressant radioreportage från studio ett.
Det är ju skandal att man inte kan leva på sitt skogsbruk trots att man har 400 ha skog.

Mjölkbönderna är även en yrkesgrupp som kämpar hårt för sin överlevnad i en marknad präglad av oligopol och import.
https://www.di.se/live/arla-ger-mindre-for-mjolken-sanker-priserna-i-september/

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724593Och man kan inte leva på 10 kor eller 5 ha åker heller.

surjämten  
#724602Hur upplever ni läget i X Y Z län?
Det är ju stora skogslän med , som jag uppfattar det, låga råvarupriser.
Jag har sonderat lite bland virkesköpare o uppfattar det som att, det som varit 550-580 för timmer nu har blivit 660-680 m3fub.
Detta gäller medelstora poster.
Vore intressant med synpunkter från denna region.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#724605Hörde reportaget efter 17 idag.
Var rätt så korrekt och seriöst.
Knepigt med en näring där lönsamheten sitter i värdestegring och inte i produktionen… 😉

Användarvisningsbild

generationsskifte  
surjämten skrev:Hur upplever ni läget i X Y Z län?
Jag har sonderat lite bland virkesköpare o uppfattar det som att, det som varit 550-580 för timmer nu har blivit 660-680 m3fub.

Farsan hade Vida nyss till att kika på ett område med cirka 4-500 kubik där barkborren gått hårt så tanken är att ta ett hygge där. Har inte prislistan nu men tror de var 860+ certifiering för grantimmer, 670 för kubb + certifiering och 330(?) + certifiering för massaveden. 1600 tror jag låg på 450 + certifiering.

Skogen ligger i norra delen av Karlskrona kommun.

Kan bara jämföra med Södra och de ligger långt efter med priserna, och det är på priser som inte ens är bra enligt mig i alla fall.

I vilket fall som helst så tryckte farsan lite på priset och frågade varför de inte ligger högre i dessa tider, svaret var att priserna är inte bättre än såhär.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#724625Precis nu släppte Skogsstyrelsen officiell statistik över utvecklingen för rundvirkespriset. Ur skogsägarnas ögon så är det inte munter läsning. Sågade trävaror har under året ökat med över 100 % medans rundvirkespriserna i princip är oförändrade och till och med minskande i Norrland.

Läs mer: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... kespriser/

Håll i och håll ut verkar inte ha funkat...

TS
Användarvisningsbild

Sjögården  
generationsskifte skrev:

Farsan hade Vida nyss till att kika på ett område med cirka 4-500 kubik där barkborren gått hårt så tanken är att ta ett hygge där. Har inte prislistan nu men tror de var 860+ certifiering för grantimmer, 670 för kubb + certifiering och 330(?) + certifiering för massaveden. 1600 tror jag låg på 450 + certifiering.

Kan bara jämföra med Södra och de ligger långt efter med priserna, och det är på priser som inte ens är bra enligt mig i alla fall.

I vilket fall som helst så tryckte farsan lite på priset och frågade varför de inte ligger högre i dessa tider, svaret var att priserna är inte bättre än såhär.

Pris per m3fub eller? Kubik kan i bland vara lite vad som helst… 😉

jannee  
#724629Priserna generationsskifte visar är självfallet fubpriser och just i detta spann ligger prisbilden.
Några tior till på timret förekommer, förhoppningsvis har han även förhandlat fram ett pris runt 500 kr för vraket.
Kubbpriset är bra om det är från till 10,5 cm.
Priset här i söder har stigit med styvt en 100 lapp på ett halvår, förutom massaveden som far upp och ned som en jojo.

WarPeter  
Fredrik Reuter skrev:Precis nu släppte Skogsstyrelsen officiell statistik över utvecklingen för rundvirkespriset. Ur skogsägarnas ögon så är det inte munter läsning. Sågade trävaror har under året ökat med över 100 % medans rundvirkespriserna i princip är oförändrade och till och med minskande i Norrland.

Läs mer: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... kespriser/

Håll i och håll ut verkar inte ha funkat...

Det är verkligen bekymmersamt, man förstår att skogsägarföreningarna står på barikaderna och skriker efter förändring. Eller vänta nu, dom är ju helt tysta... Kanske dags att skapa något nytt som faktiskt bryr sig om skogsägarnas välmående...

Användarvisningsbild

Grålle52  
generationsskifte skrev:

M3to garanterat?

jannee  
#724736Jag vill råda alla som kan att sitta still i båten.
Som det idag är lurpassar inköparna på varandra dessutom har de förhoppningar om några rejäla höststormar.
"Tror" inte inköparna direkt konkurrerar med varandra, de är nämligen fullt medvetna om vilka som bjuder vad och vilka skogsägare som förväntas göra avverkningar, större som mindre.
En bekant till mig kände sig tvingad att göra några smärre avverkningar bl.a. granbarkborreangripen skog.
Från det han tog kontakt med virkesinköparen till skogen avverkades och transporterades bort tog det endast 2 veckor.
Tydligen stod sågen mer eller mindre utan timmer.
Priset vill han hemlighålla - förstår inte varför?

Användarvisningsbild

Grålle52  
#724737470kr netto fick jag förra hösten…

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).