Gallring

Gallrings bestånd

15 inlägg 6025 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallrings bestånd

caamper  
#72206 Är ny i skogen och på forumet.
Jag behöver lite expertis med att bedöma ett gallringsbestånd. Jag är intresserad av att veta hur mycket ett eventuellt nettot blir i kr. Fastigheten ligger i närheten av Falun och siftet är:
33 år gammalt.
SI, T24.
Virkesföråd, 200/ha.
4000 m3sk.
85 % tall.
Medeldeiameter, 15 cm.
Föreslagen gallring utifrån skogsbruksplanen, 1200 m3sk.

Hur räknar ni? Mycket tacksam om ni kan redovisa någon formler :)
Kan man ta fram grund ytan utan att använda ett relaskopet utifrån uppgifterna?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallrings bestånd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72312 Inga formler. Bara erfarenhet från ett hårt liv. En ren massavedsgallring. Intäkt: 250 kr/ m3 . Kostnad 190 kr/ m3. Drivningsnetto 60kr m3 X 1000 m3fub = 60 000 kr. Förutsätts att skiftet är väl röjt.

Avatar Fallback

Re: Gallrings bestånd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72314 Kan man inte få 300 kr/m3 där uppe nu? Dubbla nettot nästan.

Användarvisningsbild

Re: Gallrings bestånd

GremoNiclas  
#72315 Näää. Vi snackar Falun, inte Norra Norrland. Kanske 260kr för barrmassan.

Avatar Fallback

Re: Gallrings bestånd

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72328 Massapriset slår verkligen brutalt på lönsmaheten i gallring.
I exemplet ovan skulle 10% högre pris ge nära 50% högre netto! Bra att bli påmind om detta ibland.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Gallrings bestånd

Bjärven  
#72458 Hur många kubik hugger man per dag manuellt i en välröjd gallring?
5?

Avatar Fallback

Re: Gallrings bestånd

caamper  
#72537 Tackar för svaren! Om jag bestämmer mig för att genomföra en gallring. Räknar jag först ut stamantalet per ha och sedan räknar av 25 % (från skogsbruksplanen) på antalet för att ta fram gallringsstyrkan för skiftet. För det är antalet stammar före och mitt eftersökta stamantal som jag ska kommunicerar till entreprenören?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallrings bestånd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72555 Nej, gallringsstyrkan anger du som procent bara. 25% är väl normalt, 30% "Södra-gallring" och 20% svagt. :)

Brukar dessutom vara i grundyta som minskning är, men det är väl lite finlir.

Avatar Fallback

Re: Gallrings bestånd

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72564 25% av stamantal vs 25% av grundytan kan nog skilja rätt rejält.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Gallrings bestånd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72616
Skogsola skrev:Inga formler. Bara erfarenhet från ett hårt liv. En ren massavedsgallring. Intäkt: 250 kr/ m3 . Kostnad 190 kr/ m3. Drivningsnetto 60kr m3 X 1000 m3fub = 60 000 kr. Förutsätts att skiftet är väl röjt.


Blev bjuden 110 kr netto idag, med antydningar om höjning längre fram. Ca 4 ha om 150 m3, nära väg.

Avatar Fallback

Re: Gallrings bestånd

caamper  
#72634 Intressant hur gammal är skogen och vilken diameter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallrings bestånd

alias  
#72645 Är det bara jag som tycker att det vore intressantare att veta medelstammen och skotningsavstånd på objektet än diametern?

När man anger diameter så skulle jag vilja veta om det är den aritmetiska eller grundytevägda (DGV), om siffran är tagen från skogsbruksplan tror jag det brukar vara DGV som åsyftas.

Vad som sedan påverkar mer än gallringsstyrkan är gallringssätt/gallringskvoten, vilken kan räknas ut på lite olika sätt.

låggallring: större andel av stammarna tas ut jmf med andelen av grundytan -> ~gallringskvot <0,9.

likformig gallring: ungefär lika stor andel av stammarna tas ut jmf andelen av grundytan -> ~gallringskvot 0,9-1,1.

höggallring: lägre andel av stammarna tas ut jmf andelen av grundytan -> ~gallringskvot >1,1.

detta påverkar så till vida att medelstammen på den uttagna volymen inte nödvändigtvis måste överensstämma med beståndets medelstam.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallrings bestånd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72653
caamper skrev:Intressant hur gammal är skogen och vilken diameter?


Diameter på vad? Jag vet nog inte riktigt vad du avser. Men ålderna den är på ena avdelningen ca 40 år, på den andra ca 65. Medelavstånd till avlägg ca 200 m

Användarvisningsbild

Re: Gallrings bestånd

GremoNiclas  
#72654 Gissar på brösthöjdsdiametern på träden

Avatar Fallback

Re: Gallrings bestånd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72656 Hade blandat första och andragallring i våras, skotningen var nog 500m i snitt. Fick ca 135:-/m3fub netto. Men som sagt vad säger det? :-)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).