Motorsåg och handhållet

Partner R22/R522 vs R23/R523 vad är lika?

4 inlägg 1706 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Partner R22/R522 vs R23/R523 vad är lika?

jlhp  
#723339 Hej!

Har fått för mig att många av de här gamla Partnersågarna i stort sett hade fritt utbytbara delar. Om jag fattat rätt hade R22/R522 55 kubik och R23/R523 65 kubik, men, är det någon som vet hur lika de var i övrigt? Kan de tjäna som reservdelsåg åt varandra (utöver det uppenbara som har med slagvolymen att göra)?

Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner R22/R522 vs R23/R523 vad är lika?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723342 Cylindervolym och toppkåpa skiljer på 65cc.
Cylinder skiljer på 22/522 och 23/523.

Tändningar skiljer beroende på ålder.
Smörjsystem, handtag, avvibrering skiljer lite beroende på typ av modell och ålder.
Men det går att göra mycket med dessa o byta hit o dit.

Användarvisningsbild

Re: Partner R22/R522 vs R23/R523 vad är lika?

totte  
#723356 I stort sett alla yttre delar, som start, kopplingskåpa med/utan kedjebroms, handtag, bränsletank mm är direkt utbytbara. Som Mange sa, toppkåpan skiljer mellan kubikklasserna, annars utbytbar. Förgasare bör i stort sett fungera, från vilken som, i varje fall i samma kubik.

Just av den anledningen ser man många "Frankensågar", dvs hopplock av olika årsmodeller. När nåt blev kvaddat så blev reservdelen den som senast var aktuell. Sällan heller som motorn i sig var utsliten, så det var ofta all idé att byta sånt som blivit knäckt av yttre våld.

Användarvisningsbild

Re: Partner R22/R522 vs R23/R523 vad är lika?

jlhp  
#723743 Tack för svar Mange och totte, stort tack för erat engagemang och kunnande! Då vet jag lite mera :-)
Det var ungefär det jag hade fått för mig, men bättre att veta än bara tro.
Väldigt klokt tänk tycker jag för övrigt, önskar att alla tillverkare alltid strävade efter att inte ändra på mer än nödvändigt. Önska kan man ju göra i alla fall...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).