SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

108 inlägg 39442 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Williamm  
#723038
Norrmann123 skrev:14-tums svärd på denne 34,4cc är kanskje i längsta laget, om jag ska köpa någon ny kjedja etc. så kan jag kanskje lägga i kr. 300.- ekstra ock byta till 12" svärd/kjedja i stället.

Bild


Echos svärd är lite smalt i spetsen, jag ser Oregon har ett 12" svärd också, som er rundare i spetsen.
Prismessigt är dom lika, enda skillnaden är att Oregon uppger 45-47 tänder på kjedjan (91VXL/91PX), och Echo uppger endast 47 tänder. Då borde Husqvarna S93G X-cut 45DL kjedja också passa på Oregon svärdet.

Jag tycker det låter rimligt, Stihl 200:a har 12" på ca35cc
16" brukar det vara på 55cc av vad jag läst.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Norrmann123  
#723040 Ja, det blir nog 12" svärd/kjedjor jag köper till den. Det ser ut som Echos svärd har 8 tänder i noshjulet, ock Oregon har 9 tänder. Så Oregon svärdet är lite större ock rundare i spetsen.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

JensSkoog  
#723045 Kolla bara att svärdfästet passar också. Kommer i håg
att var problem när jag had hade en Echo tidigare.
Annars skulle 12", 1,3mm kedja vara bra på den, skulle
jag mena. När de sätter 14" på en 34cc såg, så är det
bara för att folk ska tro att det är en tuffare såg.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Williamm  
#723046
JensSkoog skrev: När de sätter 14" på en 34cc såg, så är det
bara för att folk ska tro att det är en tuffare såg.

Det värsta är att det sitter 16" på sågarna hos jula...

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Norrmann123  
#723048 Ja, jag ser i original Echo katalog att CS-3510ES ock CS-310ES har samma svärd ock kjedjor.

I Oregon katalog står bara CS-310 (ock en massa andra små Echo modeller), så då borde den passa på CS-3510ES också. Sprocket (drev) har 6 tänder på CS-3510ES också.

På Oregon https://www.oregonproducts.com/en visar dom CS-3510 og den kommer bare upp med 14" svärd, samme typ SXEA041 (svärdfäste A041): https://tinyurl.com/wem374c

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723310 91vxl är en bra kedja. Ser man till o håller den riktigt vass är den kul o köra med.

47 tänder är riktigt lång kedja.
47 Drivlänkar passat nog bättre.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Norrmann123  
#723317
Mange skrev:91vxl är en bra kedja. Ser man till o håller den riktigt vass är den kul o köra med.

47 tänder är riktigt lång kedja.
47 Drivlänkar passat nog bättre.


OK, är 91VXL mera aggressiv enn 91PX ?
Ja, rättat från tänder til länkar i tidigare post.

Jag ser det är skillnad på 91PX ock 91VXL, det sitter en "bumper" mellan tänderna på 91PX:

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Norrmann123  
#723424 ECHO svärdfeste C dimensjoner:

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Norrmann123  
#724934 Jag fann ut att Oregon kjedjan hade ganska mycket "höknäbb" från fabriken, så jag filade den tills den blev lite mindre aggresiv. Det hjälpte. Husqvarnas filmall från filsatsen till HVA X-cut kjedjan tycks inte komma lågt nog ner på denna Oregon kjedjan. Se första bilden.

Satte nu på Oregon 12" svärdet ock Husqvarna S93G 45DL kjedjan, det passade utmärkt. Sågen går bra med denna kjedjan, den verkar inte gå på så hårt som Oregon-kjedjan. Ska fila över den forsiktig snart. När jag drar kjedjan rundt för hand tycks allt gå mycket lättare rundt enn med det orginala 14-tums svärdet med Oregon kjedjan.

Vikten på fulltankad såg med 12" svärd ock kjedja ligger rundt 4,7 kg.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Norrmann123  
#725077 Video med Oregon 12" svärdet ock X-cut kjedjan. Den lilla Echo sågen börjar att "lossna" lite mer nu efter en 7-8 bensintankar, nån finjustering av H-skruven kan nog göras.



Jag har kommit bra ut med justeringen av förgasaren med dessa grundinnställningar:

T skruven : från där den först kontaktar spjeld-akslingen, ock sedan 1 1/2 varv inåt.

L skruven: 3 1/4 varv ut från bottenställningen

H skruven : 3 varv ut från bottenställningen.

Jag ska få tag på en varvtalsräknare snart, för att se att jag inte ligger så långt från de varv som uppges för tomgång ock maxvarv.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

HannuRöj  
#733240 Skogstidningen Metsälehti testade modellen CS 4310 som inte är med i rubrikens test.
Finns en video med mycket prat på finska men även mycket motorljud så här kommer linken;

Är den överraskare, är frågan på videon, och de svarar att den är. Varvar 14200 vid arbete, 14600 Max. och har bra balans. Startar bra, har bra stannknopp och choke, svärd och kedja är vanliga Oregon produkter som säljs på vanliga butikerna och sånt..
Echo har alltid haft svag ÅF nät i Finland, men nu har många företagare som säljer Husqvarna börjat sälja även Echo 👍.


😉 De säger det finns inte motorsågar i semiproff klassen i den här storleken i marknaden, men de glömde väl MS241n.

Avatar Fallback

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733266
HannuRöj skrev:Skogstidningen Metsälehti testade modellen CS 4310 som inte är med i rubrikens test.
Finns en video med mycket prat på finska men även mycket motorljud så här kommer linken;

Är den överraskare, är frågan på videon, och de svarar att den är. Varvar 14200 vid arbete, 14600 Max. och har bra balans. Startar bra, har bra stannknopp och choke, svärd och kedja är vanliga Oregon produkter som säljs på vanliga butikerna och sånt..
Echo har alltid haft svag ÅF nät i Finland, men nu har många företagare som säljer Husqvarna börjat sälja även Echo 👍.
.

😉 De säger det finns inte motorsågar i semiproff klassen i den här storleken i marknaden, men de glömde väl MS241n.

Den varvar inte några 14200 vid arbete det hör man men det är roligt att sen att han nästan kvistar efter skolboken mot vad många andra gör

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

HannuRöj  
#733268 😀 Han kanske menade att bästa förgasarställning är 14200 som max varvtal, utan belastning. 14600 är för magerställd.
Mitt fel.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

NorTrac800  
#741239 Hei.

Jeg og sikkert andre her på forumet ser fram til å lese testen av Echo CS7310SX, når kommer den til å bli tilgjengelig her på forumet?

Har skogsforum.se også noen planer om å teste lillebror CS621SX?

Har nylig kjøpt en CS620SX og fått testet litt selv og er så langt fornøyd med sagen, har ingenting å utsette på denne med tanke på bruk og prestasjoner.
Vi har endel sager tilgjengelig og blandt disse så har vi Stihl MS362C og MS261C.
Dette er sager som er meget gode i bruk, prestasjoner og vedlikehold.
I første øyekast så ser Stihl-sagene litt mer forseggjort ut, men jeg syns absolutt ikke at Echo er noen "plast-sag" som andre her har antydet.
Motormessig så virker Echo sagen ikke noe mindre sprek en feks MS362C.
Litt bilder hører med.
Fint om andre Echo-enstusiaster legger inn litt her og 🌲
Senast redigerad av NorTrac800 tor 30 dec 2021, 13:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741245 Det skulle vara roligt o veta mer om de nya.
Gillade verkligen 620SX, härlig gång i sågen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).