Traktorer och processorer

Valmet 6600, kraftuttag saknar mjukstart

4 inlägg 1996 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 6600, kraftuttag saknar mjukstart

OlaE  
#721797 Tjo, jag har inte skrivit något direkt här på länge. 😀

Vi har ett litet bekymmer med vår Valmet 6600 årsmodell 1995.

Kraftuttaget slår i med full kraft, den smyger inte igång särskilt mjukt. Farsan hade hört från en reparatör att den elektriska kraftuttagsknappen skulle ha ett mellanläge med lägre spänning som mjukstart.

Tryckknappen får 12V spänning och manövrerar en magnetventil, inget annat, vad jag kan se.

Jag har gått igenom elschemat i instruktionsboken och det finns inget som antyder om mjukstart, men i reservdelsboken visar en sprängskiss att det ska finnas en lamellkoppling likt en koppling i en automatlåda på övre axeln ovanför kraftuttaget. Kan det vara så att den är uppsliten?

Detta behöver ses över, då den nyligen slagit sönder kuggkransar för 15 000 på strängaren, och vi misstänker att Lantmännen Maskin bara kommer be oss köra in med traktorn för felsökning direkt.

Har ni tips eller erfarenheter tas detta tacksamt emot.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 6600, kraftuttag saknar mjukstart

Bert1  
#721801 Om jag har fattat rätt så kan man påverka det där genom hur länge man håller in knappen vid start men om det är på alla eller bara dom nyare det vet jag inte

Avatar Fallback

Re: Valmet 6600, kraftuttag saknar mjukstart

OlaE  
#721803
Bert1 skrev:Om jag har fattat rätt så kan man påverka det där genom hur länge man håller in knappen vid start men om det är på alla eller bara dom nyare det vet jag inte


Tyvärr inget som finns beskrivet i instruktionsboken eller framgår av elschemat. Strömställaren har tre lägen; frånslag, till, och fjädrande tillslag. Så när man slår till kraftuttaget så slår man knappen till det fjädrande läget och sen återgår knappen till läge "till".
Troligen för nyare traktorer, men tack för tipset. 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 6600, kraftuttag saknar mjukstart

Fredi  
#722582 Kraftuttagets mjukstart styrs av strypningar inbyggda i ventilblocket på växellådans vänstra sida (äldsta versionen hade strypningen inne i väellpdshuset). Elventilen är av on-off typ ända tills hitech modellerna då den blev proportionell. Vanligaste felet om kraftuttagets inkoppling blivit häftig är att kopplingsskivorna börjar vara slutslitna. Eftersom kopplingstrycket stryps med kulor, käglor och fjädrar beroende på modell så hinner inte kopplingen börja dra förrän det är fullt tryck i lamellpaketet vid slitna lameller och därför smäller den igång med en knyck. Alltså har ingenting med elen att göra hur snabbt eller långsamt det kopplar in, då du trycker på knappen smäller det 12V genast till ventilen och den öppnar fullt bums.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).