Föryngring

Ny forskning

3 inlägg 2308 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny forskning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722513 Jag har ett par förslag på nya idéer och uppslag till forskning och uppfinnare. Bara några tankar en nykter fredagskväll.
1. Avla fram getter som äter ormbräken. Det kan ju ge en bra inkomstkälla för den som lyckas.
2. Tillverka oemotståndliga fejstakar som man kan sprida ut i ungskogen. Kanske insmetade med extrakt från douglasgran eller lärk.
Kanske någon som har fler fyndiga idéer? :geek: :-bd



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Ny forskning

Kenya Cane  
#722574 Jag har många gånger funderat på om det finns några får- eller getraser som man kan hägna in på ett hygge och som äter allt UTOM tall- och granplantor. (Se det som en vidareutveckling av punkt 1). 🙃

Avatar Fallback

Re: Ny forskning

holmesö  
#722575 Det är skillnad på får. Svenska lantraserna gute finull gotlandsfår värmlandsfår osv är duktiga på att leta mat och hålla undan sly. De tyngre raserna vill mer ha maten under mulen. Lantraserna kräver ett effektivt stängsel om man skall ha ett bra betestryck. Att man släpper djuren tidig vår är av stor betydelse för resultatet då de tex äter björkknoppar men inte fullt utvecklade blad. Detsamma gäller bräken. tidigt när plantorna är små och ömtåliga så trampas de sönder till viss del men försvinner sällan helt men utbredningen stannar av och bestånden glesas ut.
Men grunden är, bra stängsel, många betesdjur, tidigt släpp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).