Skogsekonomi

Vid vilken ålder når marken högst procentuell tillväxt?

36 inlägg 14087 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Vid vilken ålder når marken högst procentuell tillväxt?

Skogz  
#722423Hej!

När når marken högst procentuell tillväxt på ett år? Det vill säga när växer virkesförrådet procentuellt som mest i relation till den stående volymen på marken?

En fastighet innehållande 1000 kbm som växer med 50 kbm per år har 5% tillväxt.
Min tanke är såhär; Vi alla vet att den löpande tillväxten toppas kring 40-50 år. Men frågan är om den procentuella avkastningen också toppas då?
Är det den 25-åriga skogen? Visst, marken har inte lika hög löpande tillväxt men istället så är virkesförrådet betydligt mindre vilket kanske ändå ger en hög procentuell avkastning? Eller är det den 45 åriga skogen som har toppat sin löpande tillväxt? Virkesförrådet är betydligt större än när skogen var 20-25 år men istället så är ju tillväxten högre också 🤔

Vad tror ni? Infaller den högsta procentuella tillväxten samtidigt som den högsta löpande tillväxten, eller är det tidigare?

TS
Landshypotek Bank

Re: Vid vilken ålder når marken högst procentuell tillväxt?

alias  
Skogz skrev:Hej!

När når marken högst procentuell tillväxt på ett år? Det vill säga när växer virkesförrådet procentuellt som mest i relation till den stående volymen på marken?

Min tanke är såhär; Vi alla vet att den löpande tillväxten toppas kring 40-50 år. Men frågan är om den procentuella avkastningen också toppas då?
Är det den 25-åriga skogen? Visst, marken har inte lika hög löpande tillväxt men istället så är virkesförrådet betydligt mindre vilket kanske ändå ger en hög procentuell avkastning? Eller är det den 45 åriga skogen som har toppat sin löpande tillväxt? Virkesförrådet är betydligt större än när skogen var 20-25 år men istället så är ju tillväxten högre också 🤔

Vad tror ni? Infaller den högsta procentuella tillväxten samtidigt som den högsta löpande tillväxten, eller är det tidigare?

Jag förutsätter att du tänker stamvedsproduktion.

Den högsta löpande tillväxten uttryckt i m3sk/ha har du som regel i yngre till medelålders gallringsskog.

Högst procentuell tillväxt måste väl vara direkt när fröet har grott. Då fröet inte någon stam så blir ju den procentuella tillväxten i den ynkliga lilla groddplantan oändlig första året.

Har inte funderat så mycket kring den procentuella volymtillväxten i plantskog och röjningsskogar, men jag skulle tro att den procentuella volymtillväxten är kontinuerligt avtagande över tid både hos det enskilda trädet och hos ett likåldrigt bestånd (tänker dock att åtgärder som röjning och gallring borde kunna påverka det enskilda trädets procentuella tillväxt positivt temporärt via friställning).

Får läsa igenom ovanstående igen imorgon och se om jag ev. har gjort någon tankegroda.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#722431Den högsta procentuella tillväxten har ett (likåldrigt) bestånd när det är som allra yngst. Det gäller för ett enskilt träd och bör även gälla för ett likåldrigt bestånd. En liten planta kan nog nästa öka volymen med 100% från ett år till ett annat. Allteftersom volymen ökar så minskar den årliga tillväxtprocenten även om den årliga tillväxtvolymen blir högre och högre. Upp tills den löpande (årliga) tillväxten kulminerar. När detta sker skiljer antagligen en hel del beroende på trädslag och bonitet. För ett bra granbestånd kanske det sker i 40-50 årsåldern.

OBS att volymtillväxtens kulmination inte sker vid samma tidpunkt som medeltillväxtens kulmination. Medeltillväxten är den samlade volymtillväxten delat i antal år som beståndets vuxit. Denna kulmination sker betydligt senare än vad många tror. Dagens LSÅ (lägsta tillåtna slutavverkningsålder) ligger långt tidigare än tidpunkten för medeltillväxtens kulmination. Även den gamla LSÅ från den tidigare skogsvårdslagen inföll betydligt tidigare än när medeltillväxten kulminerar. Tittar man sedan på värdetillväxtens kulmination så kan den infalla ännu senare än när medeltillväxten kulminerar. Även om volymen inte ökar med lika mycket varje år så blir en större andel av ökningen timmer och den har ett högre värde.

Allt enligt optimala, teoretiska modeller. Utan barkborrar, vindfällen eller torkår.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#722432Alias har helt rätt👍

Användarvisningsbild

Skogz  
Torbjörn Johnsen skrev:Den högsta procentuella tillväxten har ett (likåldrigt) bestånd när det är som allra yngst. Det gäller för ett enskilt träd och bör även gälla för ett likåldrigt bestånd. En liten planta kan nog nästa öka volymen med 100% från ett år till ett annat. Allteftersom volymen ökar så minskar den årliga tillväxtprocenten även om den årliga tillväxtvolymen blir högre och högre. Upp tills den löpande (årliga) tillväxten kulminerar. När detta sker skiljer antagligen en hel del beroende på trädslag och bonitet. För ett bra granbestånd kanske det sker i 40-50 årsåldern.

OBS att volymtillväxtens kulmination inte sker vid samma tidpunkt som medeltillväxtens kulmination. Medeltillväxten är den samlade volymtillväxten delat i antal år som beståndets vuxit. Denna kulmination sker betydligt senare än vad många tror. Dagens LSÅ (lägsta tillåtna slutavverkningsålder) ligger långt tidigare än tidpunkten för medeltillväxtens kulmination. Även den gamla LSÅ från den tidigare skogsvårdslagen inföll betydligt tidigare än när medeltillväxten kulminerar. Tittar man sedan på värdetillväxtens kulmination så kan den infalla ännu senare än när medeltillväxten kulminerar. Även om volymen inte ökar med lika mycket varje år så blir en större andel av ökningen timmer och den har ett högre värde.

Allt enligt optimala, teoretiska modeller. Utan barkborrar, vindfällen eller torkår.

alias skrev:

Den högsta löpande tillväxten uttryckt i m3sk/ha har du som regel i yngre till medelålders gallringsskog.

Högst procentuell tillväxt måste väl vara direkt när fröet har grott. Då fröet inte någon stam så blir ju den procentuella tillväxten i den ynkliga lilla groddplantan oändlig första året.

Har inte funderat så mycket kring den procentuella volymtillväxten i plantskog och röjningsskogar, men jag skulle tro att den procentuella volymtillväxten är kontinuerligt avtagande över tid både hos det enskilda trädet och hos ett likåldrigt bestånd (tänker dock att åtgärder som röjning och gallring borde kunna påverka det enskilda trädets procentuella tillväxt positivt temporärt via friställning).

Får läsa igenom ovanstående igen imorgon och se om jag ev. har gjort någon tankegroda.

MVH
Alias

Som Alias skriver menar jag stamvedsproduktion 😁

Har funderat på detta nu och man borde ju kunna räkna ut den högsta procentuella tillväxten av m3sk genom att kolla på en graf över ett virkesförråds volyminnehålll mellan 20-50 år och jämföra med den löpande tillväxten.

Sitter och letar efter något sätt att räkna ut hur många kubik som står på till exempel en G22 vid olika åldrar. Har ni något hjälpmedel? 😀

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#722439Vad är det du är ute efter?
En del om detta finns i kapitlet Slutavverkning i Skogsskötselserien.

Användarvisningsbild

Skogz  
Lars Lundqvist SLU skrev:Vad är det du är ute efter?
En del om detta finns i kapitlet Slutavverkning i Skogsskötselserien.

Jag letar mer efter vilken 5-10 års period i en skogsfastighets liv där den procentuella tillväxten, och därmed avkastningen, är som högst.

Ett 20-årigt bestånd kanske inte producerar lika mycket kubik som ett 40-årigt bestånd, men samtidigt så innehåller det betydligt mindre volym än det 40-åriga beståndet, vilket procentuellt kanske ger en högre avkastning?

TS

alias  
Skogz skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Den högsta procentuella tillväxten har ett (likåldrigt) bestånd när det är som allra yngst. Det gäller för ett enskilt träd och bör även gälla för ett likåldrigt bestånd. En liten planta kan nog nästa öka volymen med 100% från ett år till ett annat. Allteftersom volymen ökar så minskar den årliga tillväxtprocenten även om den årliga tillväxtvolymen blir högre och högre. Upp tills den löpande (årliga) tillväxten kulminerar. När detta sker skiljer antagligen en hel del beroende på trädslag och bonitet. För ett bra granbestånd kanske det sker i 40-50 årsåldern.

alias skrev:

MVH
Alias

Som Alias skriver menar jag stamvedsproduktion 😁

Har funderat på detta nu och man borde ju kunna räkna ut den högsta procentuella tillväxten av m3sk genom att kolla på en graf över ett virkesförråds volyminnehålll mellan 20-50 år och jämföra med den löpande tillväxten.

Sitter och letar efter något sätt att räkna ut hur många kubik som står på till exempel en G22 vid olika åldrar. Har ni något hjälpmedel? 😀

Problemet med att kolla statistik över stående virkesförråd per hektar i olika åldersklasser är ju att storleken på ev. gallringsuttag blir något av en joker i leken.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Skogz  
#722445Jag hittade denna kalkylatorn: https://www.skogskunskap.se/rakna-med-v ... ortsindex/

där man kan se att en G28 är ungefär
5m hög vid 20 års ålder
9.2m hög vid 30 års ålder
13.2m hög vid 40 års ålder

enligt Eichhorns lag så är trädets höjd i kvadrat proportionell mot hur mycket volym som står per hektar.

Alltså innehåller ett
20-årigt skifte = 25 kbm
30-årigt skifte = 84.68 kbm
40-årigt skifte = 174.24 kbm
per hektar

Enligt löpande tillväxt diagrammet som jag bifogat bild på så är den löpande tillväxten vid
20 år = 4 kbm
30 år = 8 kbm
40 år = 12 kvm

Alltså betyder det att den procentuella avkastningen vid
20 år är 4/25 = 16%
30 år är 8/84.68 = 9.44%
40 år är 12/174.24 = 6.88%

Slutsats: Det är bäst ekonomi i att köpa ungskogsskiften som är 20-25 år?

TS

alias  
Skogz skrev:Jag hittade denna kalkylatorn: https://www.skogskunskap.se/rakna-med-v ... ortsindex/

där man kan se att en G28 är ungefär
5m hög vid 20 års ålder
9.2m hög vid 30 års ålder
13.2m hög vid 40 års ålder

enligt Eichhorns lag så är trädets höjd i kvadrat proportionell mot hur mycket volym som står per hektar.

Alltså innehåller ett
20-årigt skifte = 25 kbm
30-årigt skifte = 84.68 kbm
40-årigt skifte = 174.24 kbm
per hektar

Enligt löpande tillväxt diagrammet som jag bifogat bild på så är den löpande tillväxten vid
20 år = 4 kbm
30 år = 8 kbm
40 år = 12 kvm

Alltså betyder det att den procentuella avkastningen vid
20 år är 4/25 = 16%
30 år är 8/84.68 = 9.44%
40 år är 12/174.24 = 6.88%

Slutsats: Det är bäst ekonomi i att köpa ungskogsskiften som är 20-25 år?

Sett till den procentuella volymtillväxten så stämmer din slutsats.

Lägger man däremot till det faktum att kubikmeterpriset för fastigheter med låg volym/ha (t.ex. beroende på stor andel ungskog) brukar vara högre än för snittfastigheten och att gallringsnettot på utgallrad volym ofta är avsevärt lägre än vad samma volym betingar på fastighetsmarknaden så faller slutsatsen (eller i vart fall försvagas den beroende på de inbördes prisrelationerna ovan).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#722466Tillväxt i volym och värde är inte samma sak. Du har hög relativ tillväxt innan träden ens nått gagnvirkesdimension och övergång mellan sortiment (exv från massa till sågtimmer) gör att du får ett språng i relativ värdetillväxt senare i beståndets liv.
Att räkna på volym är en väldigt grov förenkling som leder tankarna fel.

Kassaflöde är ju ofta nog så intressant. Dessutom blir det konstigt att jämföra avkastning på helt olika kapital. Och om du blandar in alternativ placering av kapital så bör du blanda in även risk.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#722469Om du tänker köpa fastighet, äga typ 10-15 år och sedan sälja så kan din slutsats vara helt korrekt. Volymökningen blir betydligt större i procent än vad räntekostnaden är. När fastigheten/skogsskiftet sedan säljs vidare är virkesförrådet och därmed priset avsevärt högre. Förutsatt att marknadens syn på skogsfastigheter är ungefär den samma eller i alla fall inte sämre vid en sådan framtida tidpunkt.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#722475Med respekt för att alla tänker olika och räknar utifrån sina egna förutsättningar.
Granskogen börjar innebära mer risk än tillväxt vid 65 årsåldern. Tidigare kunde man nog vänta lite längre men ointresse för övergrovt, risken för rotröta, barkborre och knärotsinventerare gör nog att den tillväxten man kan få efter 80 år knappast uppväger risken.
Tallskogen är enligt min mening lite tvärtom, värdetillväxten på ett bra tallbestånd håller nog i uppemot 110 år.
Blandbestånden går nog att hantera lite både och.
Tycker nog att man behandlar dem lite väl schablonartat i skogsbruket.
Kanhända går ekonomins spelregler inte att överföra till skogsbruket utan eftertanke.
Många gånger har spekulanter på skogfastigheter fastnat i för mycket kalkyler och beräkningar under tiden någon annat gjort affär utan att blinka… 😉

Tralsmo  
#722499Som tur är så har ja mycke tall. Den får nog stå rätt länge.
Tyvärr har ja mycke areal å där finns en hel del gran ochså.
Granen har ja varit dålig på att hugga. Ångrar det nu.
Angående lså så är den nog inte några problem när det gäller gran.
Kunde nog vara lägre ändå.
Tycker nog inte lägsta slutaverkningsålder är nåt problem, alla fall inte när det gäller gran. Bara Sveaskog som har problem me det.

Som det ser ut nu så ska gran huggas tidigt å skötas så det växer fort å blir timmer så mycke som möjligt. Snabbväxt spelar ingen roll. Man får lika bra betalt ändå.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#722501Höjdtillväxten kan du inte skynda på…

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).