ATV och UTV i skogen

Dålig styrning med hydraulvagn på Polaris 6x6

8 inlägg 2356 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

Dålig styrning med hydraulvagn på Polaris 6x6

NiKKE  
#721725 Farsgubben har den första modellen på 6x6 med 800-motorn. Han köpte en hydraulvagn (BRP/Nokka) men styrningen blir våldsamt dålig med vagnen påkoppad. Han har försökt olika inställningar men det är som att vagnen tynger ned maskinen bak så pass mycket att den lyfter framhjulen så det är t.o.m. svårt att vända med ekipaget på en vändplan. Han upplever att det är samma med eller utan last. Frågade om det gick att flytta hydrauliken men den var fast om jag kom ihåg rätt?

Några tips och råd? Förlika sig med att det är så det är och byta om man prompt ska ha hydraulikvagn?
1627726372_6wd-skogsvagn.jpg

TS
Användarvisningsbild

Re: Dålig styrning med hydraulvagn på Polaris 6x6

SkogsBasse  
#721726 Att fästa gripen så långt bak som möjligt borde flytta lite tyngd från kulan till hjulen. Synd att hydrauliken inte gick att flytta. Tycker också det är lite skumt att problemet inte försvinner med last.

NiKKE  
#721727 Måste dock kolla med gubben för på YouTube ser man hur de kör med motorn till hydrauliken fram på en 4WD och har spakarna på baksidan. Antar att den där motorn väger en del?

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#721729 Hydrauliken går att flytta det är ju endast några slangar som behöver förlängas och nån typ av platta att montera allt på. Jag har för mig att vikten på motor och hydraul ligger på ca 30-40 kilo så det är inte jättemycket men gör säkert stor skillnad en rejäl låda med motorsåg placerad fram gör säkert även det skillnad men synd med ett flak man inte kan använda. En sak att kolla på är hur draget sitter på atv det bör sitta så nära bakaxeln som möjligt på vissa sticker det ut långt och bör göra stor skillnad om det kortas så det kommer närmare.

Användarvisningsbild

toker72  
#721730 Har ni ställt fjädringen på det hårdaste på atv det är ju rätt vanligt att man stelopererar atv vid körning med atv vagn men en 6 hjuling ska väl klara mera last så borde klara det ändå. Jag kör med kranman 1710 vagn utan stelop och det funkar ok visst några cm frigång förlorar man ju men fjädring är bra det också.

Användarvisningsbild

MrStraightpull  
#721734 Är det en riktig boggie på Polarisen? I sådant fall blir det ju en rejäl momentarm med tanke på att draget sitter långt bak... Svårt att sätta Nokkan närmare maskinen för då tar det i vid sväng. Kingpindrag vore rätt lösning men det kräver ju en del jobb. Lasten kommer inte att påverka så mycket så länge man lastar centrerat över vagnens boggie. Prova med en vanlig fyrhjuling? Dock är Nokkan framtung iom den vagnsmonterade motorn och hydraulpumpen. Jag har en själv men drar med en tung UTV, så där inga problem.

Användarvisningsbild

toker72  
#721737 Vad är kingpindrag ?

Användarvisningsbild

Kallkällene  
toker72 skrev:Vad är kingpindrag ?

Sån som trailerdragare har, kingpin sticker ner från trailern, å går i vändskivan som sitter på dragaren

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).