Föryngring

Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

48 inlägg 26505 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Älgfoderodlare  
#721638 Jag har lite svårt att se att man i förlängningen kan gå / har tid att "flytta upp" dessa betesskydd på just toppskotten o bevara tillväxten genom att förhindra toppbrott. Det är o förblir min säkraste uppfattning, att med tillräcklig / ökad mängd alternativt bete, så slipper man bete på Tall. Jag har minimalt med kvistbete som inte skadar tillväxten på Tall, tack vare att jag har tusentals av alternativ som Älgen hellre föredrar. Under tiden kan jag i lugn o ro, gå o stamkvista Tallarna som därigenom växer fortare ur beteshöjd. Behovet kan ju finnas om man INTE har annat än Tall sparat efter röjning på sina marker. Så VARFÖR röja bort det som är mest begärligt o ta en extra kostnad för denna produkt ? ! Samt att en ökad mängd Tallplant som man oftast får vid självföryngring, så ökar chanserna att man kan gallra fram ett mycket bra slutbestånd i alla fall ! Om man tar det varligare med röjsågen, så funkar det som oftast bra, om inte bättre ! Fler oskadade stammar att välja mellan ! Ungtallbestånd mellan 0,5- 5 m är den viktigaste tiden i hur man anlägger ett bra skogsbestånd av Tall. Gör man för mycket, kommer gärna oönskade skador. Gör man för lite, kommer minskad tillväxt, tror man ! Rätt sak i rätt tid, o man har ett bra växtligt bestånd !

Arevo
Avatar Fallback

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

goodman  
#721647 Ja, vi har ju alla olika förutsättningar utifrån den skog vi redan har, grannarnas skog, betestryck o s v. Nu var ju inte mitt inlägg tänkt som något facit över hur man ska göra, utan mer för att delge hur skydden har fungerat för mig. Jag har haft svårt att få föryngring av tall p g a hård betning, trots att jag får höra att jag lämnar allt för mycket i mina röjningar.

Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Kobbelgaard  
#721653 I mit fall har jag tagit över en skog som inte har planterats, då man för 10 år sedan slutavverkade. Sen har alla möjliga trädslag växt fram, och det kommer bli blandskog i alla fall.
Jag tycker visst om björkskog, men i detta fallet på mager och stenig mark va jag rädd om tallarna som fanns. Här pratar vi inte om varken 1000 eller 2000 plantor pr Ha, utan om enstaka tallar som jag hade velat ha kvar i det kommande blandbestånd.
Sen är det för min familj ett bra sätt att få barnen med sig ut i skogen 🌲 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).