Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

286 inlägg 140246 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#716656 I Danmark kan du få EU bidrag för att plantera den. Så troligen inte. Sen beror det nog på vilken hybrid du planterar oxå.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#716659 Informationen kommer från
https://paulownia.dk/?fbclid=IwAR3tcqyf ... vsJMZN578Y

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

NizzeL  
#716691 Sättet som det sprider sig på, är att efter att trädet har blommat så får det frökapslar, när dom spricker och släpper ut tusentals frön, så blir der sk, "invasiv".
Ytterst få träd som lyckas blomma i Sverige, och vi har inte det klimatet så att många frön klarar sig och kan bli nya träd.
Finns flera stora, och blommande Paulownia i Sverige, men inga nya har kommit upp i närheten.
Så att den skulle vara invasiv kan man helt glömma i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Anders P Skog  
#720616 Hej!
har en planta som är c:a 20 cm, står i en kruka i ett växthus.
Har växt mkt bra, men upptäckte idag att bladen är hängiga och delvis börjat skifta i färg mot lila.
Ä plantan på väg att dö?
Ngn som vet vad detta kan bero på?
Åtgärd?
Med vänlig hälsning
Anders

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

NizzeL  
#720631 Lyft ur den ur krukan och kolla rötterna, troligtvis väldigt mycket rötter dvs, för liten kruka.
Dom skapar väldigt stort rotpaket snabbt, och då behövs mycket vatten.
Prova att plantera om i stor kruka, samt ta bort blad/grenar på den nedre delen, ungefär 1/3 på stammen

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Anders P Skog  
#720634 Ok!
Ska kolla på rotsystemet.
Är de känsliga för om man ger de växtnäring?

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Elmhult  
#720635
Anders P Skog skrev:Hej!
har en planta som är c:a 20 cm, står i en kruka i ett växthus.
Har växt mkt bra, men upptäckte idag att bladen är hängiga och delvis börjat skifta i färg mot lila.
Ä plantan på väg att dö?
Ngn som vet vad detta kan bero på?
Åtgärd?
Med vänlig hälsning
Anders


Dom tål inte för mycket solljus. Börjar vissna. Ställ den på ett skuggigt ställe med solljus bara viss tid av dagen.

Ingen expert då mina dog över vintern. Men det lärde jag mig iallafall. Min solskadade planta hämtade sig på några dagar 💪

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

NizzeL  
#720661 Vet inte precis om det med solljus stämmer? Jag har flera som står i direkt sol hela dagarna och dom växer så det knakar, fast dom får rätt mycket vatten.
Sen kan det nog bli väldigt varmt i växthuset, varför har du den där på sommaren?
Den mår nog bättre av att vara ute.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Anders P Skog  
#720662 Ok!
Har rätt blåsigt runt om kring, har läst att de trivs bäst i lä o sol o värme,
Har växt mkt bra i huset 👍 👍

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Elmhult  
#720663
NizzeL skrev:Vet inte precis om det med solljus stämmer? Jag har flera som står i direkt sol hela dagarna och dom växer så det knakar, fast dom får rätt mycket vatten.
Sen kan det nog bli väldigt varmt i växthuset, varför har du den där på sommaren?
Den mår nog bättre av att vara ute.


För mina stämde det iallafall. Solljus = vissna. Skugga = växa. 🌳 Man såg skillnad på bara några dagar att se piggnade till resp vissna.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

NizzeL  
#720672 Ok, har 5 st som står i sol hela dagarna, och väldigt öppet, har surrat dom vid störar ibland när det stormat.
Men nu har dom så stort rotpaket att dom klarar hård vind.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Anders P Skog  
#720693 Ok!
Skoj!
Har du köpt färdiga plantor?
Hur mkt vatten kräver de?

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Atakilla  
#721195 Om du har plantorna i kruka så är det bäst att hålla konstant underbevattning, så slipper man fundera 😁
Har du planterat dom i marken så behöver du vattna en del, varje dag om det är varmt, den första tiden.
Mitt fjolårsträd vattnar jag bara i samband med gödsling. Trots att det har varit torrt och varmt länge så hittar den vatten.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

ChristineL  
#723815 Jag är på jakt efter något snabbväxande träd att plantera som skydd för solen i en hästhage och har blivit tipsad om Paulownia. Har googlat en hel del och läst denna tråden och tror att Paulownia skulle kunna passa, men det verkar ju vara jättesvårt att få tag på ett ”färdigt” träd. Det behöver inte vara jättestort, men känner ändå att jag skulle vilja vinna lite tid på att slippa börja från frö.
Jag har fastnat för de hybridsorterna som säljs av paulownia.dk som heter 3B07 och 3BFE.
Undrar därför om någon vet var dessa, eller någon liknade, går att få tag på, eller ännu bättre om någon har några småträd att sälja.

Kan ju också passa på att fråga om ni tror att det skulle passa...
Träden kommer stå i en hage nära havet där det stundtals blåser ganska hårt. Till en början kommer jag naturligtvis att skydda träden från hästarna, men på sikt hade det varit bra om de kunde få komma nära och klia sig mot stammen. Solskydd är dock den främsta uppgiften. ☀️🐴😃

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#723825 Jag är tveksam! Men till att börja med är det stor skilnad om du bor i södra Sverige eller i norr.
I Polen, och södra Tyskland fungerar Paulownia som "skogsträd" för produktion, men i Sverige är det väl som solitär prydnadsväxt vi har det. Ofta, om vintern är kall fryser grenar tillbaka så att trädet får börja om, visserligen med långa årsskott, men totaltillväxten blir begränsad. I Stockholm känner jag till stora träd som lever och blommar, men i stadsmiljö som väl är skyddande.
Jag lyssnar gärna på andras synpunkter. Har ett par, nu meterhöga 2-3 åriga, plantor som jag ännu inte vågat plantera i marken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).